webForumDet fria alternativet

VST-instruments

Program & appar

2 svar · 585 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Kan någon hjälpa en n00b inom detta område? :r

Jag undrar om det finns något sätt att lyssna på hemladdade midi-filer i Cubase så att det låter bra... Jag kan lyssna idag med hjälp av ljudkortets kassa midi-ljud men det finns ju en uppsjö av plug-ins som heter VST-instruments. Det är inte lätt att hitta t.ex trumpet. Finns det någon VST som bara har general midis ljud? Typ piano, stråkar, trumpet, bas, osv, osv, i samma VST så man slipper ha en herrans massa olika VST.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Om midi-materialet håller bra kvalitet så är det större chans att det låter bra, men rent generellt så får du pilla rätt bra för att få ett schysst sound från en genomsnittlig midi-fil från nätet. En solosax eller soloviolin låter vidare generellt långt ifrån lika bra som perkussiva instrument, elektroniska instrument eller "virtuella mattor".

Det finns en del ok virtuella instrumentsamlingar som låter schysst, men de kostar därefter.

Kolla in dessa:

Colossus
Sampletank 2
Bandstand
Hypersonic

De två sistnämnda kanske är mest rimliga, men ändå inte helt gratis ;)

Hittade en rackare precis nu som var lite mer överkomlig. Dock i DXi-format, men det klarar väl Cubase. Lite billigare, lite sämre, men gratis att prova.
Forte DXI

Roland ska ha nåt som heter Edirol VSC också, men den har jag inte testat.

Några helt gratis känner jag inte till. Finns säkert, men de låter troligen inte i närheten av de första jag nämnde.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Tack bassebhu, jag får äta nudlar igen ser jag...

728 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
599 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
599 ms — ändringar (db)