webForumDet fria alternativet

Hur tror du att att världen kommer se ut i framtiden?

Småprat

19 svar · 3 661 visningar · startad av yador

Medlem sedan mars 2004455 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Jag har tänkt på en sak väldigt länge nu och känner bara att jag måste skriva det.

Vad skulle hända om man kunde minska alla dem vanligaste döds orsakerna. Hindra 99 av 100 personer från att dö som egentligen skulle ha dött t ex. Då skulle vi väl bara bli ännu mer människor på jorden och då kommer det ju bara bli ännu mer problem väl? Vi kräver ju mer och mer av naturen som jag vet. Vi skapar mer och mer botemedel till dödliga sjukdomar som skulle ha dödat flera miljoner människor om forskare inte kom på ett botemedel. Vi har inte heller någon naturlig fiende som dödar oss nu. Det finns ingen lag som säger att vi inte får föröka oss hur mycket som helst, eller ju i Kina tror jag att det finns, men ändå. Vi ger pengar och hjälper länder i fattiga delar i världen. Inget fel med det, men om dem får det bättre så kommer dem ju också föröka sig mer o kräva mer o mer för dem vill ha det som vi i väst världen har det och det skulle bara bli ännu mer energi krävande. Eller jag skulle vilja ha det om jag var i deras position riktigare sagt. Ja massa sådant tänker jag på dagligen. Dessutom så ökar medelsnittsåldern hela tiden med mera.

Så nu frågar jag, hur tror du att världen kommer se ut om 40-50 år framåt? Själv tror jag att mer än halva mänskligheten kommer ha dött ut och resten av dem som lever kommer leva i extrem lyx.

Medlem sedan okt. 20071 082 inlägg

jag tror att afrika blir mer fattigt och Asien blir lika modernt som USA och Europa så det blir kaos för ingen mat eller andra naurtilgångar räcker.
inom IT kommer det nog vara stora framsteg men jag tror inte på självtänkande robbotar

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

yador skrev:

Vi ger pengar och hjälper länder i fattiga delar i världen. Inget fel med det, men om dem får det bättre så kommer dem ju också föröka sig mer o kräva mer o mer för dem vill ha det som vi i väst världen har det och det skulle bara bli ännu mer energi krävande. Eller jag skulle vilja ha det om jag var i deras position riktigare sagt. Ja massa sådant tänker jag på dagligen. Dessutom så ökar medelsnittsåldern hela tiden med mera.

Välstånd minskar födelsetalen. Sverige har lägre födslotal än dödstal. Det dör alltså fler än det föds i Sverige, och den enda anledningen till att Sveriges befolkning ökar är invandringen. Detta är dock inget unikt svenskt, hela Europa har problem med sjunkande födslotal. Det finns alltså ingen anledning att tro att vi skulle bli fler bara för att medellivslängden ökar.

spango, källa tack. Inte för jag tvivlar på det, men jag vill läsa mer om det i så fall :) Men det jag menar är ju att jordens befolkning ökar i genomsnitt hela tiden. Och desto mer åsikter som det kommer in desto mer kaos bör det bli, det är ju mycket lättare att kontrollera 10 st djur än 1000 st som jag vet. Alla tycker ju si och så, vissa håller med andra inte. Hur ska det bli när vi blir alltför många på denna jord för det bör vi bli efter ett tag?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

yador skrev:

Hur ska det bli när vi blir alltför många på denna jord för det bör vi bli efter ett tag?

