webForumDet fria alternativet

Knöl i halsen innanför käken

Småprat

21 svar · 21 109 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Om jag sätter fingret vid slutet/början av käkbenet och går in under halsen (alldeles runt käkbenet) så hittar jag en knöl på min högra sida. Knölen utmärker sig tydligare om jag lyfter hakan uppåt och på så sätt spänner ut halsen.
På vänster sida känner jag ingen knöl alls. Den är dessutom öm. Är det en halsmandel eller var sitter dom? Vad kan det annars vara?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Oavsett vad det är för knölar så svullnar mina sådana varje gång jag är det minsta sjuk.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Ja, det är en svullen halsmandel du känner, och precis som Web-Tor så svullnar mina också alltid när jag blir det minsta sjuk.

Okej, jag har varit sjuk, för ett par veckor sedan. Är det vanligt att man går med svullen halsmandel även en tid efteråt? Kan man göra något för att få ner svullanden eller bara låta det vara?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Gein skrev:

Okej, jag har varit sjuk, för ett par veckor sedan. Är det vanligt att man går med svullen halsmandel även en tid efteråt? Kan man göra något för att få ner svullanden eller bara låta det vara?

Vila, ta det lungt och drick mycket vatten. Mest troligt beror det på virus, och då finns det inga meduciner som hjälper... Hade det varit bakterier hade du förmodligen haft feber också.. viruset har inte gått helt ut ur kroppen på dig.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Gein skrev:

Dom kallas egentligen "tonsillerna" och är lymfkörtlar (som finns på ett dussin andra ställen i kroppen också). Det är bl.a. dom som skyddar dig mot infektioner, virus och bakterier och just halsmandlarna/tonsillerna ska skydda skit som är på väg ner i halsen.

När du har nån infektion på gång aktiveras dom och kan svälla. Vid t.ex. halsfluss kan dom bli ganska stora och vita blodkroppar som dött under försvaret trycks ofta ut genom slemhinnan och bildar små vit-gula klumpar som luktar fan.

Drick varmt, sug på t.ex. Bafucin. Det lindrar och gör det enklare att svälja. Sväller körtlarna alldeles för mycket, så gå till doktorn.

Tack för svaren! Jag avvaktar med att gå till doktorn.

Medlem sedan nov. 2005314 inlägg

Att operera bort dessa är fanimej det bästa jag gjort, rekommenderas! ;)

phred skrev:

Att operera bort dessa är fanimej det bästa jag gjort, rekommenderas! ;)

Om det bästa man har gjort i livet är att man lät nån ta bort tonsillerna, så borde man nog ta sig en funderare. :e (obs skämt!!!!)

Allvarligt: Dom sitter där av ettskäl. Tar man bort dom så ökar risken att infektioner ska komma längre ner i luftvägarna. Bl.a. risk för lunginflammation ökar. Så man har nog rumpan bak hur man än vänder sig:

Antingen behåller man tonsillerna och kan få dras med svullnader då och då men har större chans att få stopp på allvarligare problem. Eller så tar man bort dom, slipper få problem att svälja ibland, men riskerar allvarligare grejer.

Man ska nog prata med minst en doktor om sånt här.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ökar infektionsbenägenheten efter att man opererat bort halsmandlarna?
Nej. Man har inte funnit någon ökad infektionsbenägenhet efter operationerna.

http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=67036&epslanguage=SV

Medlem sedan nov. 2005314 inlägg

Danne ;)
Innan jag opererade bort mina "mandlar" så var jag superdupersjuk ungefär 8ggr om året, jag käkade nästan penicillin(stava?) jämt.

Efter operationen så kan jag nästan på en hand räkna gångerna jag varit mer sjuk än lite "småförkyld".

Mr. N. skrev:

Ökar infektionsbenägenheten efter att man opererat bort halsmandlarna?
Nej. Man har inte funnit någon ökad infektionsbenägenhet efter operationerna.

http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=67036&epslanguage=SV

Åh fan...

Jag har alltid hört det omvända. Har en halvbrorsa som tog bort tonsillerna för 30 år sen p.g.a. ständig halsfluss. Han blev då varnad för ökad risk för bl.a. lunginflammation och har sen dess alltid varit jäklig försiktig när han blivit det minsta förkyld.

