webForumDet fria alternativet

Kebabsåser?

Småprat

5 svar · 2 134 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Vilka är de "riktiga kebabsåserna"?

Oftast så brukar man få höra röd och vit, stark eller mild, tomat och vitlök etc...
På gran canaria fick jag någon vidrig fisksås med dill och i östersund så fanns bara en sås och när man frågade vad det var så var svaret kort och gott "kebabsås". För övrigt en av de godare jag har fått, kebabbaren i ö-sund (klockan var visserligen väldigt lite och jag väldigt mycket, men ändå).

Vad innehåller de fyra som annars brukar finnas? Den röda, vita, hummusen och den lite puddigare vita?

Quid, var är du?! :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag har faktiskt också funderat mycket över detta, jag har frågat på nästan alla kebabställena i stan men ingen vill säga något om såsens innehåll.

Här i Falkenberg har nästan alla samma typ av sås, men vad som är grunden i den vågar jag inte ens gissa på, jag trodde länge det var yogurt men nu är jag inte säker längre.

Jag har provat att göra hemma, efter en massa olika recept, men aldrig lyckats få till någon som är lika god dom deras.

Här finns ett gäng olika recept:
http://www.receptforum.se/t106-kebabsas.htm
http://susning.nu/Kebabs�s

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Grekisk yougurt, gräddfil & Tabasco är vanlig blandning..

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag tror att det är majonäs som är basen i de flesta.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Youghurtbaserad skulle jag tippa på, men resten har jag inte en aning om.

Då snackar jag givetvis om den enda kebabsåsen värd namnet, den som serveras på alla kebabhak i Jönköping med omnejd: tjock, rosa och så god att du kan ta en sked och bara sleva i dig... (y)

Den som finns här i stan är vedervärdig och enligt mig inte värd att kallas kebabsås. Röd och rinnig och hamnar längst ner i pappret under kebaben eller nån vit vitlökshistoria som inte gör nån glad.
Är det riktigt illa, vilket det oftast är, så får man inte heller gyros utan långa slamsor pressat kött som inte smakar ett dugg. :x

För mer information, leta rätt på gruppen "Jönköpings kebabsås" på Facebook och se ljuset! :birp ;)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Skuggade en av personalen från en kebab här i stan :P . Då gick han och handlade ett tiotal liter med filmjölk och ett gäng med vitlök. Men jag tror att det varierar från ställe till ställe vad dem har i. Men vitlök har nog de flesta :e

Men för säkerhets skull ska jag vidarebefodra frågan till en som jobbat på en av kebaberna här i stan. Återkommer med deras recept om jag får det av henne.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
114 ms — ändringar (db)