Jag spinner vidare på inspiros fråga om hur ni trivs på respektive arbetsplats. Ungefär hur många % av era arbetskamrater är kvinnor? Och vad tycker ni om det, bra eller dåligt? (Om ni har stor spridning på arbetsrollerna, berätta gärna vad de flesta av kvinnorna jobbar som/med också.)
Jag tänker på könsfördelningen varje gång jag är på en konferens!
Senast i Köpenhamn var det två kvinnor mot tvåhundra manliga individer!
Jag kollade noga!
Har ingen riktigt bra förklaring till varför det är så här. Men en av de bästa programmerare som jag har jobbat med var en kvinna. Hon hade ett särskilt sätt att närma sig en lösning. Bra resultat blev det!
Där jag jobbar så är det ca 20% kvinnor och jag skulle gärna se att det var fler.
Tror inte att det är bra när det är enbart män eller kvinnor på en arbetsplats. Tycker att det blir en mycket trevligare när det är en mix.
När det gäller det administrativa, ekonomi, så är kvinnorna flest men i det övriga är dom färre.
Men som sagt jag skulle gärna se fler kvinnor inom IT och nästa vecka så börjar en ny tjej så det kanske blir fler framöver.
Med tanke på Lasp's kommentar så kan jag ju berätta att jag var på konferens i Belgien nu i veckan och det var faktiskt en hel del kvinnor där. Men visst, det var ju fler män. Det var kanske 30% kvinnor och det får man väl säga att är hyffsat.
0% av mina närmsta, max 5% av de på nästa nivå... som sagts tidigare, tjejer inom it hittar man främst inom administrativa, ekonomi, och till viss del som projektledare och programmerare. :(
Och med tanke på att det bli färre och färre som läser tekniska utbildningar på universitet och högskolor så ser inte framtiden så lysande ut..
och till viss del som projektledare och programmerare.
Programmerare? Jag tycker att det är extremt sällsynt med kvinnliga programmerare.
Jag förvånas över att inte fler tjejer söker sig till IT-branchen. Duktiga tjejer är eftertraktade, lönerna är höga, frihetsgraden hög, eget ansvar och initiativförmåga premieras och på de större företagen (t.ex där jag jobbar) så är det väldigt förmånliga föräldraledighetsersättningar. Istället väljer tjejer att läsa hopplösa konstvetarlinjer på universitetet och gå ut i arbetslivet med en förväntad slutlön vid pensioneringen som motsvarar den ingångslön de skulle ha fått om de valt IT-branschen. Förbryllande.
Programmerare? Jag tycker att det är extremt sällsynt med kvinnliga programmerare.
Jag förvånas över att inte fler tjejer söker sig till IT-branchen. Duktiga tjejer är eftertraktade, lönerna är höga, frihetsgraden hög, eget ansvar och initiativförmåga premieras och på de större företagen (t.ex där jag jobbar) så är det väldigt förmånliga föräldraledighetsersättningar. Istället väljer tjejer att läsa hopplösa konstvetarlinjer på universitetet och gå ut i arbetslivet med en förväntad slutlön vid pensioneringen som motsvarar den ingångslön de skulle ha fått om de valt IT-branschen. Förbryllande.
Det är ju inte riktigt så enkelt... ;). Det "val" tjejerna gör, görs långt tidigare än när val av högskoleutbildning är aktuell. Det är en så oerhört komplex fråga varför tjejer inte tror att de skulle klara av högre studier i mansdominerande yrken. Jag tror att det kommer att ändras - om än långsamt - ju mer man uppmärksammar orsakerna till att tjejerna inte tror att de klarar av vissa utbildningar.
Som lärare tror jag att jag kan påverka något i rätt riktning. Jag har alltid vistats i utbildningsmiljöer där killar dominerar - både i antal och i resultat - och har vuxit upp med en mamma som var programmerare redan på hålkortens tid och jag försöker att hänga med i de undersökningar som görs gällande orsaker till sned könsfördelning på högskolan.
