webForumDet fria alternativet

Familj: Köpa tvättmaskin

Konsumentråd

20 svar · 2 325 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000oReiafxa?ProductID=hIHD4QFHTsEAAAEP3OEYtqUk&CatalogCategoryID=o3TD4QFHxowAAAEOtrZZtSyp

Jag hoppas länken fungerar!

Vi blir sex personer i den nya familjen. Det finns två fina, snabba och nya tvättmaskiner i källaren på det nya huset dit vi ska flytta.

I det nya badrummet, som inte är överdrivet stort, finns det förberett med el och avlopp för en tvättmaskin.

Jag ser att maskinen ovan kostar bara 3.000:-. Men då undrar man, är den bra? Ska man köpa på Elgiganten eller bättre att köpa på mindre firma, som levererar och som hjälper med installation?

Kanske hjälper hyresföretaget med installation? (Det är ju dom som förberett för installationen... Dom borde besitta kompetensen!)

Jag kollar även på Råd & Rön. Men där måste man vara betalande medlem. jag har länge funderat på att prenumerera, kanske detta är stunden då jag ska göra det?

Jag har hört tidigare, från andra med många barn, att det är bättre att köpa en ny maskin som drar lite ström än en begagnad som drar mycket.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Den där maskinen har på tok för dålig centrifugering, man vill ha helst uppåt 1400 varv/min.

Köp en Bosch eller Siemens, samma produkter, olika namn (nästan) istället:
Bosch WAA28166NN.

Installationen är hur enkel som helst om det är färdigframdraget el och vatten, om du inte är helt oteknisk så klarar du det utan problem själv.

Ah! Tack! Bosch gör ju bra grejer!

Den var också på 5 kg tvätt. Men det står inget om energiförbrukningen på sidan.

Jag har fått för mig att toppmatade maskiner är bättre, för de behöver inte så avancerad mekanism för att få trumman att snurra... Bättre upphägning, så att säga. Men det där är kanske nåt jag fått om bakfoten!? Jag är inte så duktig.

Frontmatad är onekligen vanligast, det har jag inte missat! men det behöver ju inte vara bäst för det...!?

Nej, jag ser ett A för strömmen för båda i specen. Förlåt!

Men dom tar ju jävulsk lång tid på sig att tvätta...

Toppmatad = 125 minuter = 2 hrs + 5 min.
Frontmatad = 140 minuter = 2 hrs + 20 min...

Kanske man kan köra kortprogram?

Kanske därför mina skjortor inte blir rena... jag tvättar dom för kort och för kallt...??

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

sgtpepper skrev:

Installationen är hur enkel som helst om det är färdigframdraget el och vatten, om du inte är helt oteknisk så klarar du det utan problem själv.

Detta bör du kolla upp noga innan du gör, visserligen så är det väldigt lätt att göra men skulle något hända så kan det komma att bli väldigt dyrt.

I Västerås kräver försäkringsbolagen/hyresvärden att det utföres av auktoriserad elektriker.

Det är lite utanför tråden. Badrummet är splirrans nytt och där finns vatten med en sån tapp på. Strömmen är kanske 1.70 meter upp på väggen och avloppet är en sån liten tratt på väggen, där man lägger avloppslangen.

Ett nytt badrum och en ny tvättmaskin... Det borde funka skapligt friktionsfritt.

Jag ska kolla med nya värden hur dom vill ha det, kanske även höra i affären. Jag hade väl räknat med att värden kommer och kopplar in i alla fall strömmen.

Som sagt, det är lite utanför denna tråd!

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Kontrollera med ditt försäkringsbolag också, bara mina fem ören. Inget roligt att stå med en fuktskada och ett försäkringsbolag som inte betalar någon ersättning eller sänkt sådan...

Fuktskada...!?

Badrummet från förra sommaren är kaklat väggar och golv.

Jag har Aktsam och jag har faktiskt redan skrivit avtal på den nya lägenheten. Vad kan hända!? En tvättmaskin som står golvet... Lite vatten på golvet borde väl ett nytt badrum fixa!?

Det är badkar i badrummet så "för dagligt bruk" kommer det inget vatten på golvet.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Självklart så skall du köpa en ny tvättmaskin, men om ni är 6 personer i hushållet så tycker jag att det låter lite med en 5kg maskin, hade sådan själv och den fyller man upp ganska fort, kolla prisjakt.se eller nåt där de har vitvaror, kan säga att det är en väldigt bra investering att ha en i badrummet.

Fuktskada kan komma väldigt snabbt oavsett om det är kaklat eller ej, har en kompis som håller på med detta och enligt honom så slarvas det en hel del, vilket gör att en fuktskada kan komma snabbare än man tror.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Vatos Locos skrev:

Fuktskada kan komma väldigt snabbt oavsett om det är kaklat eller ej, har en kompis som håller på med detta och enligt honom så slarvas det en hel del, vilket gör att en fuktskada kan komma snabbare än man tror.

Precis. Min rekommendation baserar sig mer på det jag sett på tv och läst i tidningar om människor som drabbats av fuktskador - en del bara genom rent dagligt bruk (dusch m.m.) - i helt nyrenoverade badrum. Sen kan jag självklart hålla med om att man tycker att man borde kunna förvänta sig mer, men med rådande läge hade i alla fall jag hellre hört mig för en gång för mycket för att behöva betala en renovering på grund av fuktskada ur egen ficka är inget att sträva efter.

