MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
stattin skrev:
Angående sms systemet jag prata om, det finns garanterat en lösning på det om någon skulle fixa det. ex. regga mobil nr på en sida, skicka ut info med gämna mellanrum. Men jag tänker inte och orkar inte förklara mer i detalj och det vara bara en vild tanke som kom upp i huvudet.
Ok, man ska få ett SMS att ett tåg är på väg om man bor nära en järnväg? Bor man nära någon av stambanorna skulle telefonen plinga i princip oavbrutet. Blir lite "ropa varg" av det hela, skulle jag tro.
Är man tillräckligt begåvad för att hantera en mobiltelefon bör man nog kunna klara av att hålla sig borta från spåret och vid övergångar respektera varningssignaler/bommar och se sig för innan man går över spåren, oavsett om bommarna är uppfällda och ljud- och ljussignalerna inaktiva. Gör man det löper man extremt liten risk att förolyckas.
stattin skrev:
Hur som helst, det är jätte hemskt att en två åring skulle behöva mista livet på det här viset och jag hoppas nån ansvarig järnvägsnisse funderar ut sätt för att öka säkerheten för att förhindra att samma sak ska hända igen.
Självklart är det hemskt, men jag tror inte att det går att göra så mycket mer än vad som redan är gjort. Vad jag läst fanns det staket, men en öppning för en övergång en bit bort. Visst vore det ultimat att ha heldragna staket och planskilda korsningar/övergångar, men tyvärr kostar sådant mycket pengar och pengar är inte någonting som Banverket har obegränsat av.
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg
muskot skrev:
Ok, man ska få ett SMS att ett tåg är på väg om man bor nära en järnväg? Bor man nära någon av stambanorna skulle telefonen plinga i princip oavbrutet. Blir lite "ropa varg" av det hela, skulle jag tro..
Men herregud, häng inte upp er på det där med sms snacket, det var en tanke bara. Jag har ingen lösning på det, jag har ingen aníng om hur det skulle funka.
En sak är säker, det är inte första gången och det är inte sista gången det kommer hända dödsolyckor i samband med tåg, dessutom har det hänt rätt ofta nu på slutet tycker jag. Var inte länge sen en mamma med sin unge vart påkörd i bilen här uppe i svall vid en övergång. Sen var det ju någon pojke som skulle gena över och missa att det kom ett tåg. Sen har vi ju en hel del självmord också men det kan ju inte räknas.
Min email plingar på friskt alla fall med nya mail från wF på tal om plinga.
Det är synd att säkerhet ska kosta, har du råd kan du överleva en bilkrasch. Hade man tid skulle man inte gena över tågrälsen.
Äh.. jag maler och maler på, gonatt.
Antalet tågolyckor är dock relativt få jämfört med många andra transportmedel, t.ex. bilar.. Staten kan inte skydda alla ifrån allt, och ska inte den heller. Försök att göra så slutar i att folk mer och mer blir invaggade i att det alltid är någon annan som ska skydda en, men det fungerar inte så. Varför ska det vara så farligt att behöva ta eget ansvar?
Angående staket, enligt artikeln fanns det staket, även om det slutade i och med en järnvägsövergång. Så för att lösa problemet måste det till en korsning där väg och järnväg inte korsar i samma plan, vilket är enormt dyrt (även om banverket jobbar på att ersätta alla plankorsningar.. Dessutom var den här korsningen så vitt jag förstod utrustad med bommar, något som långt ifrån alla korsningar har, och det är vid sådana som tåg ska ge varningssignaler, som någon pratade om), så det kommer ta tid. Tills dess så får man väl ta lite ansvar själv.
När det gäller larmsystem så kommer de inte hjälpa mot sånt här, ett litet barn som inte begriper att järnvägen är farlig kommer inte förstå sig på ett larm, det är föräldrarnas ansvar att skydda barnet.
Jag lider med familjen, men man måste inse; olyckor inträffar.
(Btw, det här är min första post på nästan 4 år)
Jag drömmer om en bättre värld, en värld där man inser statens begränsningar (skyddar man mot a, så måste man börja planera att skydda för b och c också eftersom folk förväntar sig det om staten skyddar mot a), och tar eget ansvar.
