yerkin skrev:
Jo Danne V, jag håller med dig, jag är verkligen dåligt insatt i hur domar varierar, och kanske därför min naivitet.
:)
Men jag bill ändå tro och hoppas att om jag skulle hamna i klammer med rättvisan, så blir jag dömd/friad på samma satt som tex en kvinna, invandrare osv....
Är det tolkningen som gör det så svårt?
Jag menar, om jag hittar på ett exempel, låt säga att jag gör ett inbrott, är det inte bara att läsa innantill i lagboken, och se vad straffet skall bli?
Typ som vid en hastighetsöverträdelse, en viss hastighet, genererar ett visst belopp.
Ja Ni kanske skrattar åt min naivitet, men det är på ett ungefär hur jag trodde att det fungerade....
:r
Jo, domstolen "läser i lagboken" och gör en bedömning (ordet "dom" betyder ju också alltså "bedömning") om huruvida det som hänt enligt åklagaren stämmer överens med brottsbeskrivningen i lagen, dvs varje enslid liten del i lagtexten (s.k. "rekvisit").
Tycker dom det, så ska dom sen bestämma påföljd, och det är ju ytterligare en bedömning dom ska göra. Och då är det nästan omöjligt för en normal människa att inte låta sig påverkas av bl.a. det som för tillfället anses vara "politiskt korrekt" eller andra omständigheter.
Det är lätt att kanske ge ett lägre straff åt en blond, söt kvinna som förefaller snäll och sympatisk än till en tatuerad manlig nazist som är trotsig och uppkäftig. Men å andra sidan kan de t.o.m. gå åt andra hållet; en domstol är så fixerad vid att inte favorisera den blonda, söta väluppfostrade överklasstjejen utan kanske ger ett hårdare straff än dom borde.....
Guschelov finns ju begränsningar. I lagtexterna föreskriv ju strafflatituden, dvs det lägsta och högsta straff som man kan ge för ett brott.
Alltså: Visst är det förjävligt. Men domstolarna är nog väldigt medvetna om detta.
Då är det väl värre att polis och åklagare har så mycket att göra att dom tvingas att lägga ner massor med förundersökningar. Det finns inte resurser. Folk som borde bli ställda till ansvar slipper undan, inte minst såna som pysslar med ekonomiska brott, eftersom det kräver enorm tid och kunskap att utreda. Nisse Pucko som gör inbrott eller slår folk på käften åker dit, men snubben som sitter i vit skjorta vid datorn och blåser företag på massvis med stålar slipper undan....