webForumDet fria alternativet

Odla i sommar

Natur & djur

11 svar · 1 286 visningar · startad av Mysko

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg
Frågan#1

Är det någon som planerat att odla nått spännande i sommar, tiden är ju här då man ska sätta fröna i jord (inomhus) om man ska förså.

Själv funderar jag på hur jag ska bära mig åt för att få egen odlad färskpotatis till midsommar. Jag och flickvännen har sparat och sköljt ur gammla mjölk och filkartonger. Tänkte att man kunde fylla dessa med jord och en potatis i mitten. Då hinner potatisen få blast innan man sätter ut den i maj- juni .... undra bara om den hinner fixat till knölarna på ett par veckor?

Är det någon som provat på att förså potatis här, eller måsta jag skaffa medlemskap på odla.se för att få svar på den frågan. ;)

.... antog nästan det, ....... strunt i det då ... :bla
odla.se here I come .....

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Men va f*n, jag vill ju också veta!
Är det nu man ska stoppa solrosfröna i krukan? Eller ska man vänta och stoppa de direkt i jorden istället?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

odla.nu är det faktiskt. och att sätta potatisen direkt i spann funkar bra i de flesta odlings zoner. (kanske dalarna är för högt iofs.)

stoffe-2k skrev:

odla.nu är det faktiskt. och att sätta potatisen direkt i spann funkar bra i de flesta odlings zoner. (kanske dalarna är för högt iofs.)

mm ...... odla.se funkade inge vidare faktiskt.... så jag är tillbaka ..... :bire

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Förra året testade jag följande.

Jag lade sättpotatisar på förgroning i slutet av mars, tre veckor innan de skulle i jorden. (Man lägger dem på en bricka vid ett fönster så att tillväxtprocessen stimuleras.)

Sedan lade jag ut dem ovanpå jorden , med 20 cm avstånd till varandra i ett rutmönster, täckte dem med femton cm jord och lade en svart plastfolie över. En uppklippt sopsäck duger om den förankras med stenar. När det syntes på plasten att plantorna tryckte på, klippte jag försiktigt ett kryss i folien ovanför varje planta. När plantorna var tio cm höga, tog jag av plasten och vattnade. Det blev potatisfest 20 juli, men den hade kunnat avnjutas till midsommar.

Vi eller jag menar min miljöriktiga flickvän, jag fick inte vara med, hon har klämt ner potatis i avhuggna mjölkkartonger. Hon tog sådan potatis som det redan hade blivit en utväxt på. Och lämnade ett par cm av utväxten ovan jord.

Men du grävde alltså ner dom i jorden utomhus direkt efter att det blivit en utväxt på potatisen? När i maj skickade du ut dem?

När börjar dom nya potatisarna att växa till sig, när plantan blommar eller långt efter? Och ungefär hur långtid från det att plantan har blommat är det optimerat att skörda?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Mysko skrev:

Vi eller jag menar min miljöriktiga flickvän, jag fick inte vara med, hon har klämt ner potatis i avhuggna mjölkkartonger. Hon tog sådan potatis som det redan hade blivit en utväxt på. Och lämnade ett par cm av utväxten ovan jord.

Men du grävde alltså ner dom i jorden utomhus direkt efter att det blivit en utväxt på potatisen? När i maj skickade du ut dem?

När börjar dom nya potatisarna att växa till sig, när plantan blommar eller långt efter? Och ungefär hur långtid från det att plantan har blommat är det optimerat att skörda?

När jag lade sättpotatisarna på förgroning, hade de redan en till fem centimeter långa vita spröda groddar. Som du ser av bilden som jag tog nyss, så har groddarna mörknat och blivit kraftigare efter tre veckor i dagsljus.

Jag grävde inte ned dem, jag placerade dem ovanpå jorden och täckte dem med 15 cm jord. Vitsen med det, är att det blir lite varmare än om man gräver ned dem.

Utplanteringen gjorde jag i miten av april. Tre månader är lagom tillväxttid.

Jag har läst om att man kan bryta av långa groddar från sättpotatis och plantera dem i kruka (eller mjölkpaket) för senare utplantering. Det ska jag testa i år eftersom det blev så många groddar. Då ska en liten del av grodden synas ovanför krukjorden.

potatis.jpg
Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Man kan sätta potatis direkt i sånadäringa 25-50liters jordpåsar. Skär några hål i sidorna och stoppa in en potatis i varje hål. :)

Själv så odlar jag för tillfället chiliplantor. De växer så det knakar och är rättså lättodlade. Förväntad skörd är typ i september. Dom går att övervintra också och är man noggrann och har lite tur så kan de ge nåt kilo(!) med chili! :P

Förra året hade vi squash i ett par träspannar på balkongen (13kvm balkong så det finns bra med plats). Squash är grymt lättodlat! Sockerärtor hade vi också men det krävs en del plantor för att det ska bli nån skörd att tala om.

Theon skrev:

När jag lade sättpotatisarna på förgroning, hade de redan en till fem centimeter långa vita spröda groddar. Som du ser av bilden som jag tog nyss, så har groddarna mörknat och blivit kraftigare efter tre veckor i dagsljus.

Jag grävde inte ned dem, jag placerade dem ovanpå jorden och täckte dem med 15 cm jord. Vitsen med det, är att det blir lite varmare än om man gräver ned dem.

Utplanteringen gjorde jag i miten av april. Tre månader är lagom tillväxttid.

Jag har läst om att man kan bryta av långa groddar från sättpotatis och plantera dem i kruka (eller mjölkpaket) för senare utplantering. Det ska jag testa i år eftersom det blev så många groddar. Då ska en liten del av grodden synas ovanför krukjorden.

OK .... intressant. Jag ska prova att göra som du skrev i tidigare inlägg, lägga några potatisar på bricka vid fönstret. Bra att testa lite olika och se vad som funkar bäst.
Sätta ut potatisen i april, klart det är lite varmare i Enköping än här i Borlänge

Phorpher skrev:

Förra året hade vi squash i ett par träspannar på balkongen (13kvm balkong så det finns bra med plats). Squash är grymt lättodlat! Sockerärtor hade vi också men det krävs en del plantor för att det ska bli nån skörd att tala om.

Tror det var förra året vi fick en spuach planta av tjejens mamma, det tog jäkla tid innan den rotat sig ordentligt, planterade den nog på olämpligt ställe. Men när den väl börjat växa så jäklar va den växte. Ska testa i år igen fast planterar den i bättre jord.

Potatisen växer helt sjukt fort. 2 månader till midsommar, det verker som om egen odlad färskpotatis tills dess är möjligt. Satte potaisen för 4 veckor sedan, och större delen av tiden har den stått i min mörka källare. Tog upp den i solen för ca en vecka sedan, och då började den tok växa. :)

DSCN6302.jpg

jäkla skit väder, min potatis har nästan helt frusit ihjäl..... :(

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)