1 & 2) Undvik då tåg. Btw, du ska inte komma i närheten av tåg, något som inte riktigt gäller bilar som man vistas bland hela tiden
- Bilar har inga avancerad skyddssystem som slår in om de befinner sig på kollisionskurs med andra bilar. Bilar vistas bland andra former av trafikanter. Därför måste bilar köra väldigt försiktigt. Tåg däremot, där de kör ska det inte finnas en kotte. Finns det någon där så (väldigt rationaliserat):
a) Människan på spåret är bara dumdristig, oavsett hur mycket skydd man öser på så kommer människan ta sig upp på spåret ändå. Att på sikt försöka få bort plankorsningar är dock en bra idé som jobbas på, då undviker man det naturliga i att personer och fordon måste korsa järnvägen
b) Människan på spåret är för ung, oavsett hur mycket skydd man öser på så kommer människa ta sig upp på spåret ändå. Föräldrarna får då se till att den unge lär sig vad som är farligt och inte tillåtet, samt ser till att den unge inte försätter sig i den situationen
Vill man inte ta ansvar så ska man inte bosätta sig på ett sådant ställe där man måste ta ansvar, eller försätta sig i en sådan situation (ex. skaffa barn.)
Jag drömmer om att staten ska sluta leka barnvakt med allt och alla, och att allt och alla ska sluta kräva att staten lallar runt med dem. Det är positivt, det är positivt att allehanda tillkrånglande skydd inte ska behövas därför att medborgarna tänker till lite.
Ditt tänkande är snarare lite smått destruktivt, att kräva att staten skyddar mot allting som är farligt; hur ska staten t.ex. skydda mot att någon klipper upp ett stängsel mot järnvägen och börjar gena, för att sedan bli påkörd? (Har hänt i Linköping för inte så länge sedan..) Ska man bygga betongmurar runt? Hur vet du att ingen kommer få den smarta idén att ta med sig en stege? Vi kanske borde sätta vakttorn var 300:e meter efter all järnväg som genast kan slå larm?
Seriöst, att vänja folk vid att ta ansvar är det som
a) är billigast, på alla sätt
b) bäst, ty man behöver inte lista ut hur farligt allting kan vara i alla otänkbara extremfall
c) säkrast, man slipper alla som konstant tänjer på alla gränser
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Så sorgligt! Men man kan kan ju inte förutsätta alla olyckor som sker, läste att denna familj bestod av fyra små barn, alla säkert lika nyfikna, vilda att vilja utforska allt omkring sig.
Jag var likadan, nyfiken och vild.
När jag var 3 ½ år kravlade jag iväg mot en hårt trafikerad motorväg, jag var väldigt nära döden men min far som såg mig komma just upp mot motorvägen sprang som om det brann i baken, tog tag om mig och kastade sig ner i ett dike. Detta är vad han berättat för mig. Så visst.. jag kan samtidigt undra om jag skulle blivit räddad i sista stund, om min far haft 3 andra små vilda ungar att hålla reda på?
Jag tror därför att det är helt omöjligt att förhindra alla sorters tragiska olyckor.
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg1 och 2. Ja jag kan undvika tåg, men inte en som är två år och vill ge sig på en liten upptäcksfärd då mamman plötsligt fick ett telefon samtal. Då hjälper nog en mur som du sa, om inte ungen har med sig en stege dvs.
3. Jo en del bilar har det, säkerheten inom bilar går i en rasande takt och där har vi en industri som hela tiden jobbar för bättre säkerhet. Synd att inte alla har råd bara eftersom säkerhet kostar.
Jag vet att man inte kan hindra alla från att ta sig upp på rälsen, men kan man bättra på det så gör det.
Men nu orkar jag inte med det här nå mer, låt oss avsluta med att vi tycker olika.
Jag är för säkrare järnvägare om det går att genomföra.
LoLo skrev:
Så sorgligt! Men man kan kan ju inte förutsätta alla olyckor som sker, läste att denna familj bestod av fyra små barn, alla säkert lika nyfikna, vilda att vilja utforska allt omkring sig.
Jag var likadan, nyfiken och vild.
När jag var 3 ½ år kravlade jag iväg mot en hårt trafikerad motorväg, jag var väldigt nära döden men min far som såg mig komma just upp mot motorvägen sprang som om det brann i baken, tog tag om mig och kastade sig ner i ett dike. Detta är vad han berättat för mig. Så visst.. jag kan samtidigt undra om jag skulle blivit räddad i sista stund, om min far haft 3 andra små vilda ungar att hålla reda på?
