webForumDet fria alternativet

Saker ni inte skulle klara er utan idag?

Småprat

29 svar · 1 219 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Iochmed att tiden (och åldern!) fortlöper så upptäcker jag ibland att man kan ha oerhörda svårigheter att klara en vardag utan vissa saker eller tjänster som man faktiskt inte hade förr i tiden.

Så, låt oss försöka komma på vilka dessa saker är, eftersom de ibland blir så självklara att man inte tänker på dem. Ge gärna exempel på hur sakerna eller tjänsterna används och vadd et hade ställt till för problem om man inte haft tillgång till dem.

Jag börjar:

• Mobiltelefon. Hur gjorde folk egentligen innan man kunde nå varandra överallt? Ett exempel är i helgen när jag skulle till Malmö från Helsingborg, för att ta ett X2000-tåg till Stockholm. Vi blev mer än 30 minuter försenade från hbg och jag ringde till min kompis som väntade i Malmö och efter mer utrop i högtalarna och två samtal till kom vi överrens om att om jag inte ringt innan han var i Lund (där jag skulle hoppa på, eftersom jag inte skulle hinna till Lund), så skulle han hoppa av och vi tillsammans ta ett senare tåg.
  • Tabbad/flikad webbläsare. Mindre saker i aktivitetsmenyn for the world!

Nu menar jag inte saker som "elektricitet" eller "eld", som sådant vi inte kan leva utan, utan snarare saker inom det sk. "i-landsproblems"-segmentet. ;)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg
  • Min laptop
  • Trådlös uppkoppling
Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
  • IM-tjänster. Vill inte gå så långt att påstå att avsaknaden skulle vålla enorma problem (eftersom det finns mobiltelefoner och i värsta fall e-mail) men det underlättar otroligt mycket vid snabb, kortfattad, enkel kommunikation. Dessutom är det ett bra exempel på något som används utan att man riktigt tänker på det.
Medlem sedan jan. 2005953 inlägg
  • Ketchup
  • Bil
Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Fungerande kollektivtrafik och mobil.

Fotnot: Många tror att man klarade sig bra innan mobilerna kom. Detta stämmer inte. Mänskligheten har aldrig klarat sig utan mobilen.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Innetoa och dusch
Stambyte - när detta bara fanns i källaren under flera veckor har gjort mig uppmärksam på detta

Elektrisk kaffebryggare - detta förvånade mig men när den gamla gick sönder tig det inte många dagar innan det stod en ny i köket. Handbrygga kaffe på morgonen var inte kul

Rent, gott (i vart fall inte illasmakande) och ofarligt vatten direkt ur kranen. Utlandsboende har gjort mig uppmärksam på detta.

Visst dator, e-post, trådlös internetuppkoppling har jag inget emot men har nog lättare att klara mig utan

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
  • Internet
  • Flikar i webbläsaren (bra där OveRRidE)
  • Torrents :r
  • Mobiltelefon
  • Ketchup till maten (metalboy har så rätt!)
Medlem sedan okt. 20071 082 inlägg

min Mp3 spelare

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Allt vore ju möjligt att klara sig utan. Men visst skulle det vara tomt utan ett tangentbord!!

Lasp skrev:

Allt vore ju möjligt att klara sig utan. Men visst skulle det vara tomt utan ett tangentbord!!

Vilket år använde någon en persondator utan tangentbord?

Medlem sedan okt. 200725 inlägg

Musik.

Skulle klara mig ganska bra utan en hel del krimskrams och leksaker, men utan musik skulle jag bli nipprig!

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Lasp skrev:

Med mus och ett skärm-tangentbord går det ju att klara sig :)

Jag hade haft väldigt svårt att klara mig utan... jag vet faktiskt inte, det finns inte mycket som jag inte skulle klara att vara utan, men någonstans att bo är ju helt klart bra att ha.

Medlem sedan okt. 20071 082 inlägg

Quid skrev:

Med mus och ett skärm-tangentbord går det ju att klara sig :)

Jag hade haft väldigt svårt att klara mig utan... jag vet faktiskt inte, det finns inte mycket som jag inte skulle klara att vara utan, men någonstans att bo är ju helt klart bra att ha.

ok så ni klarar er med mus skärm och tanientbord men jag skulle nog vilja ha datorn också annars är ju det andra värdelöst

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

- VISA-kortet! Fattar inte att man sprang omkring med flera hundra/tusen i plånboken förr...
- Microvågsugn. Hålla på med ugn eller kastruller för att värma käk? No way.
- Mouse gestures i Opera, jag blir lika handikappad varje gång jag måste stå ut med Firefox/IE/Safari/you name it. :e
- Daemon för att mounta iso/img-filer och s-video för att mata till tvn - ah, jag slapp bränna dvdn!
- Eftersom jag i alla år haft freestyle/cd-walkman kan jag inte gärna skriva iPoden här, men skulle nån ta bort möjligheten till "mobil musik" skulle jag bli nipprig som Davlid så träffande uttryckte det. :e

:stefan: skrev:

- VISA-kortet! Fattar inte att man sprang omkring med flera hundra/tusen i plånboken förr...
- Microvågsugn. Hålla på med ugn eller kastruller för att värma käk? No way.
- Mouse gestures i Opera, jag blir lika handikappad varje gång jag måste stå ut med Firefox/IE/Safari/you name it. :e
- Daemon för att mounta iso/img-filer och s-video för att mata till tvn - ah, jag slapp bränna dvdn!
- Eftersom jag i alla år haft freestyle/cd-walkman kan jag inte gärna skriva iPoden här, men skulle nån ta bort möjligheten till "mobil musik" skulle jag bli nipprig som Davlid så träffande uttryckte det. :e

Jag har inte ägt en micro på flera år och när jag bodde i kollektiv använde jag den knappt alls. Och Mouse gestures finns ju i åtminstone FF också?

Konstigt vad olika det kan vara för olika människor.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag har inte ägt en micro på flera år och när jag bodde i kollektiv använde jag den knappt alls. Och Mouse gestures finns ju i åtminstone FF också?

Inte utan tillägg.

OveRRidE skrev:

Konstigt vad olika det kan vara för olika människor.

Och det är jag glad över. :)

Men micro, visa-kort och grejer kan jag hålla med om. Används dagligen.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Min flickvän.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

# Kvinnan
# Musikanläggningen
# Stationära datorn
# Laptopen
# HTPC (ur funktion för tillfället)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

VISA-kortet helt klart! Och Internetbank, ojoj, där har vi en riktig pärla. :)

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

En tisdag utan Heroes finns bara inte. Så det hade jag inte klarat mig utan! Tack torrents.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)