webForumDet fria alternativet

Var hitta cd-case för de små skivorna?

Program & appar

13 svar · 996 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Farsan har en videokamera som sparar på skiva, inte vanligt cd-format utan de där lite mindre, de är väl 5-6 cm tvärs över.

Men syrrans tvååring har befunnit sig framför linsen "en del" och det börjar bli en del skivor, så hur förvara dom?

Han har en del vanliga cd-case sen tidigare och har letat efter en sort som tar de mindre skivorna, men helt utan resultat.

Vad värre är, jag går också bet. :e

Alltså, var hittar man sådana väskor?

Hög tid att bumpa tycker jag. ;)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Funkar inte de "vanliga" hårda fodralen? Blir kanske lite väl stora fodral men hålet i mitten på den lilla skivan är väl samma som den stora skivan?

Nej, hårda fodral tar en jävla plats i jämförelse med case och dessutom blir det långt dyrare i längden.

Case för stora skivor funkar inte heller, det avlånga hålet för att peta upp skivan börjar ju där hålet i stora skivor sitter - där hamnar ju hålet i små skivor nedanför...

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Vet inte hur du tänkt förvara.. I låda typ eller?
Annars kan man enkelt fästa en rundstav och hänga upp dem på. Visst det blir lite bök att ta av dem om man vill ha skivan längst in men so what.
Bara en idé jag har..

Hm, är jag så otydlig? Ett case med mjuka väggar, fickor för skivorna och framförallt möjlighet till lite ordning.

http://www.travelproducts.com/store/media/CD Case.jpg

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

De storlekar på CD-/DVD-skivor jag känner till är antingen 12cm (normalstorlek) eller 8cm (kallas singlar) som används bl.a. i videokameror. Jag tror du menar 8cm.

Den enda i väska/förvaring som jag hittade är den här:
http://www.turascandinavia.com/Product/Product.aspx?id=1033162840

Om du inte hittar något mer kanske du kan leta på diskettförvaring. När jag själv jämför en "jewelcase" för en 8cm skiva och en diskett är disketten cirka 1 mm smalare och 1-2 mm högre än en "jewelcase".

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Har du kollat Kjell & Co?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

bewern skrev:

De storlekar på CD-/DVD-skivor jag känner till är antingen 12cm (normalstorlek) eller 8cm (kallas singlar) som används bl.a. i videokameror. Jag tror du menar 8cm.

Japp, that's the one.

bewern skrev:

Den enda i väska/förvaring som jag hittade är den här:
http://www.turascandinavia.com/Product/Product.aspx?id=1033162840

Jamen, se där! (y)
Nu verkar de ju bara vara leverantör till sina åf utan direktförsäljning, så det får bli ett mail med lite frågor.

stoffe-2k: Nej, det där är återigen för stora skivor.

silfver: Kjell, Clas i Sjön, MediaMarkt, Åhléns, OKQ8... Har letat överallt.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

:stefan: skrev:

stoffe-2k: Nej, det där är återigen för stora skivor.

Nej, läs igen .... "Each page holds 8 CDs or CD-Rs, 4 on each side" dvs. 8st 8cm skivor per sida :)

stoffe-2k skrev:

Nej, läs igen .... "Each page holds 8 CDs or CD-Rs, 4 on each side" dvs. 8st 8cm skivor per sida :)

Nej, läs igen... Var i den texten hittar du att det är 8cm skivor när de använder tum i staterna? ;) Storleken anges till 10", dvs 25,4 cm. Delat på två blir detta ung 12 cm, dvs standardstorlek.

Fast bilderna är roliga, det står Napster på en av skivorna. :L

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

:stefan: skrev:

Nu verkar de ju bara vara leverantör till sina åf utan direktförsäljning, så det får bli ett mail med lite frågor.

Nicke Nyfiken undrar:
Har du fått något svar?

bewern skrev:

Nicke Nyfiken undrar:
Har du fått något svar?

Nejfan, har helt glömt av det... :r

357 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
220 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)