webForumDet fria alternativet

När blir priset för högt?

Småprat

14 svar · 700 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

http://www.expressen.se/nyheter/1.1112294/barnflickan-sara-redan-pa-fri-fot

finns det någon anledning eller orsak till att pressen borde backa istället för att publicera?

Ta länken ovan tex, det handlar om en sjuk människa som försöker bli frisk, är det rätt av media att jaga henne under denna tiden?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Expressen skrev:

I sin ansökan uttrycker Sara Svensson dock att det skulle vara "jobbigt att möta folk som känner igen henne".

Artikeln som sådan är väl ok men de kunde ju skippat bilden på henne.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

obelix skrev:

Ta länken ovan tex, det handlar om en sjuk människa som försöker bli frisk, är det rätt av media att jaga henne under denna tiden?

Kort svar från hjärtat, utan att ha tänkt efter allt för länge. Nej.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Den dagen vi slutar med att köpa dessa tablioider, eller slutar med att länka till dem!
Då blir kanske priset för högt för den enskilda tidningen.
Just nu är det vårt eget gamande som föder dem!

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

obelix skrev:

det handlar om en sjuk människa som försöker bli frisk, är det rätt av media att jaga henne under denna tiden?

Är det etiskt? Mja.. artikeln i sig är väl okei, men personligen tycker jag att de skulle kunna skippa bilden samt lägga mer vikt på andra saker.

Samt lära sig stava, det heter morddömda inte mörddömda (under bilden)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Lasp skrev:

Den dagen vi slutar med att köpa dessa tablioider, eller slutar med att länka till dem!
Då blir kanske priset för högt för den enskilda tidningen.
Just nu är det vårt eget gamande som föder dem!

Typ så, ja.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

obelix skrev:

Ta länken ovan tex, det handlar om en sjuk människa som försöker bli frisk

Det handlar i högre grad om en kallblodig mördare som avrättade en person i sömnen och sköt en annan rakt i ansiktet, som försöker komma ut i samhället igen, efter bara 4 år.

Vill man knäppa någon så verkar det vara en fördel om man är blond och tjej. Snacka om snabb tillfriskning! Bara att gratulera den slutna psykvården.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

sgtpepper skrev:

Det handlar i högre grad om en kallblodig mördare som avrättade en person i sömnen och sköt en annan rakt i ansiktet, som försöker komma ut i samhället igen, efter bara 4 år.

Vill man knäppa någon så verkar det vara en fördel om man är blond och tjej. Snacka om snabb tillfriskning! Bara att gratulera den slutna psykvården.

Nja, nu gjorde väl hon inte det hela på eget bevåg, det har ju slagits fast av rättsväsendet - en viss herr Fossmo påverkade henne "en aning" att göra dittan och dattan.

Hon mådde definitivt inte bra då det skedde, men uppenbarligen är hon på bättringsvägen. Bara att gratulera den slutna psykvården.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

:stefan: skrev:

Nja, nu gjorde väl hon inte det hela på eget bevåg, det har ju slagits fast av rättsväsendet - en viss herr Fossmo påverkade henne "en aning" att göra dittan och dattan.

Förvisso, men det var ändå ett kallblodigt mord, som i mitt tycke skulle ha bestraffats med mer än 4 års sjukhusvistelse.

sgtpepper skrev:

ber om ursäkt om jag var lite otydlig.

Ska tidningar rapportera allt utan att behöva bry sig om ev konsekvenser?

jag använde bara denna länken som ett exempel,

obelix skrev:

Vilka konsekvenser får tidningarna, mer än att de säljer fler lösnummer än vanligt?

Dryden skrev:

Vilka konsekvenser får tidningarna, mer än att de säljer fler lösnummer än vanligt?

menade de som tidningarna skriver om, det är de som drabbas, inte tidningarna själva.

obelix skrev:

menade de som tidningarna skriver om, det är de som drabbas, inte tidningarna själva.

Har de tur så får väl det tillräckligt med konsekvenser så de kan skriva om det i ännu ett nummer?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

obelix skrev:

Tidningar kan inte rapportera allt utan att bry sig om konsekvenser, det finns faktiskt lagar och förodningar om detta. Om det inte är av intresse för allmänheten så får man inte "hänga ut" personer i media. Om man sedan tycker att rättsväsenet fungerar som det skall eller inte i den frågan är ju en annan sak.

Dessutom så kan man ju fråga sig för vem det ger konsekvenser. Jag skulle ju knappast låta en person var dömd som pedofil sitt barnvakt till mina barn, även om personen tagit sitt straff och är friskförklarad enligt psykvården.

Om jag inte hade vetat om att personen är pedofil och personen hade fått ett återfall med mina barn så slår ju konsekvenserna tillbaka mot mig att man inte publiserar informationen.

Så vilka konsekvenser är egentligen mest viktiga att ta hänsyn till, de drabbade, eller de som kan drabbas för att informationen inte kommer ut?

- M

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

sgtpepper skrev:

Förvisso, men det var ändå ett kallblodigt mord, som i mitt tycke skulle ha bestraffats med mer än 4 års sjukhusvistelse.

Det har det. Fossmo sitter på livstid för anstiftan till mord dit han dömts av tingsrätt och hovrätt. Varken HD, JK eller Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna har tagit upp fallet, så man kan med något eftertryck säga att någon har fällts för mordet och mordförsöket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Helge_Fossmo

316 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
175 ms — ändringar (db)