webForumDet fria alternativet

Ge mig tips på "klassisk" julmusik!

Musik

11 svar · 3 237 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Dags att samla inspiration till årets julskiva! :)

"Vanlig" julmusik har jag i drivor, men jag vill ha mer av den mera klassika biten!

Det behöver inte vara riktig klassisk som Händel och grabbarna (även om de funkar också) utan även schyssta körarrangemang av Deck The Halls, In Excelsius Deo och så vidare.
Typ sådant som kan gå i bakgrunden hemma hos päronen medan det fixas och äts julbord till exempel.

Kom igen, jag vet att ni kan! :e

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Förvisso inte alls särskilt klassiskt, men kolla in Mambas Joulualbumi, svängig julmusik på finska, särskilt Kulkuset (Bjällerklang) och Joulupukki matkaan jo käy (Santa Claus Is Coming To Town) är riktiga höjdare. Om inte annat för att överraska. ;)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Delar av min egen julmusiklista i iTunes:

Troll - Jag såg mamma kyssa tomten...
Simon & Garfunkel - 7 o'click news/Silent night
Adolf Fredriks barnkör - Hej tomtegubbar
Busungarna - Tomten jag vill ha en riktigt jul
John Lennon - Happy Christmas/War is over
Bing Crosby - White Christmas
Agnetha Fältskog - När juldagsmorgon glimmar
Marcus Österdahl - Tomtarnas julparad
Agneta & Linda - Mössens julafton
Schubert - Marche Militaire (när leksakerna marscherar in i säcken, vet du)
Tommy Körberg - O, helga natt
Chris Rea - Driving home for Christmas
Just D - Nu e de jul igen

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Mariah Carey - All I want for Christmas

Den är bäst, helt enkelt!
Ännu bättre om ni spelar upp musikvideon på TV:n i bakgrunden så man får se den heta dansen.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Några av de som jag ser som måsten är:

Werner och Werner - Vår julskinka har rymt
Johnny Cash - The christmas guest
Valfri artist - White christmas
Johnny Cash - I Heard THe Bells On Christmas Day
John Lennon - Happy Christmas (War Is Over)

Till detta läggs sedan Stilla natt, OHelga natt, Nu tändas tusen juleljus, Gläns över sjö och strand med fler.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Det finns bara två jullåtar som alltid är solklara:
Chris Rea - Driving Home For Christmas
Wham - Last Christmas

Resten är trams. :e

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Danne V: (y) Den listan håller! :bire

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Köp dig ett exemplar av Welcome christmas! Bättre info finns här. Allt du behöver. Kör, solister, kammarorkester och dessutom en riktig Hifi-rökare (Didrik DeGeer mickar). God jul! :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Skärp er!

Seriöst, vad sysslar ni med? :q
Här efterfrågar jag klart och tydligt julmusik åt det klassiska hållet och vad får jag? Högvis med 'tips' om det jag inte ville ha: Absolute Christmas-dravel...

Shit vad det kliar i moderatorslien just nu...

Rogger skrev:

Köp dig ett exemplar av Welcome christmas! Bättre info finns här. Allt du behöver. Kör, solister, kammarorkester och dessutom en riktig Hifi-rökare (Didrik DeGeer mickar). God jul! :)

Tack, precis vad jag letade efter! (y) Mer sånt!

Nej Mr. N., jag vill ha en sportslig att åtminstone kanske förstå vad de sjunger... ;)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

:stefan: skrev:

Seriöst, vad sysslar ni med? :q
Här efterfrågar jag klart och tydligt julmusik åt det klassiska hållet och vad får jag? Högvis med 'tips' om det jag inte ville ha: Absolute Christmas-dravel...

Jo, jag glömde ju nämna den här http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=40010
:e

:stefan: skrev:

Shit vad det kliar i moderatorslien just nu...

Jag tror många gjorde samma misstag som jag: såg att du skrivit "klassiska" inom citationstecken och läste inte vidare. :r

Kommer du någonsin att kunna förlåta oss....?

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Kanske våga 2007 års skiva med Adolf Fredriks Gosskör och Karl-Magnus Fredriksson (en häftigare baryton får man leta efter)
http://www.afboyschoir.org/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=47

Den ska nog få bli årets inovation hos oss - men för den skull så slutar vi nog inte att lyssna på "En klassisk jul" med Adolf Fredriks Gosskör och Flickkör, Bachkören, Jussi Björling, Birgit Nilsson, Håkan Hagegård mfl http://www.bachkoren.com/klassiskjul.php.
Finns på naxos
Ganska intressant att det nog är vår enda tradition som vi tagit med oss runt världen eftersom ingen av oss är troende men det hör liksom till ...

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Trans-siberian orchestra - The chrismas trilogy (Christmas eve and other stories, Christmas attict och The lost christmas eve).

Trans-siberian orchestra - This christmas day

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)