webForumDet fria alternativet

avkopierad!

Småprat

36 svar · 2 249 visningar · startad av snowcat · sida 2 av 2

Frågan, av snowcat

\- Jag måste skriva av mig lite - hittade just en sida som ordagrannt har kopierat rakt av från min sida - är detta egentligen tillåtet? Hela min ordlista som jag har lagt ner ganska mycket arbete med under lång tid har personen kopierat av rakt av bara! Samt flera av de texterna han har om sina kungar, ORDAGRANT! Fasen vad ledsen man blir :(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 2007220 inlägg

jag har fått svar från honom nu:

Hej

Tack för ditt mail på dina synpunkter ang. min hemsida och som det står i källförteckningen,

skulle upphovsmannen upptäcka att dennes verk publicerats på den här webbplatsen utan samtycke önskas kontakt med vederbörande omgående för korrigering.
Jag släcker ner de sidorna som du har beskrivit. Vad beträffar Jacob Ancarström är den sidan ändrad. Jag har själv under ca drygt 4 år arbetat med hemsidan och skaffat böcker och div. material och bilder som jag har tillåtelse att använda till min sida som huvudsakligen handlar om Brännkyrka Socken, samt att jag är med i föreningar där jag fått uppgifter. Jag ska gå igenom min hemsida och se till att historiesajten inte figurerar på något ställe, skulle du upptäcka något mer som tillhör dig skulle jag var tacksam om du kontaktar mig.

Då jag drabbas av sjukdom orkar jag inte sitta så ofta vid datorn men det du beskrivit ska jag ordna så fort jag kan.

... så jag mailade tillbaka hela listan på det jag har hittat... :D

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Vilken dum fan.. "Ursäkta att jag rånade banken. Är det ngn som vill ha tillbaka ngt av det jag stal så hör av er."

Medlem sedan nov. 2004438 inlägg

Varför inte prata med personens webbhotell, de kanske tillfälligt kan stänga ner sajten i väntan på de kopierade sidorna försvinner - du är ju de facto upphovsman/kvinna till dem?

han har plockat bort det mesta nu... :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

snowcat skrev:

Bra!

Din sida är störtbra, för övrigt. :)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

snowcat skrev:

Det verkar vara bara Brännkyrkeinfo kvar.

Frågan är väl om det var han som snodde ditt material eller om han fått dina sidor via "... samt att jag är med i föreningar där jag fått uppgifter". Hans sätt att slänga upp en brasklapp om att han tar ner material som man har synpunkter på, skulle kunna läsas på olika vis. Det här är intressant ur din synpunkt bara om han fått materialet från någon förening, och i så fall om detta material spridits på fler håll? Du kanske borde fråga om han har skäl att tro att det kan vara så? :q

Off-Topic - men relaterat
Snowcat - Jag får databasfel på flertalet av dina sidor: bla mynten och porträttgalleriet.

Microsoft JET Database Engine error '80004005'

Unspecified error

/1500talet.asp, line 8

Tack @nders :r

ja det verkar inte vara något som funkar på mina sidor just nu :-(

vet att mitt webbhotell har haft lite strul... det funkade ju för en stund sedan!
tack för att du sa till.

...
Nu verkar det funka igen :)

aasah - jag har för mig om att jag läste på någon sida om att det var han själv som höll i sajten. Även om han fått uppgifter från föreningen så borde det väl vara om Brännkyrka, och det är ju inte det han plockat från mig. Utan det var om Gustav III, Anckarström, och diverse kungar..

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

snowcat skrev:

aasah - jag har för mig om att jag läste på någon sida om att det var han själv som höll i sajten. Även om han fått uppgifter från föreningen så borde det väl vara om Brännkyrka, och det är ju inte det han plockat från mig. Utan det var om Gustav III, Anckarström, och diverse kungar..

Min kommentar kom från hans epost till dig:

Utdrag ur tidigare postad epost skrev:

Tack för ditt mail på dina synpunkter ang. min hemsida och som det står i källförteckningen,

... Jag släcker ner de sidorna som du har beskrivit. ... Jag har själv under ca drygt 4 år arbetat med hemsidan och skaffat böcker och div. material och bilder som jag har tillåtelse att använda till min sida som huvudsakligen handlar om Brännkyrka Socken, samt att jag är med i föreningar där jag fått uppgifter.

(Min kursivering och fetstil.) Detta kan läsas som att han egenhändigt plockat fram innehållet kring Botkyrka och fått resten. Det behöver naturligtvis inte vara så; han kanske har kopierat friskt för att utöka historiedelen efter dessa 4 år, eller han vill få dig att tro att han jobbat 4 år med siten eller skriver så med förhoppningen att du ska tro det jag säger är möjligt eller... Det finns många varianter och ingen av dem fritar honom från ansvar. Men ur din synvinkel är det väl bara ev. intressant om han fått materialet någonstans ifrån... och i så fall, att det inte sprids vidare.

Nu har jag hittat ännu en som lagt in allt från min sida - inklusive bilder och allt. Tycker ni att detta är ok?
http://resornit.bloggagratis.se/2008/08/27/912964-historiesajten/

Det blir ju bandbreddsstöld om inte annat, eftersom bilderna han visar upp på sin sida ju ligger och drar bandbredd från min server varje gång någon kikar på hans sida. Jag har försökt hitta någon mailadress till personen som driver den här sajten men hittar ingen. Någon som har någon idé vad jag skall göra?
Skall jag bara strunta i det eller vad skall jag göra?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Byt namn på de bilder som han länkar till och lägg in porrbilder med det gamla namnet. Det hade varit roligt. :e

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Snygg site! Vad jag tänkte på, det finns väl en kod som heter "hotlinking is forbidden" som man kan använda på sin site, för att stoppa bildstöld? Försökte hitta den men... nå, du kanske hittar den.

Jo jag ändrade namnet till den stora loggan för några dagar sedan, när han hade kopierat av hela förstasidan, så loggan försvann från hans sida. Men nu har han ju kopierat allt igen! Så även om jag ändrar bildnamn så de försvinner från hans sida gör han bara om allt igen.

Hotlinking ja, det är precis det han håller på med. Skall se om det finns något i den vägen man kan göra. Jag tycker det är lite trist när dom gör så här :(

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

http://wiki.dreamhost.com/Preventing_hotlinking

http://www.roweimages.com/blog/2008/07/30/preventing-hotlinks/

Dessa är några tips om "prevent hotlinking", men de har inte stöd för IIS, så vitt jag vet.

jag kollade just om .htaccess och det verkar ju endast gå på apacheservrar, jag kör mina sidor på unix samt windows.
Skall kolla in dina sidor nu Fredde, hoppas det är något som funkar!

jo måste bara berätta att jag fick tag på mailadressen och mailade personen ifråga som plockade bort det och bad om ursäkt :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)