Naturen har ju löst det på sitt eget sätt förut, skulle inte förvåna mig om naturen löser det igen. Se bara på de resistenta bakterierna som finns m.m.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Jag tror att de enda länderna i världen (än så länge) där det dör fler än det föds är Sverige och Island (det kan dock vara fler nu än när jag kollade sist). Förhoppningsvis kommer denna utveckling att sprida sig till resten av världen, som det ser ut nu är Jorden jävligt överbefolkad och det har bara nackdelar.

växthus gaser tycker jag är mer bekymmersamt än överbefolkning men om man tänker efter så går dom hand i hand

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det måste bli en bättre balans mellan små uppblossande ororshärdar och våra ledare.
Jag tror att ett mer enat Adrika kan göra livsbetingelserna bättre där.
Vatten och inte bensin kommer att bli det stora stridsämnet.
Vi kommer inte att se fred i de delar av euroasien som har religion som skiljedelare.
Tyvärr spår jag en ganska dyster framtid, jag är mycket tacksam för att jag (vi) lever nu.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag tror; vi kommer givetvis fortsätta att göra slut på planetens alla resurser under parollen "så viktigt är det inte" och när Asien väl kommit igång så förintas alla chanser att vända utvecklingen vi satt kurs mot. Om vi nu inte hamnar i ett krig till rejält snart, så vi kan göra lite tekniska landvinningar och få lite perspektiv igen. Det är för lite världskrig nuförtiden för att folk ska bry sig.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Något som förmodligen vore bra, rent objektivt sett alltså, vore en stor jävla meteoritsmäll som bara utplånade 90% av Jordens befolkning och gjorde att resten var tvungen att kämpa för att överleva. Börja om från ruta ett, liksom.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Mänskligheten håller på att återhämta sig efter det största i en rad krig om olja. USA har tappat sin ledande ställning och Kina är nu den dominerande supermakten.
I flera västländer har makten mer och mer tagits över av multinationella företag. Det började i USA där det var väldigt lätt att köpa sig politiska beslut. Detta spred sig till samtliga västerländska länder, som allt annat amerikainspirerat.
Det som skiljer detta storkrig från tidigare är dock att återuppbyggnaden inte är lika självklart...det saknas helt enkelt resurser.

Social trygghet och personlig integritet har i princip försvunnit helt.

Allt fler naturliga resurser börjar ta slut och även om det finns en hel del har det blivit uppenbart att vi passerat point of no return och att inom några få generationer kommer mäskligheten att decimeras kraftigt utan att vi kan göra något åt det.

Islam har blivit den dominerande regligionen i europa, dock har det uppstått ett par nya versioner. Detta leder till interna konflikter med de mer bokstavstroende länderna där givetvis lagboken baseras på tron.

yador skrev:

spango, källa tack. Inte för jag tvivlar på det, men jag vill läsa mer om det i så fall :) Men det jag menar är ju att jordens befolkning ökar i genomsnitt hela tiden.

Faktum är att du gör klokt i att inte lita på mig, eftersom jag har fel :)
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____25890.asp
Icke desto mindre har vi väldigt låga födslotal. Sveriges invånarantal har växt med c:a 0,7% det senaste året, varav födslar står för c:a 0,13% och invandring för resten. Det är (imho) inte speciellt förvånande att födslotalen sjunker i takt med att välståndet ökar, delvis för att det kräver att båda könen börjar göra karriär (hemmafruar genererar fler barn) och för att folk väljer att förverkliga sig själva på andra sätt än att skaffa familj, plus att välbeställda länder har ett minskat behov av familjen som socialt skyddsnät.

Vi rika svenskar vill hellre vänta med ungar tills vi är fyrtio för att hinna resa, festa, leva det glada singellivet, göra karriär och så vidare, men bor du däremot i en fattig by i ett outvecklat land är barn den pensionsförsäkring du kan skaffa dig, så det är bäst att ploppa ut ett gäng så fort som möjligt - det är ju inte som att du har nåt bättre för dig.

mänskligheten har blivit för smarta för planetens bästa helt enkelt

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jag tror vi kommer förbruka alla energikällor, jorden kommer vara så förorenad att ingen kommer kunna överleva här på planeten. Sen kommer det en istid i 4 miljarder år och jorden återhämtar sig, fossila bränslen kommer av naturen tillbaka, sen börjar evulotionen om på nytt.

spango:
Tack för länken! Men även om välståndet minskar födelse antalet så tar ett barn som föds i sverige så mycket mer energi än om det skulle ha levt i afrika. 100+ människor går på en svensk eller något liknande tror jag. Så även om dem föds mindre så hjälper det inte.

