I en triangel ABC är DE en paralelltransversal. Sidan AB är 6 cm längre än sidan AC. Beräkna omkrets av triangel ABC. Givet är sträckan AD 10cm AE 7cm och DE 11cm :stud
Fyra punkter ABCD ligger i denna ordning efter varandra på en cirkel med medelpunkten 0
Sträckorna AC och BD skär varandra i en punkt P. Beräkna APB alltså skärningsvinkeln mellan sträckorna AC och BD om man vet medelpunktsvinklarna AOB =60grader och COD= 40 grader :stud
:stud
En ljusstråle i xy-planet infaller genom punkten 2,1 mot yaxeln och speglas mot denna.
Den reflekterade strålen passerar genom punkten 3,7/2. Bestäm en ekvation för såväl den infallande som den reflekterade strålen.
Tips. Genom vilken punkt skulle ljusstrålen passerat om inte y- axeln varit ivägen
Jag fattar inte mycket när det gäller matten
På första frågan tänker jag att AE/AC=AD/AC ok alltså 7/AC=10/AC+6
Tänker jag rätt då eller?
Hur räknar jag ut det isåfall
Jag fattar inte mycket när det gäller matten
På första frågan tänker jag att AE/AC=AD/AC ok alltså 7/AC=10/AC+6
Tänker jag rätt då eller?
Hur räknar jag ut det isåfall
Det ser rätt ut, givet att DE är parallell med BC. :)
Men ekvationerna brukar vara enklare att lösa om man istället väljer att sätta den obekanta termen i täljaren, dvs.
AC/7 = (AC+6)/10
Jag tror att det är flera här som skulle kunna lösa din uppgigt Jennyjoh, men borde du inte kunna härleda en del av detta om du hade följt med eller läst på?
I framtiden, där du skall tillbringa det mesta av din tid, bör du kunna en del av detta själv.
Rätt svar är inte alltid rätt väg.