Jag tror inte du kan locka fram den. Om den var ute och promenerade så betyder det nog att den inte är stationär i ett nät någonstans och då blir den svårare att hitta den igen. Om jag var du så skulle jag passa på att flytta på alla möbler och dammsuga rummet ordentligt.
Nej, spindlar gillar inte damm. Men i dammet kan det förstås trivas andra små kryp, som spindeln däremot gillar.
Antingen är det en husspindelhane i ditt sovrum, som är ute och letar efter en husspindelhona (de brukar sitta still i sina nät) eller så är det en husspindelhona som förmodligen letar efter ett nytt revir att sätta upp en nät på. Fast med tanke på att du brukar ha fönstret öppet så kan det ju också vara "vilken spindel som helst" som förirrat sig in.
Finns det något medel man kan lägga på fönsterkarmen som gör att spindlarna inte vill komma in?
Inte vad jag känner till. Men såna där nät med kardborrfäste som man kan sätta för fönstret är jättebra! Det håller ute flygfän också.
Bland det värsta jag vet är att vakna tidigt på morgonen av *surrrrrSURRRRRRRRR* av en fet ***** geting som flugit in genom sovrumsfönstret. Man vaknar med ett ryck och känner skräcken pulsera i ryggraden! Jättejobbigt med getingfobi. :(
Finns det något medel man kan lägga på fönsterkarmen som gör att spindlarna inte vill komma in?
Dom kommer nog från alla möjliga håll, typ avlopp, springor, ventiler, små hål osv. Det lönar sig knappast att försöka stänga ut spindlar med fönsternät (även om det ju är bra mot mygg och annat).
Om du verkligen mår dålig av att ha en spindel hemma, så köp en sprayburk med insektsgift på ICA och spruta där du såg sprindeln. Kostar runt en hundring. Kanske inte världens mest miljövänliga knep, men har man spindelskräck (arachnofobi) så får man väl vara miljöbuse en liten stund tycker jag.
Spindlar är nog de värsta jag vet..brr
Har kommit på senare år, när jag var liten och var hos min farmor och farfar i deras sommarstuga hade dom en brunn på tomten. När man lyfte av locket där kunde man hitta såna här äckliga kräk :o
Då tyckte man mest att det varit roligt och spännande
Spindlar är fina, men lite läskiga. Jag har lite hatkärlek för dem; de är så spralliga och klättriga att man är lite rädd för dem, men samtidigt underbara små skapelser. Jag har en på min arm, fast i form av tatuering.