Har alltid haft tur med mina julgranar (eller om jag skött dom väl). Dom har aldrig satt igång att barra på allvar förrän det varit dags att slänga ut dom.
Men icke nu. Årets gran har redan börjat barra - kraftigt. Rör man sig inte med yttersta försiktighet i vardagsrummet där den står så misstänker jag att den kommer att vara helt ren från grönska till nyår.
Vad gör man? Finns det når universalknep? Jag har en burk 3M spraylim som jag funderar att spraya på... :)
Det finns en riktigt jobbig väg att gå, som kan funka. Jag hade inte orkat dock... ;)
Såga av en liten bit i botten. Kanske har fibrerna torkat ut en gång, det gör att granen inte kan suga upp något vatten. Sågar du av en bit och ställer tillbaka granen i foten med vatten direkt så börjar granen dricka, om den inte redan har gått till de sälla jaktmarkerna förstås.
Ett annat tips jag har fått (oprövat!) är att lägga en magnesyl i vattnet, allt för att granen ska få i sig vattnet lättare. Det ska vara en tablett med det där ämnet asylesylsulfatsullefatesyl eller vad det heter...
Det finns en riktigt jobbig väg att gå, som kan funka. Jag hade inte orkat dock... ;)
Såga av en liten bit i botten. Kanske har fibrerna torkat ut en gång, det gör att granen inte kan suga upp något vatten. Sågar du av en bit och ställer tillbaka granen i foten med vatten direkt så börjar granen dricka, om den inte redan har gått till de sälla jaktmarkerna förstås.
Ett annat tips jag har fått (oprövat!) är att lägga en magnesyl i vattnet, allt för att granen ska få i sig vattnet lättare. Det ska vara en tablett med det där ämnet asylesylsulfatsullefatesyl eller vad det heter...
Tack!
Kapa-av-stammen-tricket verkar ju faktiskt logiskt! Men dilemmat är ju att om man börjar härja med granjäveln, och såga och ha sej, så rasar ju barren av ännu fortare. Så även om tricket funkar, så sitter man nog med en jättefrisk gran - men nästan utan barr. :)
Ska testa magnecyl-tricket direkt. Ämnet är acetylsalicylsyra. Finns i t.ex. Treo också.