webForumDet fria alternativet

En enda härva!

Småprat

5 svar · 473 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

Hejsan på er :) Nu är snön på väg. Hoppas bara att den inte kommer ordentligt till nästa helg för då ska vi åka och hämta våra vinterdäck!

Jag har ett problem som gör mig så ledsen varje gång jag bevittnar det! Jag har en bärbar dator som är ansluten till följande:

* Mus & tangentbord, trådlöst. - 1st USB-port (sladd till mottagaren)
* Extern hårddisk. 1st USB-port (USB-sladd och strömförsörjning)
* Externt ljudkort. 1st USB-port
* Extern skärm. 1st DVI-port + strömförsörning
* TP-kabel. 1st port
* Hörlurar. 1st lineout-port
* MIDI-keyboard. 1st USB-port + strömförsörjning
* Digitalkamera. 1st USB-port (visserligen inte anslutnen konstant)
* Laptop-kylare (en platta med fläktar). 1st USB-port

Och allt detta ska in i datorn. Tyvärr har jag bara 4st USB-portar i datorn, så jag måste plugga ur något om något annat ska in. Väldigt jobbigt!

Samtidigt som problemet med att jag har för få USB-portar, så är det alla dessa nedrans kablar som hänger fram och tillbaka! Jag blir helt hopplös! Jag försöker göra det snyggt, men jag har inte lyckats!

Så min fråga till er, mina god forumvänner!

Hur löser man kabelproblem snyggast? Det är alltså hur många kablar som helst, alla olika långa... så man kan ju inte stoppa in alla i nån kabelkanal... men det borde finnas något annat smart sätt att lösa detta på! Och sen är det ju det där med USB-portarna... should I just ge a USB-hub?

Nu åker jag och storhandlar :D

Mvh
Oskar

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Equip eller Level One har en liten dosa som fungerra som dockningsstation till valfri bärbar.
Leta reda på den och den löser dina problem säger Lasp

Men det löser väl ändå inte alla kablar som ändå ska in i dockningsstationen? :O

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag skulle löst USB-problemet så här:
Två hubbar:
En för ljudet och en för hårddisken. Till samma hub som du kopplar hårddisken kopplar du även (sladden till) digitalkameran. Ljud och lagringsenheter tar båda bandbredd, och jag skulle inte sätta de på samma hub. (Fast jag kanske bara är paranoid)
Tangentbord, mus, keyboard, tar lite bandbredd och kan kopplas på valfritt sätt. (Även om jag hade skilt musik- och icke musik-relaterade saker åt)
Laptop-kylaren tar ingen bandbredd, men däremot lite ström, så koppla till en hub med egen strömförsörjning, eller till den hub du tror drar minst ström.

TP-kabel: Byt ut till trådlöst?
Hörlurarna sitter väl konstant i hörlursuttaget på det externa ljudkortet?
Skärmkabeln: Behöver du verkligen den externa skärmen hela tiden när du sitter med datorn?

Så om du lyder mina råd har tre saker att koppla in i datorn, inkl dess egen strömförsörjning. (Plus 1 eller 2 till, skärm, ethernet)

Tackar för tipsen!

En så här rackare då:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=45877

Sju portar, är det för mycket kanske?

Eller två såna här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=52963

Kanske för klena, eller?

Eller rent av två såna här?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=45878

Den med sju stycken verkar ju mest prisvärdast, men hur bra är det att ansluta 7st USB-grejer till 1st USB-port i datorn?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

En 7-portars usb-hub från Belkin löste mina problem för några månader sen, nu slipper jag flippa med sladdar när jag ska tömma kamera/fylla på iPod/fippla med usb-minnet... (y)

Tillsammans med en kabelränna från Ikea (som man skruvar fast under bordskanten) blev det (nästan) rent på skrivbordet och jag fick dessutom upp kablarna från golvet. Oh yes...

Här har vi min -> http://www.webhallen.com/prod.php?id=69251
Fördelen med den är att det är fem portar bakåt och två uppåt, dvs två lättåtkomliga om man har nåt tillfälligt att peta in medan de som jämt sitter i är bakåt.

603 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
465 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
462 ms — ändringar (db)