webForumDet fria alternativet

Locka fram spindel?

Natur & djur

15 svar · 4 726 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Imorse så såg att en stor spindel i mitt sovrum, jag lyckades dock inte få tag på den utan den försvann in bakom min tv-bänk.

Finns det något sätt att locka fram den igen? Så jag kan slänga ut den... annars tror jag inte jag kommer kunna sova i natt.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag tror inte du kan locka fram den. Om den var ute och promenerade så betyder det nog att den inte är stationär i ett nät någonstans och då blir den svårare att hitta den igen. Om jag var du så skulle jag passa på att flytta på alla möbler och dammsuga rummet ordentligt.

Gillar spindlar damm? I så fall ska jag börja dammsuga varje dag... finns inget värre än att vakna upp av det kryper något på en :(

Nej, spindlar gillar inte damm. Men i dammet kan det förstås trivas andra små kryp, som spindeln däremot gillar.

Antingen är det en husspindelhane i ditt sovrum, som är ute och letar efter en husspindelhona (de brukar sitta still i sina nät) eller så är det en husspindelhona som förmodligen letar efter ett nytt revir att sätta upp en nät på. Fast med tanke på att du brukar ha fönstret öppet så kan det ju också vara "vilken spindel som helst" som förirrat sig in.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Svarta änkan, kanske? §e

Finns det något medel man kan lägga på fönsterkarmen som gör att spindlarna inte vill komma in?

Quid skrev:

Finns det något medel man kan lägga på fönsterkarmen som gör att spindlarna inte vill komma in?

Inte vad jag känner till. Men såna där nät med kardborrfäste som man kan sätta för fönstret är jättebra! Det håller ute flygfän också.

Bland det värsta jag vet är att vakna tidigt på morgonen av *surrrrrSURRRRRRRRR* av en fet ***** geting som flugit in genom sovrumsfönstret. Man vaknar med ett ryck och känner skräcken pulsera i ryggraden! Jättejobbigt med getingfobi. :(

Ett sånt där nät ska jag nog skaffa, då kan jag ju dessutom öppna fönstret mycket mer utan att oroa mig :)

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Du ska säkert mosa den stackarn, den gör nog bäst i att hålla sig borta. :D

Jag brukar faktiskt plocka upp dom med lite papper och slänga ut dom i gräset utanför.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Quid skrev:

Dom kommer nog från alla möjliga håll, typ avlopp, springor, ventiler, små hål osv. Det lönar sig knappast att försöka stänga ut spindlar med fönsternät (även om det ju är bra mot mygg och annat).

Om du verkligen mår dålig av att ha en spindel hemma, så köp en sprayburk med insektsgift på ICA och spruta där du såg sprindeln. Kostar runt en hundring. Kanske inte världens mest miljövänliga knep, men har man spindelskräck (arachnofobi) så får man väl vara miljöbuse en liten stund tycker jag.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Spindlar är nog de värsta jag vet..brr
Har kommit på senare år, när jag var liten och var hos min farmor och farfar i deras sommarstuga hade dom en brunn på tomten. När man lyfte av locket där kunde man hitta såna här äckliga kräk :o
Då tyckte man mest att det varit roligt och spännande

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Spindlar är fina, men lite läskiga. Jag har lite hatkärlek för dem; de är så spralliga och klättriga att man är lite rädd för dem, men samtidigt underbara små skapelser. Jag har en på min arm, fast i form av tatuering.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Är det egentligen inte br att ha husspindlar? De käkar ju upp andra äckliga insekter.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

jme skrev:

Är det egentligen inte br att ha husspindlar? De käkar ju upp andra äckliga insekter.

Spindlar är bra.... tycker jag iaf. Så länge dom inte är giftiga.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Mysko skrev:

Spindlar är bra.... tycker jag iaf. Så länge dom inte är giftiga.

Och där dog ju det, "alla" spindlar är giftiga.
(vet någon om det finns något undantag?)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)