M.Cheraghi, om 4 miljarder år så har redan vår galax krockat mot en annan galax om jag inte minns fel och när det händer tror jag att jorden inte kommer finnas? Dessutom har redan solen ätet upp oss då.

Skulle egentligen skrivit massa annat nu, men nu när man sitter här och skriver så känns det liksom att. Varför ska jag bry mig om vad som händer i framtiden? Hur vi än gör så kommer vi dö ut för eller senare och jag kan ändå inte göra något åt det? Det som är viktigare är ju snarare hur nöjd man är med nuet, för att chansen att man skulle ha föds är ju jäkligt liten.

Men alla säger att vi förbrukar massa resurser, men jag har blivit lärd att energi kan bara omvandlas i olika former, aldrig skapas eller försvinna. Kan man då ute ta det ämnet som man har för mycket av och ta bort några elektroner och göra det till något annat ämne man behöver ha mer av liksom? Bör vara ganska energi krävande, men om man gjorde så att det skulle kunna gå på mycket mindre energi krävande. Skulle man ha löst det då? Man vill ju känna att sina barn ska få ett trevligt och bra liv framför sig och inget sådant som jag tror kommer hända. T ex att dem blir 20 år och sedan dör eller så.

yador skrev:

Men alla säger att vi förbrukar massa resurser, men jag har blivit lärd att energi kan bara omvandlas i olika former, aldrig skapas eller försvinna. Kan man då ute ta det ämnet som man har för mycket av och ta bort några elektroner och göra det till något annat ämne man behöver ha mer av liksom? Bör vara ganska energi krävande, men om man gjorde så att det skulle kunna gå på mycket mindre energi krävande.

Nu är det inte elektronerna som ska bort eller läggas till för att omvandla ett ämne till ett annat, utan protoner och neutroner, alltså partiklarna som utgör atomkärnan. Och jag vill minnas att jag hört att det är fullt möjligt, men precis som du misstänker krävs det sjukt mycket energi. Har för mig att man skapat guld på detta sätt, men att det inte var värt det pga energiåtgången. Det stora problemet på jorden är väl dock inte brist på grundämnen, utan mer komplexa resurser, som mat och ekosystemen. Dör haven ligger vi brunt till.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

yador skrev:

Hejsan!

Så nu frågar jag, hur tror du att världen kommer se ut om 40-50 år framåt? Själv tror jag att mer än halva mänskligheten kommer ha dött ut och resten av dem som lever kommer leva i extrem lyx.

Jag tror.. :i
Nanotekniken kommer att ta över väldigt mycket, den kommer i princip vara dominerande i sin snabba utveckling om 50 år och/eller tidigare. (Nanotechnology http://en.wikipedia.org/wiki/Nanotechnology )

okej det kan stämma, Tack för förklaring spango :)

Nanotekniken tror jag också kommer typ ta över, man läser ju lite då och då om nya nanoprodukter som har kommit ut :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Fy så dystra bilder de flesta målar upp. Själv tror jag också att det kan bli tufft framöver, men att den avgörande faktorn blir samarbetet och att den så småningom kommer lösa problemen. Människan har en otrolig förmåga att kunna samarbeta när man väl måste. :) Tyvärr krävs det kanske ganska mycket för att vissa länder ska kunna samarbeta med andra.

Mat och vatten är förstås de stora resursfrågorna. När jag funderar på vad som händer vid brist, så kommer jag fram till att det nog blir krig. Sen funderade jag lite till och inser att det redan idag är krig över detta, fast i Afrika. Så vi är redan där, tråkigt nog. Men innan det blir bättre, kommer det bli värre, det är jag också övertygad om. Patenten på gener och genmodifierade grödor kommer bli en av de stora frågorna. Bort med Monsantos patent!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/167

(Hovra över filmen, så kan du välja kapitel...)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)