webForumDet fria alternativet

Köpa hus i Thailand?

Resor

3 svar · 481 visningar · startad av salo18

Medlem sedan sep. 200396 inlägg
Frågan#1

Är det någon här på forumet som köpt hus i Thailand eller kanske känner någon som gjort de?

Jag har varit sugen länge på att bosätta mig i Thailand. Jag satt precis och kollade runt lite och det verkar ju vara rättså billigt att köpa ett litet hus där nere. Man kunde få ett litet hus för runt 3-400.000kr.

Men vad är det man ska tänka på och kanske akta sig för?
Blir det ofta dyrare än vad man tror? På vissa sidor står att ingenting tillkommer om man inte vill ha nåt extra förstås. Och så el,vatten räkningar såklart.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det var ett inslag på Aktuellt (eller Rapport) igår om att allt fler svenskar köper hus i Thailand, kolla på svt.se om du kan hitta det, det kanske kan vara intressant.

Det som bl.a sades där var att thailändska lagar förbjuder utlänningar från att äga mark, vilket gör att man måste kringgå detta förbud på olika sätt och det är ju ett problem.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag har hört att det kan bli lite problem med just marker och så i Thailand. Tydligen så kan staten där få för sig att dra en motorväg, eller bygga ett köpcentra på marken där man har sitt hus och då är det bara att packa ihop och dra. Det spelar liksom ingen roll om du äger marken.

Det är vad en kollega sa som har en far som går i samma tankar.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

sgtpepper skrev:

Det var ett inslag på Aktuellt (eller Rapport) igår om att allt fler svenskar köper hus i Thailand, kolla på svt.se om du kan hitta det, det kanske kan vara intressant.

Det som bl.a sades där var att thailändska lagar förbjuder utlänningar från att äga mark, vilket gör att man måste kringgå detta förbud på olika sätt och det är ju ett problem.

Det är inte helt korrekt, eftersom det är en fråga om format på ägandet. En utlänning kan t.ex. äga delar i ett företag, dock ej mer än 49%, som i sin tur äger mark i Thailand. Risken är dock ganska hög att ansökan om köpet (som tilldelas av något form av organ) avslås om ägt kapital av utlänningar överstiger en viss procent. Här gäller nog inte 49%, utan det blir en individuell bedömningsfråga.

Men, som du säger, det innebär väl i praktiken att man inte kan äga, i dess rätta form. :)

397 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
229 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)