webForumDet fria alternativet

Lägga klinkers

Bygg & renovering

29 svar · 6 559 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Okej, morsan har bett mig att lägga klinkers i deras källare. Haha, fråga mig inte hur hon vågar be mig. Men jag är ju trots allt utbildad designer nu. :e

Så, vad ska man tänka på? Nån wF:are som är grym på att lägga sånt? Vilka steg ska man gå igenom? Hur gör man för att det ska bli snyggt? Hur mycket fog ska man ha? Osv.

Ni som vet hur man gör kanske kan förklara stegen så att jag kan försöka ordna det här åt morsan. :)

Ifall det spelar någon roll så handlar det som sagt om att lägga klinkers i källaren. Vad jag vet så ska det inte vara några problem med fukt osv. Men man kanske bör ha med det i beräkningarna.

Tack på förhand! :bire

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Här får du lite hjälp ....(hehe) :OO :)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Snyggt där Bendro! Blev ju skitbra. :) Ska plugga in den där länken. :birp

Blev klar i dag! Blev skitbra. Bifogar bild i dagarna. Tack Bendro för länkarna, jag följde dem lite. :)

Resultatet

Har dröjt lite med bilder, men här kommer de! Jag är ganska nöjd. Jag är inte van vid att designa analogt, om jag säger så. :e

DSC00248.JPGDSC00249.JPGDSC00250.JPGDSC00264.JPG
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Bendro skrev:

http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=gds&kat=81&instruktionid=257&sok=y

http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=gds&kat=117&instruktionid=418&sok=y

(golvet på den sista länken är det jag som lägger :h )

och så glömmer vi inte bort att du hade proffshjhälp :P :h :moose

Bendros länkar var helt klart till hjälp. Läste igenom dem ett par gånger och sen löste sig resten av sig själv. Det var ju inte så svårt som det ser ut. Men jag är nöjd, det var trots allt första gången. :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Fan, glömde säga att det var snyggt jobbat :r :bire

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Var du onykter när du la golvet ;)

Ska inte vara taskig, för jag vet att dom där (K-rauta, beijer, bauhaus m.m) platterna e inte lätta att jobba med, och speciellt inte när dom har vågiga kanter, Kanske skulle gjort upp ett streck ;)

Annars bra jobbat :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Alltså, jag vill verkligen inte vara sån, men det ser inte särskilt rakt ut.. Jag lägger inte golv själv, men det verkar som om du glömt använda kakelkors? Även om sidorna på kaklet inte är raka så är ju korsen inte i linje.. Kan någon som kan bättre förklara om jag har fel? :r

I vilket fall, vågat att lägga eget golv! (y)

Nä, alltså grejen är att det inte behövde bli så snyggt utan bara funktionellt. Så jag brydde mig inte om att lägga dem i raka led, utgå från mitten och sånt där. Jag la bara dit dem så rakt det kunde bli längs med väggen och ni ser nu resultatet.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Isåfall, bra jobbat! Du har lyckats med uppgiften. :)

Tack. :) Ja, morsan och hennes gubbe vart helnöjda.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Snyggt jobbat! (y)
Vi håller på att renovera hallen med nya tapeter, garderober samt ny klinker med golvvärme. Har gjort ett sånt jobb tidigare på förra stället så jag har lite koll men ska i alla fall kolla igenom Bendros länkar.
Just nu håller jag på att laga väggarna (förra ägarna var inte riktigt nyktra när dom installerade portalen...) men nu är det värsta gjort.

hallen01.jpg
Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Lägga golv är ett helvete om man inte jobbar med det, jag och tjejen la golv i hallen för 2 år sedan. Jag hade tänkt att använda snöre som distans, fy vad omöjligt det var snöret är ju elastiskt och krymper ihop om det blir utsatt för tryck, så det hade säkert varit lättare utan snöre. När jag kaklade väggen i köket så hade jag tagit lärdom och gick över till plast kors, jäklar va bra de vart, massor av olika personer har frågat mig om jag gjort det själv, jepp säger jag och växer 1 cm.
Så för att få en jämn spallt tycker jag att kors är bäst. Man låter enklast första kakel raden torka så att man kan ha den som mothåll.

Kanske skulle skrivit det här när du frågade silfver :OO

Mysko: Haha, det är lugnt. Som sagt - det behövde inte se proffsigt ut. Jag använde snöre först, men som du säger så blir det ju fan bara klabbigt och det krymper osv. osv. Så jag kastade det.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Har också testat snöret och kommit fram till samma slutsats, det är enklare med plastkryss. Dock är det för det mesta snöret som används då man läser reportage om kakling och klinkning.
När vi satte mosaik i köket körde jag på frihand och det blev kanon. Det man ska tänka på då är att sätta helt - halvt ark om vartannat, annars syns det var skarvarna är och var arken sitter på färdig vägg. (Bara lite OT ;) ).

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Ska själv snart lägga klinker i hallen plus en fondvägg i hallen med samma klinker bakom klädhängaren...

Får se ifall det kommer några bilder på det, Beror ju lite på hur bra det blir ;)

Ja, nu när du klagat på mig så vill jag fan se lite resultat. ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)