webForumDet fria alternativet

Tragisk musik

Musik

25 svar · 1 829 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag är ute efter lite tragisk filmmusik så som Sigur Rós och Death Cab For Cutie - Two Brothers on a Hotel Bed eller Gary Jules - Mad World .

Gärna musik som ingen har hört, eller så. :)

Är ni med på vad jag är ute efter? Tack på förhand!

r\ Jag redigerade dit lite länkar så ni kan lyssna på vad jag är ute efter.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jeniferever - From Across The Sea. (De andra låtarna de har på sin myspace tycker jag inte reflekterar deras album)

Okkido skrev:

Jeniferever - From Across The Sea. (De andra låtarna de har på sin myspace tycker jag inte reflekterar deras album)

Lite för poppigt och glatt ändå. Se mina redigeringar.

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr kanske?

Sebbe skrev:

Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr kanske?

Ja, tragisk var den ju i alla fall, fy fan. Lägger den i listan för tänkbar musik, tack.

Fler tips?

Om du kan få tag på Jeniferever - Winter Nights så kommer du ta tillbaka det du sa om Pop :)

Här kommer ännu ett till försök att pusha Jeniferever, popigare än Winter Nights, men nämre, eller? http://www.youtube.com/watch?v=6ygJFvFxzzQ

Straylight Run - Existentialism On Prom Night
Kashmir - Rocket Brothers
Thrice - Red Sky
The Used - Sometimes I Just Go For It
Underoath - Some Will Seek Forgiveness, Others Escape.
TRUSTcompany - Silently
Something Corporate - Konstantine
Snow Patrol - Set The Fire To The Third Bar
Silversun Pickups - Three Seed
Lydia - Smile, You've Won
Logh - In Cold Blood
Last Days Of April - The Days I Recall Being Wonderful
The Kickbacks - Fixed To Be Broken
The Get Up Kids - I'll Catch You
Dashboard Confessional - Stolen
Damien Rice - 9 Crimes
Brand New - The No Seatbelt Song

Högt och lågt. Mycket handlar nog om egna erfarenheter också.

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Är det endast sorgsen popmusik du är ute efter eller fungerar även lite mer gitarrbaserad musik som t.ex. My dying bride - For my fallen angel, Anathema - Angelica eller Opeth - Isolation years.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag kan hålla med om Thrice - Red Sky, det är en sjukt bra låt. Sen har vi ju t.ex;

Cold - End of the world (akustisk), eller "Bleed" eller "No one"
Versus the World - Blue and cold

Tack för tipsen Okkido. Många av låtarna har jag hört, bra musiksmak du har. :) Ska kolla upp de låtar jag inte hört och se ifall det är något intressant.

Angående Jeniferever - grymt bra band. Och du börjar närma dig vad gäller Alvik, men fortfarande lite för... glatt. Det är ju inte glatt, men just, den där lugna tragiska tonen infinner sig inte i mig i alla fall. Och det verkar som att vi mer är inne på instrumentaliskt just nu.

Men fortsätt låta tipsen flöda! Känner ni att nån låt får er att må kass så tipsa. :bire

Hardrocker skrev:

Är det endast sorgsen popmusik du är ute efter eller fungerar även lite mer gitarrbaserad musik som t.ex. My dying bride - For my fallen angel, Anathema - Angelica eller Opeth - Isolation years.

My Dying Bride var bra tills han började snacka. Och nej, jag söker absolut inte bara popmusik. Bara sorgsen, tragisk musik. Jag definierar inte riktigt Sigur Ros, Gary Jules och DTFC som popp, gör du? :)

Anathema - Angelica var bättre, men synd på trummorna.
Opeth - Isolation Years var lite för balladig.

Hey, ta inte illa vid er nu. Jag klankar inte ner på eran musiksmak, jag är bara ute efter en viss känsla och vi får ju alla olika känslor av musiken vi lyssnar på. :) Ska ha låten till en film, det är därför jag söker nåt speciellt.

OveRRidE: Ska se ifall jag hittar den aukustiska versionen av End of the World. Har bara Bleed...

Mer tips! :) Gärna pianon eller mer åt det instrumentala hållet. Kanske en låt med långt intro, typ som i Two Brothers...

r\ Kan tillägga att det ska vara lugn musik också. :) Lugnt tempo...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

The Lyndsay Diaries - Remember the Memories (album)
Hawthorne Heights - Decembers

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Kanske kan Promise(Reprise) från Silent Hill-filmen vara något? Mer ett stycke än en låt kanske men jag tycker den är grymt tragisk. Finns bland annat med på Silent Hill OST-skivan.

http://www.youtube.com/watch?v=AXXuPWLMvko

Notera att det finns en som heter Promise och en som heter Promise(Reprise) och det är inte alls samma låt.

OveRRidE skrev:

Hawthorne Heights - Decembers

Att jag inte tänkte på den! Efter Casey Calverts bortgång i förra veckan är den ett måste.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Bra samlig låtar. Själv ryser jag som en tok varje gång jag lyssnar på detta.
Lifehouse - Storm

Sico skrev:

Bra samlig låtar. Själv ryser jag som en tok varje gång jag lyssnar på detta.
Lifehouse - Storm

Det var inte igår (y)

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

Dream Theater - Through her Eyes
Men det kanske är en fördel om man har lyssnat igenom hela skivan och kan bakgrundshistorian i låten..?

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

silfver skrev:

My Dying Bride var bra tills han började snacka. Och nej, jag söker absolut inte bara popmusik. Bara sorgsen, tragisk musik. Jag definierar inte riktigt Sigur Ros, Gary Jules och DTFC som popp, gör du? :)

Jag skulle definiera det som pop. Vad tycker du att det är?

Nytt förslag:
Porcupine Tree - Lazarus

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Johhny Cash - Hurt

Lord Pingu skrev:

Dream Theater - Through her Eyes
Men det kanske är en fördel om man har lyssnat igenom hela skivan och kan bakgrundshistorian i låten..?

Får för mycket Carola-associationer av den där låten. :)

Hardrocker skrev:

Jag skulle definiera det som pop. Vad tycker du att det är?

Nytt förslag:
Porcupine Tree - Lazarus

Death Cab är för mig alternativ rock. Sigur Rós lyssnar jag inte på själv, men jag skulle nog kanske definiera dem sån nån experimental ambient-liknande rock. Svårdefinierade grejer. Men jag vill inte ha det till popp i alla fall. :)

Porcupine Tree - Lazarus gillade jag. Dock kanske inte det vi letar efter, men vi får se. Vi lär pröva med tusen olika låtar när vi är klara med vårt filmklipp. Det som klickar klickar. :)

sgtpepper skrev:

Johhny Cash - Hurt

Grym text i låten. Det är något sånt vi är ute efter. En låt som beskriver smärta, svek, hat, att man är oälskad osv. Låtar som inger hopp, eller där någon sjunger om hur mycket de älskar går tyvärr bort direkt.

Men ge inte upp på mig! Fortsätt spamma förslag! Ni är sjukt duktiga!! (y)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)