webForumDet fria alternativet

Gillar du hiphop?

Musik

42 svar · 2 653 visningar · startad av silfver · sida 2 av 3

Frågan, av silfver

Har en platta med Henry Bowers och vill bara tipsa om en riktigt grym låtskrivare! Alla låtar är som en berättelse som är helt... fucking awesome. Now excuse me for a second while I sit and get relaxed I'm getting tired of doing shows with all these big-headed acts And most of the time I don't get paid a dime for 'em My favourite shows are when kids stopping me in

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Hur kommer det sig att alla hårdrockare ogillar hip-hop och rap? Jag har då inte mött någon som är positivt inställd till det.

Jag gillar däremot rap och hårdrock/heavy metal. Fast det finns visserligen få musikgenrer jag förkastar. En bra låt är en bra låt, helt enkelt, oavsett genre.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag lyssnar både på hiphop och hårdrock. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag tänkte mer på personer som Winterlord, som av avataren att döma identifierar sig med svarta kläder, svart långt hår och liknande. Den typiska hårdrockaren.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Pace skrev:

Jag tänkte mer på personer som Winterlord, som av avataren att döma identiferar sig med svarta kläder, svart långt hår och liknande. Den typiska hårdrockaren.

Ah, du menar så.

Den bilden jag fått av hårdrockare (om man ska dra alla över samma kam) är att de lyssnar på hårdrock, och ingenting mer. Känns lite trist tycker jag att man inte är mer öppen.

Jag är mer inne på ditt spår i så fall, jag lyssnar på sånt som är bra. Sen vad det är spelar mindre roll. Men sen så har jag självklart några favoritgenrer.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

silfver skrev:

Den bilden jag fått av hårdrockare (om man ska dra alla över samma kam) är att de lyssnar på hårdrock, och ingenting mer. Känns lite trist tycker jag att man inte är mer öppen.

oftast. Men många gillar musik, och lyssnar på en del annat, oftast inte Hip Hop, med jag känner några, inkl en som brukade lyssna bara på hårdrock av alla olika slag, långt hår och allt det där, nu lyssnar han på allt utom dansband och listpop typ :)

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Pace skrev:

Trodde inte jag skulle hålla med nåt i den här tråden! Det finns bara ett rapband värt att lyssna på: http://www.youtube.com/watch?v=nkPb4s0-QcI

.. mannen har ju bra smak ..... :)

spango skrev:

Hur kommer det sig att alla hårdrockare ogillar hip-hop och rap? Jag har då inte mött någon som är positivt inställd till det.

Jag tror att det handlar mycket om image.

Visst en bra låt är en bra låt oavsett genre.
Men ändå skulle jag vägra att lägga typ 150 spänn på en skiva med rockmusik, schlager, svensktop, men tecno, hiphop, house, reggie .... tja det skulle jag nog kalla väl spänderade pengar.
Men är musiken gratis så kan jag lyssna på det mesta med visst förbehåll för schlager och märklig jazz.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Pace skrev:

En bra låt är en bra låt, helt enkelt, oavsett genre.

Det brukar heta så ja, tills man drar på Darkthrones "Transilvanian Hunger" eller nåt liknande ;) Själv lyssnade jag tokmycket på rap, i många år, men till slut insåg jag att det är så mycket rap som kort och gott tvärsuger. Det som inte är blaskig hitlistepop brukar vara sånt med "budskap", vilket oftast innebär att det är äckelpräktigt och/eller lika genomtänkt som trallpunk, fast tråkigt.

Men det är sant att det är en merit att vara tjurig om man lyssnar på metal. Helst ska man inte ens gilla metal, utan stå med armarna i kors längst bak i lokalen på spelningar och muttra om att "de var bättre förr" och att "jag gillar deras GAMLA plattor".

http://www.youtube.com/watch?v=Rh7bF1W8CzE&feature=related

skön låt .... The boss

Hittade de här låtarna när jag jobbade nattskift.

http://www.youtube.com/watch?v=BPqeJpLGPd4&feature=related

En annan version

http://www.youtube.com/watch?v=wE0XvgTuyMw

Yttligare en annan version

http://www.youtube.com/watch?v=amcH_ikhc0U&feature=related

Den sista låten skön, andra låten är inte så illa heller.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

The Boss är ju riktigt riktigt tung.

Här är mina två favoriter just nu:

http://www.youtube.com/watch?v=1OT4a8hf8jA

http://www.youtube.com/watch?v=lRNGCja9mRo

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

silfver skrev:

Ja, det är väl ingen ovanlig missuppfattning om "den typiska hårdrockaren". Samtidigt tänker jag verkligen inte sticka under stolen med att världen är full utav "metalposers" samt att det (imho) kanske till och med är extra vanligt inom nämnda musikstil, men säg den genre som är fri ifrån dem. För egen del har jag inga som helst problem att lyssna på vilken musik som helst inom vilken genre som helst (utom möjligtvis dansband) och faktiskt uppskatta den så länge den, enligt mina mått, håller riktigt bra klass. Det ligger nämligen en viss sanning i att om man verkligen hänger sig åt metal så är det näst intill ofrånkomligt att man med åren blir en fruktansvärt hård kritiker vilket säkerligen är en bidragande orsak till att många som lyssnar på metal säger att de (nästintill) enbart håller sig till den eftersom det är en av få genre som lever upp till minimimåttet för kvalitativt god musik. På gott och ont givetvis men framför allt så får man upp ögonen för hur oerhörd mycket jävla skit som pumpas ut på marknaden. Ingen genre åsidosatt. Jag förnekar inte för en stund att det finns tillfällen som jag råkat "ratta in" någon radiokanal som spelat rap/hiphop och känt att det är helt okej. Men precis som Spango uttryckte det så finns det ett så ofantligt överflöd inom genren som jag upplever som ren dynga från helvetets bakgård som gör det väldigt enkelt att uttrycka sig som jag gjorde inledningsvis i denna tråd. Hoppas alla förstod att det enbart var en gliring från min sida. Njut ni utav er genre så mycket ni bara kan och om den ger er endast en tiondel utav vad "min" musik har givit mig så förstår jag er fascination fullt ut.

