Beroende på väder! Vigelandsparken, ta färjan från dronningen över till kungen och gå Vikingmuseet eller Thor Heierdal´s utställningen. Bara gå på ströget, hele vejen. Njut av slottet. Ta en åktur med kollektiv transport runt en del. Gå ner på Akers brygge och kolla läget det första ni gör.
Men som Lasp säger är väl vigelandsparken ett fint tips, i a f om man har det minsta lilla konstintresse. Och den här tidspunkten på året är väl att föredra när du slipper trängas med en miljon turister som ska fotografera och ta på ALLA statyerna.
Annars bör du INTE dricka öl eller äta på något av ställen längs med Karl-Johan om du/ni inte är otroligt rika. Det samma gäller för övrigt Aker brygge.
Intressen? Annars bör du INTE dricka öl eller äta på något av ställen längs med Karl-Johan om du/ni inte är otroligt rika. Det samma gäller för övrigt Aker brygge.
Har väl inga direkta intressen. Vi kommer med båten från Köpenhamn, så vi är väl mest bara intresserade av att se lite av Oslo och att äta lunch och dricka lite öl. Vad snackar vi för priser på Karl-Johan?
Ölpriserna - Jag har druckit 40 cl ringnes för 69 norska kronor där en gång. Om du följer Karl-Johan från tågstationen mot slottet så blir det dyrare ju närmre slottet du kommer. Matpriserna följer samma trend. Men att äta ute är generellt dyrt i Oslo, jag har haft många upplevelser där svenska besökare undrat hur i h-e det kan vara så dyrt att äta... Undantaget är väl kebab, men vem fan vågar äta det?
Om du följer torggata så har du ett par ställen med ölpriser runt femtilappen.
Följer du torggata hela vägen upp till Grünerløkka så har du ett brett utbud av trevliga restauranger att välja mellan. Det tar ca tio minuter att gå från Karl-Johan till Grünerløkka.
Om du vill se Oslo kan jag rekomendera dig ett dagskort och ta spårvagnen runt.
Gå gärna in på Google Earth eller annnan karttjänst.
Då får du inte bara distans utan en möjlighet att lägga upp en hyffsad rutt i huvudet.
Ja det är absolut gångdistans upp till Karl Johan. Gå gärna via Fortet när ni har landstigit.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2