Om jag köper bananer en söndag, låter dom ligga i mitt kök så går det enda till torsdag/fredag innan dessa börja bruna till sig, tar jag däremot med dom till jobbet så är dom nästan helt svarta redan till frukosten på tisdagen.
Vad är det i luften på jobbet som skyndar på denna process såpass mycket?
Det beror lite på var dem ligger, men värme och ljus. Finns det även äpplen i närheten på jobbet är det en bidragande faktor. Då äpplen utsöndrar etylengas när de mognar, denna gasen bidrar till mognande av andra frukter (likt en katalysator).
mina bananer blir bruna när dom ligger i väskan. Om jag förstår Esen rätt så kan det väl va så att etylenkoncentrationen blir högre i min väska än vad den blir i rummet eller kylen, vilket då gör bananerna bruna snabbare?
Även om bananen börjar svartna så är den ju fortfarande fin innuti om den inte fått massa smällar. Jag tror många är lite för kräsna vad gäller fläckar på bananer. ;)
Hahaha, by making the time a little longer, say two or three minutes, and several times per day we can even reverse the aging...
Om du tycker det där var fånigt ska du se samma snubbes videor om hur man förlänger räckvidden på sitt trådlösa nätverk eller den om hur man laddar batterier.
Vad gäller bananer så håller jag med silfver. (Jag kanske håller med honom lite mer än han själv gör ;) ) Bananer ska vara mogna, annars är det inte gott!