webForumDet fria alternativet

Rengöra hällspis?

Boende & hem

12 svar · 11 640 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Nog för att man rengör sin hällspis emellanåt, efter matlagning är ju en självklarhet men nu ska den bli ren. R-E-N. Bort ska ringar och andra märken från kastruller och dylikt. Jag har testat att låta allrengöringsmedel ligga i varmt vatten på spisen en stund för att sedan skrubba bort det med en tvättsvamp, gröna grova sidan. Det fungerar, men tar tid och kraft och är fånigt tråkigt.

Har ni några mirakeltips? Medel? Skrubborstar?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Det finns speciellt spisrengöringsmedel för häll, vet inte vad det heter men vi har sådant hemma, som fungerar otroligt bra. Så slipper man det flammiga som jag tycker är svårt att bli av med annars...

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

MrMuscle har ett medel för hällar som funkar bra. (grå flaska)
Sen finns det en speciell metallskrapa som man kan använda när man har kokat över och sånt som inte repar hällen.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

På glaskeramikhäll ska man inte använda några andra rengöringsmedel än dom som är specifikt avsedda för just glashällar. Andra rengöringsmedel förstör ytan och gör så att skiten fastnar ännu bättre. Du ska ABSOLUT INTE låta allrengöring ligga "och dra" på spisen, du förstör den!!

När du rengör spisen normalt så ska du först torka av det värsta med en blöt trasa (utan rengöringsmedel) och sen rengöra ordentligt med hällrengöring + hushållspapper.

Om du inte har underhållit hällen rätt på länge så har det säkert skapats ordentliga avlagringar med ringar på plattorna. Bästa sättet att få bort dessa är att börja behandla spisen rätt, och att köra med rakbladsskrapa. Räkna med att det kommer ta några veckor innan du får bort ringarna.

Grön disksvamp är inte alls bra, den lär repa hällen.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Coccozz skrev:

Det finns speciellt spisrengöringsmedel för häll, vet inte vad det heter men vi har sådant hemma, som fungerar otroligt bra. Så slipper man det flammiga som jag tycker är svårt att bli av med annars...

Precis, det funkar kanon. Har för mig att det är något siliconliknande medel i också, hällen blir helt kolsvart och grann efter!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

HiDensity skrev:

På glaskeramikhäll ska man inte använda några andra rengöringsmedel än dom som är specifikt avsedda för just glashällar. Andra rengöringsmedel förstör ytan och gör så att skiten fastnar ännu bättre. Du ska ABSOLUT INTE låta allrengöring ligga "och dra" på spisen, du förstör den!!

När du rengör spisen normalt så ska du först torka av det värsta med en blöt trasa (utan rengöringsmedel) och sen rengöra ordentligt med hällrengöring + hushållspapper.

Om du inte har underhållit hällen rätt på länge så har det säkert skapats ordentliga avlagringar med ringar på plattorna. Bästa sättet att få bort dessa är att börja behandla spisen rätt, och att köra med rakbladsskrapa. Räkna med att det kommer ta några veckor innan du får bort ringarna.

Grön disksvamp är inte alls bra, den lär repa hällen.

Ops. :r
Jag skäms en sväng och lägger det där på minnet. Tack! (y)

Tack för alla tips! Jag ska se vad jag hittar av det ni föreslagit!

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Ta en VIT svamp, inte grön!

Det finns svampar du kan köpa i amtvaruaffärer som har ett tunt lager med slipande yta. De vita fungerar rätt så bra, de gröna repar emaljen.

Skulle den vita svampen gå bet kan du ta svinto. Gör du det är det viktigt att du bara använder svinto så länge den löddrar. En skvätt vatten och sviton tar all skit du kan tänka dig. Gnuggar du när det slutat löddra kommer du att repa emaljen.

Edit, rättade lite stavfel

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Här hemma kör vi på följade sätt:

Grov smuts tas bort med rakblad, en "hällskrapa". Sedan på med vanligt vatten och svamp och trasa.
Sedan när det grova är borta och hällen torr används som tidigare nämnts Mr Muscle Keramikrent enligt den beskrivning som anges på flaskan.
Då håller sig hällen ganska länge och blir lättrengjord under tiden.

Lycka till :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Fönsterskrapa (eller vad man nu vill kalla det, en sådan liten med rakblad) är det enda som gäller. Det låter knas och jag var livrädd för att skrapa spisen i början, men det är det enda som håller i längden om man använder spisen mycket.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

legis skrev:

Fönsterskrapa (eller vad man nu vill kalla det, en sådan liten med rakblad) är det enda som gäller. Det låter knas och jag var livrädd för att skrapa spisen i början, men det är det enda som håller i längden om man använder spisen mycket.

Vi kallar vår "hällskrapa" ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Zaiman skrev:

Vi kallar vår "hällskrapa" ;)

Ett alldeles utmärkt ord :e

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Vi gör som så många andra verkar göra.
Torka av allt löst från spisen med en disktrasa.
Skrapa om det behövs med en hällskrapa
Gör rent med Mr Muscle keramikrent och hushållspapper.

När spisen var ny köpte vi en flaska keramikrent av handlaren för dyra pengar eftersom han påstod att det medlet var mycket bättre än dom på ICA, Lidl m.fl.
Till vår förvåning såg vi senare att Mr Muscle var från samma fabrik, likadan flaska, bara annan etikett och en hundring billigare. :e

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Själv brukar jag tycka att rakbladsskrapa och en mikrofibertrasa är allt som behövs, om inte hällen måste bli PANIKREN!!! på en gång (typ för att man ska kränga lägenheten eller nåt). Rengöringsmedel är dyra och är sällan speciellt bra för varken en själv eller miljön.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)