webForumDet fria alternativet

Humanisterna vs Livets Ord

Politik & samhälle

14 svar · 1 279 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Ordförande för Humanistera i Sverige, Christer Sturmark blev ikväll inbjuden till Livets Ord för diskussion med Ulf Ekman.

Kanske kan intressera någon (utöver mig själv):
mms://webcast.livetsord.se/livetsord_swe
Fungerar inte länken, prova här: https://www.livetsord.se (verkar ligga på deras förstasida just nu).

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Oj! imponerad både av livets ords mod att ta in honom till diskussion, men även av kvaliteten på video strömmen... :D

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

stoffe-2k skrev:

Oj! imponerad både av livets ords mod att ta in honom till diskussion, men även av kvaliteten på video strömmen... :D

Tja, de har väl stålar som de lurat av sina stackars offer... ;)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Den var ju faktiskt ganska underhållande, båda hade ju lite humor, även om det inte var så sakligt ifrån Ulf Ekman... men det är väl subjektivt eftersom jag inte är kristen... ;)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Och vi som absolut inte vill installera programvaran Silverlight från Hin Håle själv? Får vi inte titta på webb-TV:n?

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Det stod det för mig också, men jag bara klistrade in mms://webcast.livetsord.se/livetsord_swe i firefox och så startade WMP av sig självt. Du kanske inte kör Windows?

Nix, jag använder mac.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Kim skrev:

Nix, jag använder mac.

VLC för Mac kan visa länken, fungerar på min iMac :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Intressant

Livets ord är ju bara ett gäng fundamentalistiska fåntrattar som svamlas ut i allmänna generaliseringar. Men det är ju inte så konstigt. Skulle Uffe börja diskutera sakfrågor så skulle hans gudomliga bok få sig många törnar, vilket han såklart förstår och skickligt undviker genom ett konsekvent icke-svarande med ett brett leende. Det lurar väl alltid någon som inte kan tänka själv. De som applåderade typ.

Hur i helvete kan människor gå på att han har haft uppenbarelser från Gud? Hur kan man vara så naiv? Livets ord tror ju att sjukdomar är en symptom på bristande tro, vilket såklart innebär en väldigt elitiskt människosyn i klass med andra totalitära historiska figurer.

När Uffe dör (läs kommer till helvetet) så kommer Livets ord att splittras något. Sekten kräver en auktoritär och karismatisk ledare för att fungera.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Christer Sturmark eller Ulf Ekman, snacka om pest eller kolera.

Pace skrev:

Hur i helvete kan människor gå på att han har haft uppenbarelser från Gud? Hur kan man vara så naiv? Livets ord tror ju att sjukdomar är en symptom på bristande tro, vilket såklart innebär en väldigt elitiskt människosyn i klass med andra totalitära historiska figurer.

Egentligen skulle man ju kunna ställa sig motfrågor också, frågor i stil med hur vi kan veta att Uffe inte har fått uppenbarelser? Ganska naivt att bara avfärda honom också, va?

Sen om jag har förstått det rätt, så har han väl menat att sjukdomar inte skulle komma från Gud, så din tolkning stämmer väl inte riktigt.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Kim skrev:

Sen om jag har förstått det rätt, så har han väl menat att sjukdomar inte skulle komma från Gud, så din tolkning stämmer väl inte riktigt.

Men vänta lite nu...är inte Gud allsmäktig och skaparen av allt?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Den som kommer med ett extraordinärt påstående bör ha extraordinära bevis. Det är inte omvänd bevisbörda som gäller, så nej, jag är inte naiv som bara avfärdrar honom rakt av.

Jag är Jesus. Nu är det alltså dags för dig att motbevisa mig.

Angående sjukdomar så ändrade Livets ord inställning från att sjukdomar enbart drabbade de icke-troende, vilket ställde till det för personer med livslångt medlemskap som fick cancer på gamla dar (då har de uppenbarligen ljugit). De blev utfrysta från församlingen och i värsta fall från familjen om de också var hjärntvättade. Avhoppare har vittnat om det och Livets ord tar ju såklart officiellt avstånd från det eftersom det ställer dem i dålig dager.

Kreationister och anhängare av intelligent design brukar ofta använda ögat och öronen med all dess komplexitet som ett bevis på att vi är skapade av Gud. Det finns komplexa sjukdomar också, vilket Bendro så elegant pekade ut också måste vara skapat av Gud. Gud slängde in lite darwinistisk survival-of-the-fitest-teori trots allt. ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag såg den sista halvtimmen av det där igår, och jag blev smått road av hur Ulf vägrade beröra de sakfrågor som Christer tog upp.

sgtpepper skrev:

Christer Sturmark eller Ulf Ekman, snacka om pest eller kolera.

Vad är felet med Christer?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

nitro2k01 skrev:

Vad är felet med Christer?

Jag vet inte? Borderlinepersonlighetsstörning?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=167454
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=167455

Men det är ju bra att han inte längre är inne och petar i IT-relaterade frågor utan ägnar sig åt något som han kanske kan bättre.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)