webForumDet fria alternativet

"Tideland"... wtf????

Film & TV

2 svar · 404 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Jag var hemma hos en bekant i helgen, och vi kollade på en film som hette "Tideland". Nu hann jag inte se helt färdigt (så om ni kommenterar vore det bussigt om ni inte avslöjar slutet), men jag måste fråga om fler sett den och reagerat likadant som jag...

Vafan är det för film egentligen? Det finns ju ingen plot, ingen röd tråd, ingen fråga som väntar på sin lösning - ingenting. Det verkar ju bara vara två timmar fullständig, meningslös, slumpartad, obegriplig idioti. Som en Kafka, fast 17 ggr värre.

Jag har tröskat mig igenom åtskilliga svart/vita bulgariska rullar från 60- och 70-talet och faktiskt gillat några. Jag har kollat allsköns "alternativa" filmer och haft viss behållning av en del. Jag har suttit timtal och kollat vietnamesiska operafilmer på originalspråk och haft riktigt trevligt. Jag glodde t.o.m. på Andy Warhols duschfilm i en timme innan jag tröttnade. Så det behöver alltså inte alls vara glättiga, tillrättalagda Hollywoodproduktioner för att jag ska gilla det. Men detta var den sjukaste och mest omotiverade rulle jag sett... varför gjordes den över huvud taget...

Kan nån tala om vad jag tydligen missat?

red/ den här är det: http://imdb.com/title/tt0410764/

Medlem sedan feb. 200480 inlägg

Eftersom jag inte sett filmen är jag väl inte rätt person att uttala mig, men jag gör det ändå.
Med tanke på vem som regisserat och skrivit manus skulle jag inte vara förvånad om filmen är något märklig. Filmer som Fear and Loathing in Las Vegas, Twelve Monkeys, The Adventures of Baron Munchausen, Brazil, The Crimson Permanent Assurance , osv, visar i min mening på en viss trend :e

Ovanstående filmer har väl iofs en handling, men den röda tråden är inte alltid lysande till färgen. Jag gillar dock dessa filmer så man får väl ta och se Tideland och återkomma...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Umbra skrev:

Ovanstående filmer har väl iofs en handling, men den röda tråden är inte alltid lysande till färgen. Jag gillar dock dessa filmer så man får väl ta och se Tideland och återkomma...

Såg de sista 20 minuterna igår kväll, men blev inte klokare. Är som sagt inte helt främmande för alternativ film (glömde skriva i förra inlägget att jag även var medlem i en filmklubb under några år på 70-talet och fick se en massa konstigheter som jag ofta uppskattade). Men detta var en obegriplig sörja. Kanske var syftet med rullen att chockera (man balsamerade ett par lik som sen fick bo kvar i familjerna "som vanligt"), inte vet jag. :OO

Pretentiös skit, imho.... :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)