webForumDet fria alternativet

Gitarr-ackord på nätet olagligt?

Juridik

6 svar · 513 visningar · startad av Freko

Medlem sedan okt. 2005242 inlägg
Frågan#1

Yo!

Är det verkligen så att det är olagligt med att lägga upp en text med ackord på nätet ?? Har sett genom tiderna många sajter som har stängt pågrund av påtryckningar från musikindustrin.

Det konstiga är ju att det som borde vara skyddat, dvs texten verkar vara helt okej att ha på en sida.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Man får inte publicera text eller musik på något sätt allas utan tillstånd från upphovsmannen eller förlaget som äger rättigheterna, vare sig på webben eller på annat sätt. Om ackord finns med eller inte har inget med saken att göra, så det har du nog fått om bakfoten.

Undantag kan man väl tänka sig finns när det gäller traditionell musik och text där det egentligen inte finns nån upphovsman, utan sångerna har skapats av "folk". Typ barnlekar som "bro, bro, breja" och liknande.

Okej, jag tänkte på alla dessa arkiv med texter som det svämmar över av.

Men betyder det att om jag sitter med 15 barn och lär ut ackorden till nån sång av Per Gessle eller liknande så bryter det mot lagen ?

och om jag skriver, i versen till "Hej Webforum" är det Am, G, C.. utan att jag nämner hur eller text också är ett brott ?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Texterna är i allmänhet skyddade, och de förblir skyddade i 70 år efter upphovsmannens död.

Ackord däremot är sällan tillräckligt unika för att vara skyddade, de uppnår inte verkshöjd.

tydal skrev:

Texterna är i allmänhet skyddade, och de förblir skyddade i 70 år efter upphovsmannens död.

Ackord däremot är sällan tillräckligt unika för att vara skyddade, de uppnår inte verkshöjd.

Ja precis, det var väl det jag tänkte, att skriva vilka ackord som ingår i en låt borde ju vara okej

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Freko skrev:

Ja precis, det var väl det jag tänkte, att skriva vilka ackord som ingår i en låt borde ju vara okej

Jovisst, ackorden går bra, eftersom dom bl.a. inte är skapade av låtens upphovsman och inte återger melodin (jag tror alltså inte det har med verkshöjdsbegreppet som tydal nämnde, så länge det är "vanliga" ackord och inte tonkombinationer som är helt unika). Kan i vart fall inte tänka mig annat.

Men du kan inte skriva ner texten och ha ackorden ditsatta, utan i så fall bara markera varje takt (med taktstreck, då) och peta in ackorden där dom ska vara. Typ...

Freko skrev:

Men betyder det att om jag sitter med 15 barn och lär ut ackorden till nån sång av Per Gessle eller liknande så bryter det mot lagen ?

Nej, det tror jag inte - så länge du inte skriver ner text/musik på papper med ackorden ditsatta och kopierar, för då blir det ju ett mångfaldigande....

Freko skrev:

och om jag skriver, i versen till "Hej Webforum" är det Am, G, C.. utan att jag nämner hur eller text också är ett brott ?

Nä...knappast.

Okej, då är jag med på noterna (höhöhö)
Tackar för svaren Danne å Tydal!!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)