webForumDet fria alternativet

Hur kunde en tvååring komma ut på järnvägsspåret?

Politik & samhälle

31 svar · 1 634 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Läste om tragedin i Teckomatorp:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1134660/nyfikenheten-blev-hans-dod

Nu ska man ju inte spekulera egentligen. Men jag undrar givetvis vem/vilka som skulle haft uppsikt över honom, om man inte insett faran med en järnvägsspår intill tomten, och om man hade gjort något för att förhindra en sån här tragedi.

För mig är det ofattbart att det ens kan hända.

Vila i frid, lille kille......

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Fy vad hemskt. Det är alltid tragiskt när små barn går bort. Särskilt på ett sånt här sätt. Fy... kan inte blivit mycket kvar. :(

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag höll på att missa mitt Öresundståg vid 16.27 igår från Helsingborg, och när jag gör det brukar jag ta just Pågatåget 16.33 över Teckomatorp istället.. :l

Ganska skönt att slippa sitta på det tåget, jag har redan varit med om det en gång tidigare. Jag undrar hur många gånger det kommer hända under ens pendlarliv.

Man kan ju inte annat än att tänka på familjen.

/red. Exakta tider.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Åh, fy... :(

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

. :( Fy va hemskt, stackars liten och stackars föräldrar. Tänk vilka känslor som lär komma varje gång dom ser åt det där järnvägsspåret eller hör tåget komma. :(

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag kan inte förstå hur det inte finns stängsel längst med järnvägsspåret vid bostadsområden. Eller till och med varför det inte finns stängsel längst med alla järnvägsspår.
Då hade garanterat tågtrafiken tagit ett liv mindre.

Stackars killen, familjen och alla inblandade.

Stängsel, hastighet max 10 km/h och en varningssignal som tjuter till 5 min före innan tåget passerar dagtid.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Okkido skrev:

Jag kan inte förstå hur det inte finns stängsel längst med järnvägsspåret vid bostadsområden.

Det var ungefär det jag menade med första inlägget men jag undrade över det personliga ansvaret för sina barn - inte att staten ska skydda allt och alla med staket.

Hur kan folk med småbarn som bor vid ett järnvägsspår låta sånt här hända? Var det ingen som höll koll på grabben? Hade man inte satt upp stängsel själva? Man har ju t.o.m. tidtabeller så att man vet när tågen kommer. Det ska väl inte vara så svårt att vara extra uppmärksam då?

Det kan ju givetvis vara en serie olyckliga omständigheter som ingen människa kan rå för som gjorde att han kunde ta sig upp på banvallen. Men jag tycker det verkar konstigt.

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Usch, tragiskt :(

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

detta var ju en mindre rolig händelse! :(

Man kan ställa sig en och annan fråga på hur sådana här saker kan förebyggas. Stattins förslag var inte dumt. Men varför in i hela friden ens bygga villor så nära tågräls.. :l

stattin skrev:

Stängsel, hastighet max 10 km/h och en varningssignal som tjuter till 5 min före innan tåget passerar dagtid.

Har du sett de här sträckorna det handlar om? Om de skulle köra så sakta vid alla områden skulle det går fortare att åka sparkcykel till och från jobbet. Dessutom tror jag inte de hundratals villor och husområden hade uppskattat högljudda varningsignaler när det i princip passerar ett tåg varje kvart.

Det är det klassiska problemet med säkerhet på bekostnad av bekvämlighet/funktion.

Fredde Mannen skrev:

Man kan ställa sig en och annan fråga på hur sådana här saker kan förebyggas. Stattins förslag var inte dumt. Men varför in i hela friden ens bygga villor så nära tågräls.. :l

Alla som bor i villa utanför stan kanske vill kunna ta sig till civilsationen med andra medel än bil? Skolbarn, studerande, pendlare t.ex.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Istället för att tågen skall sakta ned och signalera så bör föräldrarna hålla ögonen på sina 2-åringar!

Ibland händer olyckor. Så är det.

Jag tänkte bara att man gör allt för att det ska vara säkert i trafiken, 30 sträckor, lyser upp övergångställen, fartkameror o.s.v. men tågen dom får susa fram i 200 km/h (inte alla tåg och inte överallt). Dom kan inte väja eller bromsa för nått.

Det är klart att man som förälder, trafikanter och alla andra också måste ta sitt ansvar och nu kanske också även pendlarna som får räkna med lite längre restid.

Men stängsel borde ju räcka långt.

OveRRidE skrev:

Har du sett de här sträckorna det handlar om? Om de skulle köra så sakta vid alla områden skulle det går fortare att åka sparkcykel till och från jobbet. Dessutom tror jag inte de hundratals villor och husområden hade uppskattat högljudda varningsignaler när det i princip passerar ett tåg varje kvart.

Det är det klassiska problemet med säkerhet på bekostnad av bekvämlighet/funktion.

