webForumDet fria alternativet

silfvers fisk-låda

Mat & dryck

7 svar · 1 748 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Ja, eller vad ska man kalla det? Gryta? Gratäng? Kom gärna med en bättre titel ifall ni förstår vad jag lagar för nåt. ;)

Hur som helst, det här är en supersmidig måltid, den är billig och jätteenkel att göra. Du behöver följande:

• 400 gram pollock blockfisk
  • 5dl matlagningsgrädde
  • morötter
  • selleri
  • tomat
  • lök
  • finmalen svartpeppar, salt och aromat

Sätt på ugnen på över- och undervärme på 200°C. Samtidigt så tar du fram en ungsform. Smöra formen så att inget bränner fast.

Under tiden ugnen blir varm tärnar du fisken i valfria storlekar. Jag brukar köra cirka 3x3 centimeter.

Lägg sedan fisken i din ugnsform. Skiva en eller två morötter, beroende på hur mycket du vill ha. Skiva också cirka två stora kvistar av sellerin.

Ta två färska tomater och skiva dem, eller hacka. Jag brukar skiva dem och lägga mellan fisken, det blir gott. Gillar du lök kan du göra likadant med den. Det blir en bra smakhöjare!

Lägg allt i ugnsformen, häll på grädden och krydda efter egna mått. Jag brukar köra rikligt med peppar då jag är förtjust i det, och det brukar bli supergott. Rör om lite också för att allt ska fördelas jämt. :)

Har du även kalvfond så är det gott att lägga i en matsked av det! Har du en fiskbuljong fungerar det också.

Nu när du är klar med det här så är det bara att slänga in det i mitten av ugnen. Det tar ungefär 40 minuter. Du kan ju passa på att koka lite god potatis under tiden. Fisken fungerar även till makaroner, jag har provat. :D

Är det så att man kanske inte gillar selleri eller morötter, så kan man givetvis använda andra grönsaker. Men jag tycker att morötterna och sellerin ger en riktigt god smak.

Mosa lite potatis på tallriken och häll över lite sås med massa fisk och grönsaker och voilá! Smaklig måltid. :bire

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

HAHAHAHA!!! :e

Klassiskt exempel på hopskrivning när den är som bäst. Fisk-låda eller fis-klåda? (jo, det gav sig ju när man läste inlägget. :) Men kollade man bara rubben så kunde man ju undra)

Låter gott!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag har ändrat rubriken. Bara så ni vet var det ungefär hur nära som helst att jag redigerade rubriken till det som jag inte skulle ändra det till. :bire

mvh
moderaten

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Silverfisklåda

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

SILLverfisk-låda.

Red: Nej, nu blev det för mycket trams. Kollade inte vilket forum det var i förrän nu....Förlåt silfver :r

Ska laga till en liten fisk-låda senare i dag. Bara så ni vet. Inget annat. ;)
Blev sjukt sugen på den här. Farsans hemgjorda färskpotatis hade ju suttit som ett smäck till det här!

Har precis slängt in en laddning i ugnen igen. Hade ingen kalvfond i dag, det var synd. Det brukar bli godare med det eller nån buljong.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

jme skrev:

Silverfisklåda

Haha! :e

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)