webForumDet fria alternativet

Köpa från Ebay, vad tänka på?

Konsumentråd

6 svar · 12 167 visningar · startad av Adestro

Medlem sedan feb. 2007161 inlägg
Frågan#1

Tänkte testa att köpa lite från ebay nu när dollarn går neråt. Det är alltså främst från USA jag ska importera. Vad bör jag tänka på? Lite frågor:

1. Köper jag från ett företag på ebay blir det moms, privatperson ingen moms. Korrekt?

2. Är tullavgiften olika beroende på vad varan är värd? Hur fungerar det, skickar man kvitto till tullverket? Fungerar det alltid om säljaren märker varan med "gift"?

3. Hur pass mycket kan man lita på fraktkostnaden som säljaren angett(när man valt "Shipping to SWE")? Tar UPS, etc. ut extra avgift vid leverans?

Tacksam för svar!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Adestro skrev:

1. Köper jag från ett företag på ebay blir det moms, privatperson ingen moms. Korrekt?

Inkorrekt. Moms på allt som du importerar från utanför EU.

2. Är tullavgiften olika beroende på vad varan är värd?

Tullavgiften är en procentsats på värdet så ja, den beror på värdet. Själva procentsatsen är dock olika för olika varugrupper. Kolla med tullverket.

Fungerar det alltid om säljaren märker varan med "gift"?

Nej, självklart inte. Det vore inte mycket till tullfilter om man kunde voida all tull enbart genom att skriva "gift". "Hej, här kommer en containerbåt med nya japanska bilar, det är en gåva...".

Tar UPS, etc. ut extra avgift vid leverans?

Nej, det har jag aldrig varit med om i varje fall.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är säljaren som betalar fraktavgiften (även om han troligtvis i sin tur tar betalt av dig) så du betalar inte några pengar direkt till fraktbolaget. Som pepparn skriver så är det alltså bara införselmoms och ev. tullavgift som kan tillkomma. Rent lagligt så är det du som importerar som är skyldig att se till att dessa avgifter betalas.

Andra saker du bör kontrollera är:
1. Att säljaren verkligen skickar till Sverige. Maila säljaren om det inte framgår tydligt i objektbeskrivningen.
2. Säljarens rykte. Jag skulle inte våga handla av någon som har under 97-98% i positive feedback eller gjort affärer med mindre än 100 köpare.
3. Betalningsalternativen. Själv tycker jag att Paypal är klart smidigast även om jag handlat på eBay både med Western Union och direkt banköverföring.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Här hittar du en enkel kalkylator för att räkna ut hur mycket det moms + ev. tullavgift kostar. Alla paket fastnar inte i tullen, men räkna som om de skulle det: Det är roligare att slippa betala 300,- i tull än att åka på 300,- "extra" ;).

I övrigt kan jag bara hålla med övriga inlägg. Handla av användare som har många nöjda köpare. Det blir sällan några problem. PayPal är både enkelt och bra att betala med. De har dessutom en betalningsgaranti, men jag vet inte hur den fungerar, har alltid fått mina varor.

Tack för tipsen.

Men om jag handlar av säljare inom EU så slipper jag ju tullavgiften, men slipper jag även momsen?

Edit: Momsen har iofs. ingen betydelse då jag gör detta med enskild firma.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Hur det fungerar med enskild firma vet jag inte, men som privatperson kan du köpa en produkt från ett EU-land och få den tillsänt dig. Moms betalar i säljarens land och inte i köparens. Med undantag från bl.a. alkohol som skall skattas i Sverige om du nu skulle köpa det på Ebay :e

Ja, av det jag läst behöver man inte betala moms om momsen redan är betald en gång inom EU. Alltså behöver man inte alls ha moms och tull i åtanke när man handlar från ebay.co.uk eller ebay.de.

Dock, måste jag bevisa att varan är momsbetald en gång? Måste säljaren bifoga kvitto?

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)