webForumDet fria alternativet

ID-kort

Konsumentråd

19 svar · 1 449 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

är det någon här som har koll på vad det kostar på olika ställen idag?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det man skaffar hos polisen kostar 400:-, och det är det ID-kort som du vill ha - trots att det är dyrast. ;)

Då slipper du nämligen att resa med passet när du reser inom Schengen.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Postens, eller Svensk Kassaservices ID-kort kostar 225 kr
Har du bankkonto? Kolla i så fall med din bank - en del kan ge specialerbjudande

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Uppdatering eftersom jag själv behöver nytt ID-kort.

• Posten/Svensk kassaservice har slutat erbjuda ID-kort.
  • Hos polisen kostar ett ID-kort 400 kr.
  • Hos Swedbank kostar ID-kortet 350 kr.

Dyrt... och jag som borde skaffa körkort också. :l

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Är det inte så att polisens bara gäller i 5 år medans det från banken gäller 10 år`?

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

.. är du 25 eller yngre så får du ID-kort från Eskilstuna Rekarne Sparbank för 100 kr.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Precis på väg att skaffa nytt. Polisens verkar mest intressant.

Lite frågor:
Behöver jag personbevis, jag har ett ID-kort som inte gått ut än.
Vad är det för fotografi som gäller där? Kan jag ett direkt där eller ska jag gå till Expert eller liknande? Behövs det något annat?

Polisen tar bild på dig... Och ja, de tar bilder lika bra som de jagar bovar. Ser ut som värsta fångbilden.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Hos polisen tar de själva bilden. Det är en del av säkerheten.
Du måste kunna legitimera dig.

Äsch, då känns ju nästan Swedbank aktuellt igen. På vilka fler ställen kan man skaffa ID-kort?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det går alldeles utmärkt att resa inom schengen med vanligt körkort också.

Du kan enbart resa med körkort i schengen om du inte flyger. Flyger du måste du använda dig av ett nationellt ID-kort (Det är polisens ID-kort) eller ett pass.

Jäklar, så när man gör öl-trippar ner till Tyskland så behöver man egentligen pass eller det nya nationella id-kortet. Det var nytt för mig.

Brukar du flyga och handla öl?

Nicrosoft skrev:

Brukar du flyga och handla öl?

Nej.

Men LFV säger:

Men svenskar måste ändå kunna styrka sitt medborgarskap och identitet med ett pass eller det nya nationella id-kortet när man vistas i ett annat Schengenland, exempelvis på hotell, pensionat och camping. Orsaken är att detta är de enda svenska id-handlingar där medborgarskap anges. Pass eller nationellt id-kort behövs däremot inte inom de nordiska länderna där man accepterar varandras övriga id-handlingar.

Inte enbart när man vistas. Blir det en passkontroll på flygplatsen är enbart det nationella ID-kortet eller ett pass giltig legitimation. Inom Schengen.

Polisen skrev:

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap. Vid resa inom Schengen och Schweiz kan det nationella ID-kortet också användas.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Är inte heller det "nya" körkortet godkänt inom Schengen, dvs det med vad som ser ut att vara ett hål i mitten?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag har flugigt inom Europa med mitt körkort... Linköping till Köpenhamn, och Köpenhamn till Amsterdam tex.

Enligt Polisen är det nya körkortet gemensamt för EU-staterna enbart för ökad trafiksäkerhet - jag hittar ingen information om att det ska gälla som internationell ID-handling.

stoffe, det brukar fungera med körkort - men det är egentligen ingen giltig ID-handling. ;) Fastnade du i någon passkontroll?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)