Det där med ljudsignal var en liten överdrift från min sida, men kanske något smart sms system, eller kanske en en lampa eller nått som tänds.

Var inte emot sätt som kan rädda liv.

Var inte emot sätt som kan rädda liv.

Det är jag inte, jag är realistisk.

Jag tänkte bara att man gör allt för att det ska vara säkert i trafiken, 30 sträckor, lyser upp övergångställen, fartkameror o.s.v. men tågen dom får susa fram i 200 km/h (inte alla tåg och inte överallt). Dom kan inte väja eller bromsa för nått.

Problemet med jämförelsen bilar vs tåg är att den haltar kraftigt. Tåg går på räls, bilar kör omkring överallt, där vilken dåre som helst kan köra, full som nykter, hög på fultjack eller bara allmänt tonårig. Människor går inte ofta över järnvägsspår, men folk mer eller mindre korsar tio hårt trafikerade gator dagligen. Är det så konstigt att det satsas mer på trafiksäkerhet?

Men ändå, vem har så dålig koll på sin tvååring att de låter honom förirra sig ut på ett tågspår? Är det nu så att det är så dåligt med stängsel och om de bor så nära, så får väl föräldrarna se till att bygga ett eget litet staket?

Man kan inte skylla allt på föräldrarna, men man kan inte cementera barnsäkra murar runt varenda järnvägsspår i hela Sverige. Om man försöker sig på den argumentationen kan vi lika gärna börja göra skojiga jämförelser som "Varför är det inte identifikationskontroll och elstängsel runt våra dagis, så våra barn inte blir bortrövade eller mördade av psykopater utsläppta från nedlagna mentalvårdsavdelningar?".

Den här typen av förlust är oerhört marginell, men ändock ack så smärtsam.

Det där med ljudsignal var en liten överdrift från min sida, men kanske något smart sms system, eller kanske en en lampa eller nått som tänds.

SMS-system? Alltså, jag vill ju inte vara sån, men hur då? Pejla alla telefoner i närheten av tre master för att lokalisera vissa av dem och skicka ett sms till de som befinner sig i närheten..? Eller va? Och vilka tvååringar har mobiltelefoner?

Ursäkta mig, men jag förstår bara inte hur du tänker. :l

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

stattin skrev:

Det är klart att man som förälder, trafikanter och alla andra också måste ta sitt ansvar och nu kanske också även pendlarna som får räkna med lite längre restid.

Men stängsel borde ju räcka långt.

Det finns två viktiga skillnader när man jämför väg och järnväg. För det första är det på ett järnvägsspår totalförbjudet för obehöriga personer att vistas. För det andra krävs det orimligt låg hastighet för att ett tåg ska ha en chans att stanna inom sin siktsträcka. Att införa något sådant skulle ta död på allt vad persontrafik heter.

I dag finns stängsel, övervakade vägövergångar (eller ännu hellre broar eller tunnlar), men det hjälper ju inte alltid när folk inte använder skallen utan klättrar under bommar, genar över spår och håller dålig uppsikt över sina tvååringar trots att de befinner sig nära ett järnvägsspår.

Ok jag ger mig, ursäkta att man försökte hitta på några sätt att säkra mijön kring järnvägar, att jag ens oroar mig, jag har inte en järnväg inom synhåll på flera mil. Och om jag nu skulle bli påkörd av något så väljer jag nog en bil för mina chanser att överleva är betydligt större (tro mig, jag har "provat" på). Ett tåg så är det bara godnatt som gäller.

Sen är barn snabba och nyfikna, du kan vända bort huvudet i två sekunder och barnet har hunnit iväg en bra bit (tro mig jag har "provat" på som barn). Sen är det ju knappast någons val att bo brevid en järnväg heller, man kanske inte har möjlighet att flytta.

Angående sms systemet jag prata om, det finns garanterat en lösning på det om någon skulle fixa det. ex. regga mobil nr på en sida, skicka ut info med gämna mellanrum. Men jag tänker inte och orkar inte förklara mer i detalj och det vara bara en vild tanke som kom upp i huvudet.

Hur som helst, det är jätte hemskt att en två åring skulle behöva mista livet på det här viset och jag hoppas nån ansvarig järnvägsnisse funderar ut sätt för att öka säkerheten för att förhindra att samma sak ska hända igen.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

OveRRidE skrev:

Alla som bor i villa utanför stan kanske vill kunna ta sig till civilsationen med andra medel än bil? Skolbarn, studerande, pendlare t.ex.

Jo givetvis...

Men

Den tvåårige pojken bodde ett tiotal meter från rälsen och brukade vara ute och leka i trädgården som gränsade till spåret.

Att ha en trädgård som gränsar till ett tågspår är nästan bäddat för olyckor, känns det som. Det är iofs bara mina egna känslor, du vet norrbottning som man är :P

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)