webForumDet fria alternativet

Existerar halva karensdagar fortfarande?

Småprat

5 svar · 5 891 visningar · startad av Oddish

Medlem sedan apr. 200624 inlägg
Frågan#1

Det enda jag lyckas googla fram är så luddigt att jag inte vet ut eller in. Därför vore jag jättetacksam om någon som vet hur det ligger till kan berätta om halva karensdagar fortfarande existerar. Låt säga att jag jobbar 8-17 och går hem sjuk klockan 14:00. Blir hela dagen ändå karensdag?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Hos oss så får jag betalt fram tills att jag går hem och får då en "halv" karensdag. Vissa har även koll på hur länge man kan vara kvar för att sen kunna vara sjuk resten av veckan.

Går jag däremot inte till jobbet alls får jag inga pengar.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Ja, halva karensdagar existerar.

http://www.ptk.se/templates/TextPage____295.aspx

PTK skrev:

Den 1:a dagen, oavsett hur stor del av dagen, räknas som en karensdag. För den del av karensdagen du är borta får du ingen ersättning.

Oddish skrev:

Låt säga att jag jobbar 8-17 och går hem sjuk klockan 14:00. Blir hela dagen ändå karensdag?

Nej, du får då endast tre timmars karens.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Så vill man vara riktigt "ful" så kan man egentligen gå en timma innan ordinarie arbetstids slut, och sedan få 80 % betalt dagen efter?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

silfver skrev:

Så vill man vara riktigt "ful" så kan man egentligen gå en timma innan ordinarie arbetstids slut, och sedan få 80 % betalt dagen efter?

Sist jag var anställd så kunde man gå hem en timma före arbetsdagens slut, då fick man bara en timma i karens. Behöver jag skriva att vissa satte det i system? :l
Så ja, om reglerna är samma som för drygt ett år sedan så får man 80% redan dagen efter.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Ja, det finns möjlighet till det ja.
Men sådant är ganska uppenbart i väldigt många fall. Inte uppskattat, givetvis.

Jag var inte lika snabb som Potäten.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)