webForumDet fria alternativet

Eurotrip '08!

Resor

14 svar · 928 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

I sommar bär det av, förhoppningsvis. Jag, tillsammans med mina tre bästa polare ska tågluffa genom Europa och vi har en månad på oss. Tanken är att vi ska skaffa Interrails månadskort.

Är det någon som luffat med interrail någon gång? Jag har hört att tågen som tar en över landsgränserna inte går med interrail = man måste betala tågbiljett.

Ni som luffat i Europa - har ni några bra tips? Vilka ställen ska man besöka? Vilka ställen ska man inte besöka? Vad ska man passa sig för? Osv.

Vi kommer förmodligen vara borta mitten av juni, till mitten av juli. Jag vill ju självklart ta mig till Österrike/Schweiz för att spana in fotbollen - men mina polare är inte lika intresserade. Men i alla fall så är det ju två otroligt vackra länder som man måste passera igenom tycker jag!

Men jag vill gärna höra alla era galna historier om tågluff i Europa!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Regel nummer ett; säg aldrig till folk som frågar att ni har långt kvar att resa. Ni är alltid i slutet av er tripp, eftersom då är ni fattiga och är inte värda att råna.

Annars kan jag rekommendera Riga i Lettland och Budapest, Ungern. Riga är en fantastisk stad, med ett fantastiskt sommarväder (25 grader+), vrålfina stränder en bit ut mot kusten, bra mat, fin öl och övertrevligt folk. Massor med kultur. Likaså i Budapest, otroligt monumentala städer.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Tar ni er till Italien så är denna menyn värd sina pengar, speciellt om man sitter med en utsikt över Gardasjön.

Förrätt
Spagetti Bolognese

Huvudrätt
Saltimbocca

Efterrätt
fragole con panna di gelato

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Nu har jag förvisso bara åkt bil söderut i Europa men Österrike och framförallt Schweiz är underbart vackert, och nästan lika vackert är det att åka ur alperna nedåt den italienska sidan och se hur slätterna breder ut sig.

Sju veckor kvar!

Datumet är mer eller mindre satt. Vi kommer, ifall allt går enligt planerna, att åka den 15 juni.

Jag är helt övertygad om att ni wF:are sitter på fler tips! Det behöver inte bara vara tåglufftips. Lite sevärdigheter, mattips som obelix körde på, fina ölsorter i Tjeckien eller vad som helst!

Allt som har med Europa att göra, gärna den övre delen. :)

OveRRidE:s tips är bra! Mer såna. Öl- och strandtips kan man ju inte få för mycket av! :bire Men gärna tips på vad man ska passa sig för...

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Jag tågluffade genom Europa för ca 3 år sedan med Interrailkort.

Vi hann med Berlin, Paris, Malaga, Madrid, Nice, Rom, Venedig och Prag.

Ett tips är att inte stressa för att hinna med så mycket som möjligt! Det är helt klart värt det att stanna någon extra dag i en stad man gillar och ta det lite lugnt!

Interrailkort funkar inte på alla tåg. Eller funkar gör dom men på vissa tåg måste du betala ett viss tillägg. På nattåg t ex så kostar det extra om du vill ha liggvagn och inte bara sittvagn. Vissa snabbtåg har tillägg etc. Rör sig inte om några jättesummor så det lönar sig helt klart med Interrail.

Ett annat tips är att försöka boka boende i förväg om det är möjligt. Dvs att när ni bokat tåg till nästa stopp så gå in på ett internetcafe och boka boende. Riktigt drygt att behöva slösa halva första dagen på ett nytt ställe med att leta boende.

Bästa stoppen på vår resa var Paris, Nice och Prag så dom rekommenderas!

Har du fler frågor så säg till!

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

OveRRidE skrev:

Regel nummer ett; säg aldrig till folk som frågar att ni har långt kvar att resa. Ni är alltid i slutet av er tripp, eftersom då är ni fattiga och är inte värda att råna.

Annars kan jag rekommendera Riga i Lettland och Budapest, Ungern. Riga är en fantastisk stad, med ett fantastiskt sommarväder (25 grader+), vrålfina stränder en bit ut mot kusten, bra mat, fin öl och övertrevligt folk. Massor med kultur. Likaså i Budapest, otroligt monumentala städer.

Där kan jag bara hålla med, kommer precis ifrån Budapest och kan bara hålla med, en kanonstad som verkligen som är värd att besöka, så Silver ladda digitalkameran för det finnns massor att fota.

Själv så åker jag och några till på jobbet ner i augusti igen för att se F1.

Jag kan utveckla min Riga-vistelse lite. Vi bodde på ett väldigt enkelt hostel med delade rum mitt inne i Gamla stan i Riga, där vi trivdes kanonbra. Det finns billiga hotell också, men det beror ju på vad man letar efter. De har enorma mängder kultur och framförallt monument och statyer, och de är måna om dem också. Och hjälpsammare folk får man leta efter.

