Anledningen till att jag frågar är att en kille som bor i villa på 130kvadrat, med vattenburna element samt eldar med pellets på vintrarna fått en räkning från Fortum på 37.000kr för att han förbrukat 48.000 KiloWatt under perioden nov -06 till nov -07.
Fortum säger att allt är i sin ordning och hotar med inkasso. Men jag har svårt att tro att allt är i sin ordning, någonstans ahr det blivit en grov miss men fortum är dessvärre inte tillmötesgående.
om man utgår från en märkplåt på en maskin som förbrukar 700w.
Är det då 700w per sekund? dvs 1,4kW på 2 sekunder? Eller hur fungerar det?
Om en anläggning drar 48.000 kW på 365 dagar, vad kan man säga att snitteffekten är då?
Det jag vill komma fram till är. räcker 3x20A säkringar för att driva 48.000 kW per år?
Det är ju ointressant att veta hur mycket anläggningen drar över en viss tid. Vad som är intressant att veta är hur mycket anläggningen kan dra som mest under en given tidpunkt. Vad är det för spänning som gäller?
P = U * I för att få fram hur mycket du kan belasta ett system.
r/ Du menar att Fortum påstår att han förbrukat 48.000 kWh under perioden?
Hur menar du? Den drar ju konstant 700W då. Varje sekund. Det är sant att det efter två sekunder gått åt dubbelt så mycket effekt som vid en sekund. Men säkringarna bryr ju sig bara om man vad händer "just nu" liksom. Har du 20A säkring kan få förbruka 3x20x240 = 14,4 kW totalt utan att säkringarna ska gå. Och den förbrukningen kan du då ha konstant, en kortare tid kan du förbruka mer, men då blir säkringarna varma och kanske bara håller några sekunder/minuter.
Googlade lite och hittade att normalförbrukningen per år för villa (eluppvärmd dessutom) brukar ligga kring 75-125 kWh per kvadratmeter. Räknar vi högt så blir det 130kWh*130kvm = 16 900 kWh. Långt ifrån 48.000 kWh. Så visst låter det onekligen märkligt.
Matematik är definitivt inte min grejj.. =/ Jag blir snurrig.. Iaf, Han har tidigare dragit 10.000 Kw per år, förutom 05/06 då drog det upp till 48.000kw. Det jag var nyfiken på var om man snittar dessa 48.000 Kw till en koknstant effekt som aldrig går upp eller ner under ett år. Klarar 3x20A att driva anläggningen utan att skjuta säkringarna.
Matematik är definitivt inte min grejj.. =/ Jag blir snurrig.. Iaf, Han har tidigare dragit 10.000 Kw per år, förutom 05/06 då drog det upp till 48.000kw. Det jag var nyfiken på var om man snittar dessa 48.000 Kw till en koknstant effekt som aldrig går upp eller ner under ett år. Klarar 3x20A att driva anläggningen utan att skjuta säkringarna.
Du menar återigen kWh (i din beräkning), alltså kilowattimmar, vilket är det mått du mäter i för att få fram elförbrukning. 1 kWh betyder alltså att något har förbrukat 1 kW under en timme.
Men ja, det blir en genomsnittlig konstant förbrukning på 5500 W.
(5500 W => 5.5kWh per timme => 132kWh per dygn => ~ 48.000 kWh per år)
Och ja, säkringarna skulle klara det, som Danny skrev tidigare. P = U x I = 220*3*20 = 13200 W.
Anledningen till att jag frågar är att en kille som bor i villa på 130kvadrat, med vattenburna element samt eldar med pellets på vintrarna fått en räkning från Fortum på 37.000kr för att han förbrukat 48.000 KiloWatt under perioden nov -06 till nov -07.
Vi har en villa på 170 kvm och har direktverkand el, tillsammans med värmepump, och vår förbrukning ligger på runt 25.000 kWh per år, nu bor ju jag i skåne och det är lite mildare här än om man bor i norr, vilket kommer återspeglas på räkningen.
Men igengäld så har jag en massa datorer och datorprylat som står på året runt, och det drar ju några kWh per år... så i mina öron låter 48.000 kWh för ett hus 130 kvm med pellers alldeles för högt, men det är ju så många faktorer som spelar in. Hur väl isolerat är huset? var ligger huset? Finns det elektriska utrustning som drar ström dygnet runt? osv osv...
Är det då 700w per sekund? dvs 1,4kW på 2 sekunder? Eller hur fungerar det?
Nu när jag tänkt på det och räknat lite så är det ganska orimligt att det skulle vara så.
En maskin som det står 700W på skulle enligt ovanståend beräkning bli.
700 * 60 * 60 = 2.520.000 W per timme = 2520 kW per timme. På en dag blir det så fall: 60.480 kWh. Mer än dubbelt så mycket som min årsförbrukning på hela huset.
Tänk på att en vanlig platt TV ligger runt 2-300 W. Och den står på iallafall 3-5 timmar i ett "normalt hem". Det skulle såfall ge en förbrukning på mellan ~60.000 kWh till ~160.000 kWh per månad.
Misstänker att de 700 W måste vara 700 W per timme. (Och likadant med PlattTV att det är 2-300 W per timme.) Det skulle så fall bli 16,8 kWh per dag och 403 kWh per månad, vilket ju låter lite mer rimligt än ~60.000 kWh per månad.
Du började tänka lite galet men börjar styra upp det lite mot slutet. ;)
Om en tv med en effekt på 200 W står på i en timme så har den dragit 200Wh = 0,2 kWh.
Med en genomsnittlig gångtid på 3 timmar om dagen under en 30 dagars månad så blir uträkningen: 0,2 * 3 * 30 = 18 kWh
Tänk på att en vanlig platt TV ligger runt 2-300 W. Och den står på iallafall 3-5 timmar i ett "normalt hem". Det skulle såfall ge en förbrukning på mellan ~60.000 kWh till ~160.000 kWh per månad.
Misstänker att de 700 W måste vara 700 W per timme. (Och likadant med PlattTV att det är 2-300 W per timme.) Det skulle så fall bli 16,8 kWh per dag och 403 kWh per månad, vilket ju låter lite mer rimligt än ~60.000 kWh per månad.
Eller har jag missförstått det helt?
Din slutledning är korrekt men det är inte rätt att säga "de 700 W måste vara 700 W per timme".
Blanda inte in tiden när du tittar på hur mycket effekt någonting drar. Om en TV drar 300 W och står på i en timme så motsvarar det däremot en elförbrukning på 0.3 kWh.
En maskin som det står 700W på skulle enligt ovanståend beräkning bli.
700 * 60 * 60 = 2.520.000 W per timme = 2520 kW per timme. På en dag blir det så fall: 60.480 kWh. Mer än dubbelt så mycket som min årsförbrukning på hela huset.
Nej du har räknat ut energiförbrukningen i Ws (Wattsekunder). Dela resultatet med 3600 (antal sekunder på en timme) så får du svaret i Wh. Dvs ( som nu förvisso redan nämnts ~2 ggr) när något har en effekt på 700W är energiförbrukningen per timme 700Wh, 0,7kWh