Köpte en taklampa från Ikea förra året, först nu som jag monterat upp den. Har en fråga angående jordningen.. Eluttagen i mitt rum är jordade och mycket väl så fanns det fyra jordkablar uppe vid uttaget för taklampan som var ihoptvinnade.
Jag tog en jordkabel slumpmässigt från den ihoptvinnade högen... Nu till min fråga: Gjorde jag rätt? Eller finns det någon huvud-jord-kabel som jag borde ha tagit. Kablarna var inte märkta på något sätt
ALLA Jord måste sitta ihop. Tvinna ihop alla och dra därifrån en extratåt till lampan. Alt anslut alla till lampan. Något är inte jordat som det är nu. Så tolkar jag det iaf.
Risken är ju att du har tagit en jord från ett uttag i rummet. Då blir varken uttaget eller taklampan jordad efter din koppling...
Nu blir det lite moralpredikning också... Jag fattar ärligt talat inte hur man kan ge sig på att koppla när man uppenbarligen inte vet vad man gör. Det kan bli riktigt farligt.
I torsdags tog jag på de båda kablarna som hängde ner från en taklampa. Sen hoppade jag till och efteråt kliade det i hela kroppen. Jag tyckte också att det luktade bränt från fingrarna. I fortsättningen låter jag proffs (eller folk jag inte bryr mig så mycket om) sköta alla inkoppling.
Nu är allt fixat, det var jag som var för ivrig, allt var ju redan förberett av av elektriken som jordade alla uttag i rummet tidigare, Extra kabeln till en lampan fanns i den tvinnade härvan, han hade lagt den där för den tidigare lampan var av en sådan modell som inte har en jord, utan bara fas och neutral. Nästa gång tittar jag en extra gång.
Okkido, glöm inte att stänga av strömmen med huvud strömbrytaren bara :p
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e