Nya rön då alltså. Jag ska omedelbart upplysa honom om att han spenderat åtskilliga dagar/veckor i sängen sen dess helt i onödan. :)

phred skrev:

Danne ;)
Innan jag opererade bort mina "mandlar" så var jag superdupersjuk ungefär 8ggr om året, jag käkade nästan penicillin(stava?) jämt.

Efter operationen så kan jag nästan på en hand räkna gångerna jag varit mer sjuk än lite "småförkyld".

Jorå, jag var på G att göra samma för länge sen. Hade ofta ungefär samma problem. Med det gick tack o lov över. Så jag förstår mycket väl. Kunde bara inte låta bli att skoja lite.... :bire

Fick detta svar från husläkaren via e-post:

Man kan ha en svullen halsmandel lång tid utan att det behöver vara någon sjukdom
Om du får feber el svårt svälja så skalll du kontakta oss igen

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Om du inte redan gjort det, så kan du ju kolla på dina halsmandlar med hjälp av en spegel och en ficklampa. Halsmandlar är normalt ganska små och rosafärgade. Vid infektion så blir de större, rödare och gulvitprickiga.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Gein skrev:

Om jag sätter fingret vid slutet/början av käkbenet och går in under halsen (alldeles runt käkbenet) så hittar jag en knöl på min högra sida. Knölen utmärker sig tydligare om jag lyfter hakan uppåt och på så sätt spänner ut halsen.
På vänster sida känner jag ingen knöl alls. Den är dessutom öm. Är det en halsmandel eller var sitter dom? Vad kan det annars vara?

Vänta lite här nu.

"Slutet/början av käkbenet" tolkar jag som längst bak mot örat där käkbenets nederkant viker av uppåt.
"går in under halsen (alldeles under käkbenet)" tycker jag låter som en bit framåt mot hakan och in bakom käkbenet, in mot tungan typ.

Där har jag så länge jag kan minnas haft två knölar, men det är väl inte halsmandlarna? De sitter ju inne i munhålan på var sin sida om gomseglet. :q

:stefan: skrev:

Vänta lite här nu.

"Slutet/början av käkbenet" tolkar jag som längst bak mot örat där käkbenets nederkant viker av uppåt.
"går in under halsen (alldeles under käkbenet)" tycker jag låter som en bit framåt mot hakan och in bakom käkbenet, in mot tungan typ.

Där har jag så länge jag kan minnas haft två knölar, men det är väl inte halsmandlarna? De sitter ju inne i munhålan på var sin sida om gomseglet. :q

Jag var nog lite otydlig. Tänk dig käkbenets böj där benet viker uppåt (det va det jag menade med käkbenets början, lite felaktigt). Därifrån går du tillbaka in mot hakan typ 1cm. Sedan in mot halsen typ 1cm.

red/ Vänta, nu läste jag ditt inlägg igen (utan att sambon pratar med mig samtidigt) och inser att det nog ändå är precis där du menar. Vet inte exakt vart tungan går men jag vill hävda att knölen ligger vid sidan om tungan. Jag tror inte jag kan se knölen inifrån, men jag kan ju alltid testa.

Gein skrev:

red/ Vänta, nu läste jag ditt inlägg igen (utan att sambon pratar med mig samtidigt) och inser att det nog ändå är precis där du menar. Vet inte exakt vart tungan går men jag vill hävda att knölen ligger vid sidan om tungan. Jag tror inte jag kan se knölen inifrån, men jag kan ju alltid testa.

Exakt, mellan kanten på käkbenet och undersidan av tungan typ. :e

Det är nån form av körtlar i alla fall då läkarna brukar trycka på dom ibland och humma litegrann, men mer än så vet jag inte. ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

:stefan: skrev:

Det är nån form av körtlar i alla fall då läkarna brukar trycka på dom ibland och humma litegrann, men mer än så vet jag inte. ;)

Du har inte läst tråden så noga va? :stud

silfver skrev:

Du har inte läst tråden så noga va? :stud

Tss, jag etablerade bara faktum att de andra (som definitivt inte läst noga ;)) var ute och cyklade. :e

Jag vet ju vad de där körtlarna heter eftersom min läkare klämde på dom vid varenda besök för några år sen ... men jag kommer fan inte på det. :l

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)