spango skrev:

Men det är sant att det är en merit att vara tjurig om man lyssnar på metal. Helst ska man inte ens gilla metal, utan stå med armarna i kors längst bak i lokalen på spelningar och muttra om att "de var bättre förr" och att "jag gillar deras GAMLA plattor".

LOL! Så jävla sant! :e

Tre riktigt sjukt häftiga killar man gärna skulle vilja träffa (ha träffat). Nas, Obama och 2-pac vilken super trio. :)

En låt som kanske kan falla dig i smaken, Danny ;) .

http://www.youtube.com/watch?v=HK39MpPsF2o

Angående inlägget ovan, intressant .... och självklart så stämmer jag in i dina sista rader "Njut ni utav er genre så mycket ni bara kan och om den ger er endast en tiondel utav vad "min" musik har givit mig så förstår jag er fascination fullt ut." .... pease...!

Mysko skrev:

En låt som kanske kan falla dig i smaken, Danny ;)

:) jo den är riktigt bra, kul å se videon också (y)

Riktigt bara hata Bush/konspirations låt ..... :e .... här är en till som ni säkert lyssnat er trötta på redan.

http://www.youtube.com/watch?v=DMB4n775q3c&feature=related

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Winterlord skrev:

Ja, det är väl ingen ovanlig missuppfattning om "den typiska hårdrockaren". Samtidigt tänker jag verkligen inte sticka under stolen med att världen är full utav "metalposers" samt att det (imho) kanske till och med är extra vanligt inom nämnda musikstil, men säg den genre som är fri ifrån dem. För egen del har jag inga som helst problem att lyssna på vilken musik som helst inom vilken genre som helst (utom möjligtvis dansband) och faktiskt uppskatta den så länge den, enligt mina mått, håller riktigt bra klass. Det ligger nämligen en viss sanning i att om man verkligen hänger sig åt metal så är det näst intill ofrånkomligt att man med åren blir en fruktansvärt hård kritiker vilket säkerligen är en bidragande orsak till att många som lyssnar på metal säger att de (nästintill) enbart håller sig till den eftersom det är en av få genre som lever upp till minimimåttet för kvalitativt god musik. På gott och ont givetvis men framför allt så får man upp ögonen för hur oerhörd mycket jävla skit som pumpas ut på marknaden. Ingen genre åsidosatt. Jag förnekar inte för en stund att det finns tillfällen som jag råkat "ratta in" någon radiokanal som spelat rap/hiphop och känt att det är helt okej. Men precis som Spango uttryckte det så finns det ett så ofantligt överflöd inom genren som jag upplever som ren dynga från helvetets bakgård som gör det väldigt enkelt att uttrycka sig som jag gjorde inledningsvis i denna tråd. Hoppas alla förstod att det enbart var en gliring från min sida. Njut ni utav er genre så mycket ni bara kan och om den ger er endast en tiondel utav vad "min" musik har givit mig så förstår jag er fascination fullt ut.

LOL! Så jävla sant! :e

OT: Själv har jag funderat på metalen och hur den tycks vara koncentrerad till västvärlden. Min idé är i kort att det inte finns någon kultur som är så aggressiv. Vidare att aggressiviteten omedvetet manifesteras i musiken man väljer att lyssna på.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

überfuzz skrev:

OT: Själv har jag funderat på metalen och hur den tycks vara koncentrerad till västvärlden.

Har du några grunder till den här känslan? Själv upplever jag tvärtom att det är en ganska global musikstil. Visst är de flesta stora som vi i Sverige hör är västerländska, men det gäller för de flesta genrer - vi är väldigt etnocentriska och tror att det vi ser är allt som finns. Metal är dessutom en väldigt undergroundig rörelse som inte sällan arbetar enligt principen ge ut en handnumrerad MC-split med ett annat band i 666 exemplar > 10000 lyssnare på MySpace, så lejonparten av scenen ligger långt under radarn för de flesta.

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

spango skrev:

Har du några grunder till den här känslan? Själv upplever jag tvärtom att det är en ganska global musikstil. Visst är de flesta stora som vi i Sverige hör är västerländska, men det gäller för de flesta genrer - vi är väldigt etnocentriska och tror att det vi ser är allt som finns. Metal är dessutom en väldigt undergroundig rörelse som inte sällan arbetar enligt principen ge ut en handnumrerad MC-split med ett annat band i 666 exemplar > 10000 lyssnare på MySpace, så lejonparten av scenen ligger långt under radarn för de flesta.

Jag tror att du egentligen har insikt i hur teorier och teser byggs upp. När jag skriver tre rader om hårdrockens lyssnares utbredning får jag helt enkelt inte med Li Wuang Deng i Kina. ;-)

Back on track...

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)