Jag tror därför att det är helt omöjligt att förhindra alla sorters tragiska olyckor.
Ja själv klättra jag upp på en byggställning, ramla ner för ett berg (eller ca 7-8 meter), på våren var man ju expert att trampa ner sig i vatten hålen? (vatten som samlas eftersom det är stopp i trumman under vägen). Hade inte morsan vart där så hade man nog drunknat eller ännu värre kanske dött :) . Och allt för att man var nyfiken, hade vi haft en järnväg här så hade jag garanterat vart upp på den med. Ett stängsel hindrar inte en nyfniken.
Precis, man kan inte leva ett liv utan att på ett eller annat sätt drabbas av olyckor, stora som små. Det här "liksom till" på något sätt. Oavsett hur genomtänkta saker är så finns det alltid möjlighet att någonting kommer att hända, det är bara en tidsfråga..
För att minska risken för olyckor borde man i rimlighetens namn identifiera det område där flest olyckor sker, och där man enklast skulle kunna minimera dem. Järnvägsolyckor tillhör inte riktigt den kategorin..
(Vilket iofs är lite smått konstigt tänkande, att värdera ett liv högre än något annat, men.. På något sätt känns det ändå mer logiskt att avsätta några miljoner på att, i preventivt syfte, spara 100 människors liv istället för 5 liv. Dock.. Man måste skilja på preventivt syfte, och ett ändamål som på ett väldigt konkret sätt kommer rädda livet på en eller flera människor, t.ex. subventionering av dyr medicin, eller en dyr operation, vilket man vet kommer fylla ett syfte. Att göra en dyr ombyggnad av en väg för att någon kanske, kanske skulle kunna skada sig på ett visst specifikt ställe vid dåliga förutsättningar är då lägre prioriterat)
onkelborg skrev:
Precis, man kan inte leva ett liv utan att på ett eller annat sätt drabbas av olyckor, stora som små. Det här "liksom till" på något sätt. Oavsett hur genomtänkta saker är så finns det alltid möjlighet att någonting kommer att hända, det är bara en tidsfråga..
Självklart inte, men dom hör inte till livet, det är människan själv som har skapat dom. Däremot naturliga olyckor hör till livet men dom har vi nästintill förintat.
Knappast.. Trädklättring finns fortfarande =)
onkelborg skrev:
Knappast.. Trädklättring finns fortfarande =)
:p
alltombostad skrev:
Säkerheten viktigast
Säkerheten är oerhört viktig och Peo är noga med att använda rätt utrustning. Innan han är redo att börja sin klättring upp mot toppen tar han på sig ryggskydd (mc-skydd), klätterhjälm med visir och hörselkåpor, skyddsglasögon, smidiga sågbyxor, klätterskor med spikar, sjukvårdsväskan som sitter i bältet, säkerhetskniv, japansk grensåg samt ett antal linor för klättring, firning och säkring, karbinhakar, säkerhetsvajer, och självklart motorsågen med säkerhetstrop, som är extra lätt och anpassad för klättring. Med all utrustning väger han drygt tio kilo extra.
- Säkerheten kommer i första hand. Men utrustningen måste också vara anpassad så att den är smidig och inte alltför tung. Det måste gå snabbt och lätt att förflytta sig i trädet.
Säkerheten viktigast
Säkerheten är oerhört viktig och Peo är noga med att använda rätt utrustning. Innan han är redo att börja sin klättring upp mot toppen tar han på sig ryggskydd (mc-skydd), klätterhjälm med visir och hörselkåpor, skyddsglasögon, smidiga sågbyxor, klätterskor med spikar, sjukvårdsväskan som sitter i bältet, säkerhetskniv, japansk grensåg samt ett antal linor för klättring, firning och säkring, karbinhakar, säkerhetsvajer, och självklart motorsågen med säkerhetstrop, som är extra lätt och anpassad för klättring. Med all utrustning väger han drygt tio kilo extra.
- Säkerheten kommer i första hand. Men utrustningen måste också vara anpassad så att den är smidig och inte alltför tung. Det måste gå snabbt och lätt att förflytta sig i trädet.
Källa:
http://www.alltombostad.se/Tradgard/_Artiklar_Tradgard/Se_upp_nar_tradet_ska_ner/
Sen är det ju en annan femma då barn leker i träden.