webForumDet fria alternativet

avkopierad!

Småprat

36 svar · 2 249 visningar · startad av snowcat

Medlem sedan feb. 2007220 inlägg
Frågan#1

- Jag måste skriva av mig lite - hittade just en sida som ordagrannt har kopierat rakt av från min sida - är detta egentligen tillåtet?

Hela min ordlista som jag har lagt ner ganska mycket arbete med under lång tid har personen kopierat av rakt av bara! Samt flera av de texterna han har om sina kungar, ORDAGRANT!
Fasen vad ledsen man blir :(

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Adresser?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Längst ner står det ju "Källa: www.historiesajten.se". Är det något han har lagt dit för att du sa till honom eller har du inte sagt något än eller stod det redan där när du upptäckte det?

Det kan ju i så fall vara ett tecken på att han inte vill något illa utan bara tror det är okej att visa andras material om man skriver var det kommer ifrån.

jag har inte haft någon kontakt med honom, vet inte vem det är. Men om man skriver "källa" - då är det alltså tillåtet att kopiera av en hel sida? Jag trodde inte det var så, kanske någon mening här och där men inte hela sidan - ordagrant.
Sen har han skrivit om kungar också där han också tagit min text och där ingen källa alls står angiven.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nej, det är inte okej med en hel sida. Man får citera kortare stycken. Men i och med att han skrivit källa menar jag att han tror säkert det är okej, med andra ord vill han inget illa utan du borde kunna prata med honom.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

snowcat skrev:

Men om man skriver "källa" - då är det alltså tillåtet att kopiera av en hel sida?

Nej, det är inte tillåtet. Men han som kopierat kanske tror det.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det första steget är naturligtvis att kontakta personen.

Så här skriver han själv:

Sidan 'Källförteckning' skrev:

Upphovsrätt - denna webbplats kan i vissa fall innehålla material i form av bilder och annan information som kan vara hämtad från broschyrer och andra källor vars upphovsman ej kunnat spåras efter rimlig ansträngning. Skulle upphovsmannen upptäcka att dennes verk publicerats på denna webbplats utan samtycke önskas kontakt med denne omgående för korrigering.

jo jag måste maila honom nu - jösses nu har jag suttit länge på hans sajt och det är SÅÅ mycket som han tagit, rakt av

kolla den här
http://www.hjle.se/webbsidor/ku_ gustavIII_mynt.htm

och min
http://www.historiesajten.se/mynt.asp?id=19

De där mynten har jag fått tillåtelse av två myntsäljare att använda på min sajt, och detta har han bara kopierat av..
Dessutom har han bilder som jag tog på museet i sthlm i somras samt bilder som jag tagit från kyrkoböckerna
på Anckarström med mera...Nej nu måste jag ju maila honom, jag är bara inte så bra på hur man skall skriva...
är inge´ bra på att formulera mig så jag inte låter stöddig och knäpp... :OO
Även om han har skrivit till historiesajten som källa så... vaddå? det är ju jag som gjort hela grejen...

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Nej han får inte bara ta din site rakt upp och ner och lansera den som sin, även om han hänvisar till din site som källa. Källhänvisningar har man när man inhämtar fakta som man sedan refererar till i sin egen text med egna ord. Eller om man har ett citat/referat då brukar man också ha med källanvisning.

I ditt fall så skulle jag bara skicka honom ett mail och vänligt förklara för honom att du är smikrad att han tycker att du gjort ett sådan bra jobb, men att du istället ser att han lägger ner sin site och hänvisar till din direkt.

Om inte det hjälper så får du gå vidare och helt enkelt dra in rättsväsenet. Det skulle dessutom garanterat ge din site bra reklam om det kom ut i nyheterna att det fanns åtal om hurvida det är är lagligt att göra så som han gör.

- M

jag blir helt ställd, jag har hittat ännu flera, han har jättemånga sidor som han kopierat rakt av från min sida. Jag har också mailat honom för en stund sedan så vi får se hur det går...

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jösses, jag hade blivit rent ut sagt rosenrasande om det hade drabbat mig. Inga silkesvantar alls när dåren bara snor rätt av. Klart att han vet att han gör fel, annars är han ju ännu knäppare än jag först trodde... Kräv att han tar bort allt ditt material direkt, hur fasen kan man åka snålskjuts på det viset utan att skämmas? :bla

dessutom skriver han att allt på hans sajt är copyright och så har han även lagt in att om man högerklickar på bilderna så poppar det upp en ruta som säger att man inte får ta dem!!!! nästan komiskt ju!! :x

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag sände en förfrågan om det var hans material, men den ende som svarade på det var Nina.
Snart hoppas jag att den oblyge kopiator tar bort data på "sin" sida

jo som jag skrev i svar på mailet så förstod jag först när jag sänt iväg det att det var en kopia till mig, men men :-)
Jag har inte själv fått något svar heller från personen.

Ännu inget svar, börjar nästan tro att han inte kommer svara. :(

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

snowcat skrev:

Ännu inget svar, börjar nästan tro att han inte kommer svara. :(

Han har snott något som du ganska säkert kan betrakta som skyddat (det har sån kvalité och "verkshöjd"). Om han/hon inte bryr sig om att svara, så kan du antingen ta reda på vem det är och stämma för upphovsrättsbrott, eller så kontaktar du webhotellet eftersom dom faktiskt kan bli skadeståndskyldiga också. Så dom kan faktiskt släcka sajten.

Medlem sedan dec. 2002387 inlägg

Glöm inte att dokumentera, ta skärmdumpar mm för att ha bevis innan han ändrar något.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tycker att du skall ta ett program som går igen hela sajten och tankar ner den till ett dokument.
Gör samma sak med din egen från samma tidpunkt.
Jag tycker att det är ett så flagrant upphovsrättsbrott att det borde vara intressant för någon datatidning att skriva om. Låt Lennart "Lelle" Hjelm få stå med rumpan bar!

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)