Vi rörde oss en hel del i stan, men ville en dag åka och bada (de omtalade "Bali-stränderna" lockade); vi hade bara ingen aning om vart vi skulle. Äventyret började med att vi inte fick tag i de två letter som vi kände i Riga, så vi tog saken i egna händer och började gå. Vi fick till slut hjälp av en tjej som knappt pratade engelska, men som ändå ville hjälpa, så hon lyckades få oss att förstå att vi skulle följa efter henne, varpå hon satte fart mot centralstationen för tåg och pekade på biljettluckan och sa "Majori"; helt underbar människa. Vi tog farväl och satte oss på tåget i en halvtimme (träbänkar och lettiska nyhetsuppläsare som högt och tydligt skrek ut dagens rubriker mitt i tågvagnarna :e ), tills vi kom till Majori. Där hittade vi ner till stranden, som måste varit flera mil lång och springer rakt på våra kära letter, som kommenterade med "ja, men vi trodde nog ni skulle komma nån gång". Snacka avslappnade killar. Där spelade vi beachfotboll med ett gäng resten av dagen och i solnedgången. Jag tror det var en av de bästa veckorna i mitt liv faktiskt.

En annan rolig kommentar var när vi (lite lätt bakfulla) skulle äta frukost vid 10-tiden på en restaurangen under vårt hostel. Jag ville beställa en omelett och en apelsinjuice, men då svarade bara servitören "Ah, come on guys, you're in Latvia now, have a beer!". Den nekar man ju bara inte. :e

Haha, det där låter riktigt fint. En öl på morgonkvisten. :birp

Stränderna verkar fina i Majori, men hur är vattnet? Det är väl Östersjön där antar jag. :)

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Roligt.. jag ska också ut och tågluffa i sommar... en sorts reunion med gamla polare. Faktiskt också under samma period du ska ut ^^

När man reser genom EU så ska man ju inte behöva pass. Hur fungerar den biten?

Finns det nån bra hemsida över hostel i Europa? Ni som varit ute kanske har tips?

Angående rutten så tror jag inte vi kommer åka längre ner än frankrike, så Spanien/Portugal går bort. Men det kanske blir nåt sånt här: Köpenhamn, Berlin, Amsterdam, Belgien, Paris, Schweiz, Österrike. Sen vet jag inte ifall vi ska ta oss ner till antingen Italien, eller Grekland, eller ifall vi tar oss uppåt igen, kanske genom Ungern, Tjeckien och Polen. Hade varit fett.

Vi har egentligen ingen aning än så länge. :)

silfver skrev:

Haha, det där låter riktigt fint. En öl på morgonkvisten. :birp

Ja, det blev en ganska rock'n'roll'ig resa det där på slutändan. :OO

Stränderna verkar fina i Majori, men hur är vattnet? Det är väl Östersjön där antar jag. :)

Ja, det är långgrunt där vi var iallafall, men visst; det är ju inte korallblått, det är det ju inte. Fullt dugligt att kasta lite boll eller frisbee i dock, och det dög för oss. ;)

silfver skrev:

När man reser genom EU så ska man ju inte behöva pass. Hur fungerar den biten?

Finns det nån bra hemsida över hostel i Europa? Ni som varit ute kanske har tips?

Angående rutten så tror jag inte vi kommer åka längre ner än frankrike, så Spanien/Portugal går bort. Men det kanske blir nåt sånt här: Köpenhamn, Berlin, Amsterdam, Belgien, Paris, Schweiz, Österrike. Sen vet jag inte ifall vi ska ta oss ner till antingen Italien, eller Grekland, eller ifall vi tar oss uppåt igen, kanske genom Ungern, Tjeckien och Polen. Hade varit fett.

Vi har egentligen ingen aning än så länge. :)

Om du reser mellan två länder som omfattas av Schengenavtalet så behöver du inte pass. Men jag rekommenderar ändå att ha pass med sig! Om inte annat så för att kunna styrka sin identitet. Inte alla som förstår vad ett svenskt körkort är för något. :)

Ska du åka mitt i sommaren rekommenderar jag starkt ett stopp i Nice för lite sol, bad och återhämtning från storstäderna!

Vi bokade våra hotell via https://www.hostels.com och https://www.hotels.com.

Då tar vi med oss pass för säkerhets skull.

Nice är ju nice... men det är så jäkla dyrt där. Pyttsa 30 spänn för en Magnum liksom, inte riktigt värt. Men visst är det fint. Sol är ju aldrig fel heller. :D

Tack för länkarna. Ska spana in dem!

silfver skrev:

Då tar vi med oss pass för säkerhets skull.

Nice är ju nice... men det är så jäkla dyrt där. Pyttsa 30 spänn för en Magnum liksom, inte riktigt värt. Men visst är det fint. Sol är ju aldrig fel heller. :D

Tack för länkarna. Ska spana in dem!

Jag upplevde inte att det var dyrare än i Paris...

775 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
638 ms — ändringar (db)