webForumDet fria alternativet

Gram till milliliter?

Småprat

6 svar · 2 237 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag sitter här och funderar över mitt handbagage som jag ska ha på flyget i morgon. I vanliga fall har jag inte hårvax, tandkräm, deo och dito prylar i handbagaget men den här gången blir det så (eftersom det blir min enda packning). Jag plockade fram hårvaxburken för att kika hur många milliliter den här på, men givetvis är den vägd i gram.

Så min egentliga fråga är hur många milliliter 75 gram är. Är det så enkelt att det är 75ml? I så fall går den ner (max ligger på 100ml, fåniga regel) och jag slipper slänga den dyra dyngan som frisörskan lurade på mig. :p

http://www.shenet.se/referens/viktdecimal.html
Här fick jag fram att 1g är lika med 1ml vatten. Men vätska i andra former? Å andra sidan, det är lika flytande som tandkräm knappt.

Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

Ett patent för hårvax med reducerad densitet [1] på 0.9 g/ml kan användas för en uppskattning att dina 75 gram högst skulle motsvara ca 75/0.9=83,3 ml.

[1] http://www.patentstorm.us/patents/7037488-claims.html

Vi kör på det, annars håller jag dig personligen ansvarig för en kasserad burk hårvax. :p ;)

Det där gick ju kalas. Jag svarade på bara "Nope!" på frågan om jag hade vätska i väskan. :OO

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Dryden skrev:

Det där gick ju kalas. Jag svarade på bara "Nope!" på frågan om jag hade vätska i väskan. :OO

Kan ju vara så att hårvax inte räknas som flytande... :D

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Regelverket skrev:

Detta avses med vätska:
Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens.

Du får inte ta med behållare som rymmer mer än 100 ml (1 dl). Det är alltså inte tillåtet att medföra en behållare som rymmer 150 ml men som enbart innehåller 75 ml vätska. En helt tom behållare är inte att betrakta som vätska och får därför medföras.

Mer information.

Tycker dock att det är konstigt att någon bestämmer sig för att specifiera volymen på en hårvaxburk med "75 g". :p

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)