Har gått i tankarna att ta med mig några vänner norrut för att åka skoter och se en annan del av naturen som man (åtminstone talar jag för egen del) inte ser så ofta.
Rent (skoter)aktivitetsmässigt ser jag två alternativ:
Skotersafari
Skoter på egen hand
Skotersafari
Fördelar: Man åker med en ledare som har koll. Alltså, tryggare och säkrare. Man får garanterat se vackra inslag i naturen(?). Inget förarbevis för skoter krävs.
Nackdelar: Jag förmodar att det är ganska mycket dyrare. Bestämd rutt, inte lika fritt. Oftast bara en dag (?).
Skoter på egen hand
Fördelar: Friare känsla när man kan röra sig som man vill i sin egen takt. Häftigare känsla att inte befinna sig tillsammans med en "turistgrupp" (?)
Nackdelar: Kräver förarbevis. Ställer högre krav på oss.
Spontant skulle jag helst vilja hyra skoter och fara runt som det behagar i 2-3 dagar med en liten stugby som bas. Men som sagt, det kräver förarbevis, vilket också kostar pengar. Hur billigt kan man komma undan om man vill ta ett förarbevis och aldrig kört skoter förut? Jag gissar att det inte är någon jättekonst att köra en skoter (om man tar det lugnt) men vad säger skoteruthyrarna om man kommer och vill hyra skoter (med förarbevis) men aldrig tidigare kört skoter? Kanske de erbjuder en enklare instruktion?
Platser
Vilka områden är bäst? Rekommendationer? Hur långt norrut bör man som minst bege sig? Googlade lite och hittade Hemavan Outdoor. Det ser otroligt härligt ut och det verkar inte omöjligt att ta sig dit, däremot är det ju en bra bit bort.
Är det kanske bättre att utgå från en större stad och sedan ta sig ut på fjället därifrån?
Jag är ute efter alla möjliga rekommendationer kring skoteruthyrning/safari, förarbevis, härliga platser (som givetvis erbjudet dessa aktiviteter) men även andra liknande aktiviteter som kan vara av intresse tas gärna emot!
Bara så att du vet: om du har ett körkort utfärdat före den 1 januari 2000 så behöver du inget förarbevis.
Edit: Fast det har du ju antagligen inte eftersom jag nu såg att du var född 1983. Iofs gäller ju alla typer av körkort, även traktorkort och A1-kort om du nu skulle ha tagit ett sådant innan 2000.
Det är inte bara att hoppa på en skoter och fara iväg.
Det är rätt lurigt att köra på rätt sätt i alla lägen. plus att det kan vara bra att ha någon med sig som dels har lokalkännedom, dels kan fixa den om nåt går sönder.
Bara så att du vet: om du har ett körkort utfärdat före den 1 januari 2000 så behöver du inget förarbevis.
Edit: Fast det har du ju antagligen inte eftersom jag nu såg att du var född 1983. Iofs gäller ju alla typer av körkort, även traktorkort och A1-kort om du nu skulle ha tagit ett sådant innan 2000.
Japp, jag har noterat det men kan tyvärr inte dra någon nytta av det. Jag är dock beredd att gå en enklare utbildning om det inte är så jäkla dyrt.
Det borde finnas många möjligheter att ordna något genom någon bekant.
Alla har ju nästan mer än en skoter. Och det är ett skönt transportmedel.
Att åka i led och inandas avgaser från framförvarande är inte vad jag förknippar med skoteråkning i fjällnatur.
Ge dig tid att leta och knyt kontakter.
Börja med att lägga en liknande förfrågan på https://www.motorforum.nu och du skall se respons.
Tala om hur många ni kan bli och under vilken tid det gäller.
Lycka till för ditt Initiativ .
Är det ingen av er som har kört skoter tidigare så välj skotersafari.
Alltid bra att ha med sig någon kunnig person första gången.
En bra guide kan lära er massor som ni senare kan ha nytta av om ni hyr bara skoter.
Hur ni ska klä er, vad ni tänka på, vad inte göra och varför, hur ni kör säkert, vilka saker måste följa med m.m.
Ovanstående är ännu vikttigare om ni har tänkt åka i fjällvärlden
Nu vet jag inte alls hur skogs/fjällvana ni är men bara en sån enkel sak som hur man fixar vindskydd och lagar mat uppe på kalfjället är inte alla gånger så lätt om man inte vet hur.
Sen så tycker jag att det är en toppenide ni har kommit på.
När man efter några dar uppe på fjället har pandaögon pga att solbrillorna måste sitta på hela tiden, ansiktet bränner av solbrännan, höger tumme med tillhörande kropp är sådär skönt trött efter många mils skoterkönrning då känns det verkligen att livet är värt att leva. :)
Två i gruppen (om förhoppningsvis sex) är väldigt fjällvana, men jag vågar inte svara på hur många som har åkt skoter tidigare. Kan hända att någon faktiskt har gjort det (vi har inte diskuterat detta på allvar ännu utan jag kollar mest av möjligheter).
Som sagt, det vore mycket härligare att hyra skoter och ta sig runt självmant men det är kanske bättre att köra på safaritur första gången så får man ta skoterhyrning ett annat år.
Som sagt, det vore mycket härligare att hyra skoter och ta sig runt självmant
Ja det är jag nog böjd att hålla med.
Nu vet jag inte riktigt hur det är med guidade turer eftersom jag aldrig har varit med om en sådan.
Tycker nog att det borde gå att göra på ett sätt som att ni får mycket "friåkning".
Hör efter med dom som anordnar skotersafari vad som gäller.
Om det inte är någon erfaren skoterförare med så rekommenderar jag att ni åker på ett vanligt skotersafari. Det finns guidade turer som sträcker sig över flera dagar med övernattning i stuga.
Det är svårare att köra skoter än man tror särskilt om man skulle råka ut för dåligt väder. Det är en sak att köra på välpreppade leder och en annan att tvingas köra med dålig sikt och ospårat.
Jag vet inte hur gamla ni är i gänget som ska ut men har man ett körkort som är utfärdat innan 2000 så gäller det även för snöskoter.
Det är svårare att köra skoter än man tror särskilt om man skulle råka ut för dåligt väder. Det är en sak att köra på välpreppade leder och en annan att tvingas köra med dålig sikt och ospårat.
det kan även vara ett h-vete om man kör fast att komma loss *veta av egen erfarenhet* :r :e
Hur långt norrut bör man som minst bege sig? Googlade lite och hittade Hemavan Outdoor. Det ser otroligt härligt ut och det verkar inte omöjligt att ta sig dit, däremot är det ju en bra bit bort.
Är det kanske bättre att utgå från en större stad och sedan ta sig ut på fjället därifrån?
Du behöver inte åka så långt norrut som Hemavan, även om det skall vara jäkligt fint där, i Jämtland-Härjedalsfjällen finns det oerhört vacker natur, många skoterleder och garanterad snö på vintern.
Hur långt norrut bör man som minst bege sig? Googlade lite och hittade Hemavan Outdoor. Det ser otroligt härligt ut och det verkar inte omöjligt att ta sig dit, däremot är det ju en bra bit bort.
Ramundberget/Funäsdalen kan jag rekommendera varmt.