Befinner mej i England for tillfallet sa jag kan varken skriva aao eller ga till doktorn, haha :)
For nagon dag sedan sa var jag ute o sprang o ramlade o efter det sa har jag sa ont i revbenen att jag knappt kan rora mej. Det gor ont nar jag ror omradet dar jag slog mej o sa fort jag andas, det gor ont nar jag ror mej, i stort sett vad jag an gor.
Jag ar ratt smarttalig, men detta ar outhardligt.
Kan revbenet vara brutet?
O vad kan jag gora at det? SPeciellt eftersom jag inte kan aka till doktorn eftersom jag inte ar hemma.
Tack for att ni tog er tiden att lasa.
MVH//Johanna
Det ar inte sa att dom inte har lakarvard, men det ar sa komplicerat att ga till doktorn har i England nar man inte har med sina NHS kort o jag har mitt hemma i Sverige.
Kan vara ett brott eller bara en spricka. Men det kan lika gärna vara en muskelbristning.
Gå till ett apotek köp bandage och vira ganska hårt runt bröstkorgen. Köp också smärtstillande, gärna inflammationshämmande (det verksamma ämnet är ibuprofen).
Kolla också om dom har smärtstillande "plåster". Kan vara bra att klistra på.
Sen går du till doktorn när du kommit hem till Sverige igen. Det är ingen fara - även om det gör ont som fan.
Har redan provat bandage men det gor ont utav helvete, men ska prova smartstillande igen for o se om det funkar battre. Provade det haromdagen, men det hjalpte inte alls :P
Rör dig så lite som möjligt också.
Och testa att dricka lite konjak. Det hjälper iofs inte särskilt mycket, men det är ju lite skojigare att vara lite full och ha ont än att vara helt nykter och ha lika ont.....
Det ar inte sa att dom inte har lakarvard, men det ar sa komplicerat att ga till doktorn har i England nar man inte har med sina NHS kort o jag har mitt hemma i Sverige.
Om du är EU-medborgare så har du rätt till akutsjukvård inom EU/EES och Schweiz. Det du behöver är ett pass.
Ett brutet revben bör kvalificeras som någorlunda akut, så har du ett EU-pass så borde du uppsöka närmsta vårdcentral.
Har redan provat bandage men det gor ont utav helvete, men ska prova smartstillande igen for o se om det funkar battre. Provade det haromdagen, men det hjalpte inte alls :P
Hur som helst, tack for era svar :)
Hay there! Du behöver ta kontakt med läkare, här är lite information om sånt och det finns alltså inga hinder för dig att få vård. Så bums iväg. ;)
Om du blir sjuk och inte är registrerad, kommer det dock inte att förhindra att du blir behandlad.
Skulle du behöva en doktor på kvällstid eller efter stängningsdags så har många vårdcentraler en telefonsvars service som kan ge dig ett alternativt nummer att ringa.
**Annars kan du alltid ringa 24 timmars akutrådgivningen på 0208-677-8383.
För medicinsk rådgivning ring Medicaal Advisory Service på 0208-994-9874.
För att ringa den engelska motsvarigheten till SOS Alarm, slå 999.**