Tack för era synpunkter! Det är intressanta reflektioner ni delar med er av.

Lägenheten ägs av allmännyttan och jag har bara varit där EN gång och kunde då konstatera att det var förberett med vatten, el och avlopp för en tvättmaskin.

Som jag skrev, det finns två stora, fina, nya och snabba maskiner i källaren som alla får nyttja.

Jag är lite osäker på hur stort badrummet är. Den Boschmaskinen ovan verkar vara en bra maskin. Men jag ska kolla vidare!

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Vatos Locos skrev:

Fast i detta fall rör det sig om (om jag förstått saken rätt) en tratt på väggen där man stoppar i avloppslangen från tvättmaskinen. Det kan knappast hända något med den.
Då är det värre med elbiten, är det en kontakt är det ju inga större problem men rör det sig om en tre-fas maskin blir det genast lite knepigare.

http://www.siemens-hushall.com/?29=10&28=26%3D5529

I helgbilagan i SvD gör Siemens reklam för att den första av dessa maskiner kan tvätta på en timme. Men det är ett saftigt pris, på ca 10.000 kronor...

Vet inte om det är rätt att satsa på en så pass dyr maskin. Trots allt finns det maskiner i källaren för större tvättar... Till exempel lakan, handdukar, byxor med mera.

Vatos Locos skrev:

Detta bör du kolla upp noga innan du gör, visserligen så är det väldigt lätt att göra men skulle något hända så kan det komma att bli väldigt dyrt.

I Västerås kräver försäkringsbolagen/hyresvärden att det utföres av auktoriserad elektriker.

Det jag skrev förutsätter ju självklart att det med "förberett för" innebär att det finns en vägguttag avsedd för 230V stickkontakt, vilket är vad dagens maskiner levereras med. Ska man montera elen mer permanent så ska man SJÄLVKLART vara behörig elektriker, det är ju givet.

Inget försäkringsbolag i världen kräver dock en behörig elektriker för att stoppa in en stickkontakt i ett vägguttag :).

Eclipse skrev:

Vet inte om det är rätt att satsa på en så pass dyr maskin. Trots allt finns det maskiner i källaren för större tvättar... Till exempel lakan, handdukar, byxor med mera.

Jag skulle säga att, nej, det är det verkligen inte. Du kan få en bra Bosch/Siemens för 4-5000, särskilt om du håller ögonen öppna när någon av elkedjorna har rea, varför betala det dubbla när du även har tvättstuga?

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Eclipse skrev:

Ah! Tack! Bosch gör ju bra grejer!

Den var också på 5 kg tvätt. Men det står inget om energiförbrukningen på sidan.

Jag har fått för mig att toppmatade maskiner är bättre, för de behöver inte så avancerad mekanism för att få trumman att snurra... Bättre upphägning, så att säga. Men det där är kanske nåt jag fått om bakfoten!? Jag är inte så duktig.

Frontmatad är onekligen vanligast, det har jag inte missat! men det behöver ju inte vara bäst för det...!?

Toppmatad går (enligt mig) bort om man inte av särskillda skäl har svårt att mata en vanlig maskin. Betalar onödigt mycket mer för sämre prestanda.

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

sgtpepper skrev:

Jag skulle säga att, nej, det är det verkligen inte. Du kan få en bra Bosch/Siemens för 4-5000, särskilt om du håller ögonen öppna när någon av elkedjorna har rea, varför betala det dubbla när du även har tvättstuga?

För att inte behöva köpa ny maskin om ett par år. Många går in på elkedjorna och köper dyra maskiner och förbiser möjligheten att få en Miele för endast 2-3 tusen extra. Big Mistake... :l

/red
Fuck! Trodde aldrig jag skulle se dagen då jag satt och skrev i en tråd om tvättmaskiner. Bye bye ;)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Behöver man en privat tvättmaskin om man har två stora nere i tvättstugan? Jag har aldrig provat bo i familj med 6 personer, men mina tvättstugor har alltid varit lätta att boka och använda.

Det som jag tycker är bäst är torktumlaren, som fixar tvätten torr på nolltid så man slipper vänta. Om det inte finns torktumlare i tvättstugan så kan man ju investera i en sån istället kanske...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Klart att man inte behöver en tvättmaskin, men det är grymt skönt att bara kunna köra en maskin när man behöver. Innan jag hade tvättmaskin i lägenheten fick man i princip viga en hel dag åt att springa upp och ned till tvättstugan och köra maskin efter maskin med en hel veckas tvättskörd. Och då är vi ändå bara två personer i hushållet.

Har för övrigt en ganska ny toppmatad Indesit (har aldrig hört talas om det märket innan) av smalare modell (för att få plats i badrummet) som vi fick köpa till ett bra pris av hon som tidigare bodde i lägenheten. Den har bara tusen varvs centrifugering, men gör sitt jobb på ett förtjänstfullt sätt. Det enda jag saknar med att tvätta nere i tvättstugan är torkmöjligheterna med tumlare och torkrum. Men det kan jag leva med. :)

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

När vi köpte tvättmaskin gick min tjej runt på rosa moln här i flera veckor. Det är en Wirlpool, vill ni veta mer om den får ni fråga min tjej. Hon kan maskinen utan och innan. Jag kan bara tvätta i den.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)