För inte så länge sedan gjordes t.ex. en undersökning om tjejer som pluggade matematik. Det visade sig t.ex. att tjejernas resultat påverkades mycket av vad läraren sa före testet, medan killarnas resultat inte påverkades särskilt mycket av det. När läraren sa att tjejer brukade klara testet sämre än killar gjorde de också det, medan om den sa att tjejer brukade klara testet bättre än killar så gjorde de det (i övrigt likvärdiga test så klart). Varför det är så, kan man såklart fråga sig, men jag nöjer mig med att jag som lärare har möjlighet att påverka resultatet till ett mer jämställt - eftersom jag inte anser att tjejernas sämre resultat beror på sämre förmåga ;).
Det skulle ju vara intressant att veta om det finns liknande hjärnspöken gällande högre utbildning inom IT :).
Det är ju inte riktigt så enkelt... ;). Det "val" tjejerna gör, görs långt tidigare än när val av högskoleutbildning är aktuell.
Jo, det har du självklart rätt i, man behöver locka in tjejerna långt tidigare. KTH (och säkert andra tekniska högskolor också) har särskilda tjejdagar för högstadieelever (eller om det är gymnasieelever) där man på ett lättsamt sätt får testa på och se vad man egentligen pysslar med som ingenjör. Sådana åtgärder är nog väldigt viktiga även om det bara är ett litet steg.
Jag tror att man måste förklara för tjejer vad ett jobb inom IT-branschen faktiskt innebär. Att det ofta är ett fritt, internationellt och kreativt jobb med bra förmåner, där tjejer är väldigt uppskattade.
När jag läste datateknik på högskolan på slutet av 90-talet så hade vi faktiskt förhållandevis många tjejer på utbildningen, kanske 30% och de klarade sig minst lika bra som killarna, men sen kom IT-kraschen och nu tycks det knappt vara några tjejer som läser naturvetenskapliga IT-relaterade utbildningar, trots högkonjunkturen.
Tjejer var ytterst sällsynt under min utbildning och är så även nu på arbetsplatsen. Riktigt trist faktiskt.. vore nog bra för stämningen och effektiviteten med en brytning från gubb och grabbmentaliteten.
Jo, det har du självklart rätt i, man behöver locka in tjejerna långt tidigare. KTH (och säkert andra tekniska högskolor också) har särskilda tjejdagar för högstadieelever (eller om det är gymnasieelever) där man på ett lättsamt sätt får testa på och se vad man egentligen pysslar med som ingenjör. Sådana åtgärder är nog väldigt viktiga även om det bara är ett litet steg.
Jag tror att man måste förklara för tjejer vad ett jobb inom IT-branschen faktiskt innebär. Att det ofta är ett fritt, internationellt och kreativt jobb med bra förmåner, där tjejer är väldigt uppskattade.
Jag håller med! Att visa vad studier och arbete innebär är jätteviktigt för att locka in fler tjejer i branschen.
En annan sak som jag tror är jätteviktig för att få fler tjejer att stanna kvar inom sådana yrken är att föräldrarollen blir mer jämställd. Så länge det "automatiskt" hamnar på kvinnans roll att gå ner i arbetstid eller att stanna hemma när barnen är sjuka blir det svårt att klara ett sådant jobb. Man måste dela mer på ansvaret som förälder om det ska fungera tror jag.
Det gäller naturligtvis inte i alla familjer, men i tillräckligt många för att det ska vara ett problem för jämställdheten.
Jag har ju sett på nära håll hur mycket min mamma har jobbat och hur svårt det är att skjuta upp saker när man har deadlines. Däremot har hon alltid kunnat jobba mycket hemifrån och haft en stor frihet att fördela mängden arbete över veckodagarna så att hon kunde vara helt ledig en dag om det var något hon behövde göra med oss. Så, om det finns två föräldrar som delar på ansvaret i ett jämställt föräldraskap tror jag att kvinnor skulle trivas alldeles utmärkt inom IT-branschen :).
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e