Exet måste ta körkort (bil) så snabbt och billigt som möjligt. Hon bor i Karlstad, men om det är motiverat att tillbringa en vecka eller två på annan ort för en intensivkurs, så är det givetvis ett alternativ. Men det är ju en djungel av regler och priser - och självklart hänger mycket på hur snabbt hon lär sig.
Men om nån har tips och kunskap om hur man gör detta på smidigaste sättet skulle det uppskattas.
(Förresten: Hon fick en bekant att ta "licens" för privatlektioner och dom gick båda på en 3-timmars kurs som hon betalade - för båda. Nu kan bekantingen inte längre hjälpa henne och jag ska hoppa in istället. Då påstår hennes körskola att hon ändå måste delta i samma kurs en gång till, trots att det bara var 6-7 veckor sen hon var där med bekantingen. Det räcker tydligen inte med att bara jag tar kursen. Jag tycker det luktar geschäft... eller är det verkligen så?)
Då påstår hennes körskola att hon ändå måste delta i samma kurs en gång till, trots att det bara var 6-7 veckor sen hon var där med bekantingen. Det räcker tydligen inte med att bara jag tar kursen. Jag tycker det luktar geschäft... eller är det verkligen så?
Japp - det är verkligen så. Eleven måste gå handledarkursen tillsammans med alla som skall fungera som handledare för henne. Om man vill ha flera handledare brukar rekommenderas att man går tillsammans med dessa samtidigt.
@nders: OK, tack. Sjukt, men typiskt korkad byråkratregel som ju gör livet så mycket enklare - för dom som driver trafikskolorna.
Dryden: Jo, kanske. Hittade en där med priser som egentligen inte verkar vara särskilt mycket lägre än någon annan stans. Men dom hade ett inkvarteringsalternativ för typ 130 spänn/natt som kanske lockar folk? Annars verkar det som de flesta trafikskolor tydligen har intensivkurser (upptäcker jag nu efter lite grävande).
:stefan: Jag hade också för mig att t.o.m. Vägverket (i Borlänge?) körde intensivkurser förr. Men dom kanske försvann p.g.a. att det ju kan betraktas som otillbörlig konkurrens, dvs att en myndighet som inte är konkurrensutsatt bedriver affärsverksamhet. Numer verkar det som om intensivkurser finns överallt. Det är ju så svårt att jämföra eftersom dom inte kan ge ett exakt pris p.g.a. av att folk ju lär sig så oerhört olika fort...
stoffe-2k: Fattar inte den kommentaren alls. Sorry.
När jag tog körkort körde jag en massa med far min först, även om jag gjorde en del misstag på grund av brist på kunskap kring alla regler hos oss tror jag att jag tjänade på det. I och med detta "kunde" jag köra bil när jag kom till körskolan, och behövde bara lära mig det lite bättre, samt lite detaljer. Behövde inte göra en sak mer än en gång, vilket gjorde lektionerna effektiva.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25