webForumDet fria alternativet

Slumpen i eget glas?

Småprat

2 svar · 526 visningar · startad av intesa

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg
Frågan#1

Var på en ölpub i belgien för ett tag sen. Beställde en Duvel som vart serverad på ett för mig udda sätt. Servitören gnuggade handflatan mot botten ett par minuter och hällde sedan försiktigt upp det mesta i ett stort glas och den sista skvätten i ett eget litet glas bredvid. Han kunde dock inte engelska så bra så vi kunde inte fråga honom varför han gjorde så, därför frågar jag er istället =)
Att det var för att separera bort den jästiga biten förstår jag, men varför ska man göra det och var det meningen att vi skulle dricka ur även det lilla glaset?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Om jag inte minns fel, så brygger man Duvel genom att avbryta jäsningen lite innan det jäst klart. Dessutom är det överjäst (dvs att jästen ligger ovanpå brygden i jäskaren). Då blir det rester kvar.

Det dom är ute efter är att få fram "sin" smak, plus att skumkronan på ölen brukar bli ganska hög. Kan förresten vara därför som dom tvingas ta till ett extra glas för slut-slatten: skumkronan har växt så det ordinarie glaset inte räcker till.

När man kylen ölen, så sjunker resterna till botten. Det är därför man ska hälla just Duvel och annan öl som bryggts på samma sätt med försiktighet.

Men annars är ofta sån't här bara ett jippo för att ett märke ska anses "märkvärdigt". Ett marknadsföringstrick, alltså.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är för att det finns olika sätt att tycka om en Duvel, med eller utan jästfällningen. Kunden får med andra ord själv välja om han/hon vill hälla i det sista eller inte.

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)