webForumDet fria alternativet

Bedrägeri?

Datasäkerhet

4 svar · 372 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Hej,

Vi har en kund där man kan skänka pengar med en kortbetalnings-lösning.

Nu har vi fått in en polisanmälan att någon har använt någons kort för att skänka pengar till kunden.

När vi tittar igenom loggar ser vi att det kommit in pengar dagligen på summor allt från 100 kr upp till 10 000 kr.

Vi har inte möjlighet att se kortnummer så vi kan inte se om det är samma kort som använts eller om det är massa olika, men namnet de fyllt i är mest en kombination av att trycka på alla tangenter samtidigt "gjkdjdfgkhjd".

Transaktionen har iallafall genomförts och ingen här kan förstå varför någon använder ett stulet kortnummer för att skänka pengar. Är det en väldigt snäll tjyyv det handlar om?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Lämna över ärendet med den information ni har till kortutgivaren (banken). Ni har väl IP-nummer på transaktionerna?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Okkido skrev:

Transaktionen har iallafall genomförts och ingen här kan förstå varför någon använder ett stulet kortnummer för att skänka pengar. Är det en väldigt snäll tjyyv det handlar om?

Det är inte så att det är sajtinnehavaren själv som tvättar stulna pengar på det här sättet? Dvs han har köpt snodda kort (eller snott själv), men vill av självklara skäl inte promenera in på en bank föra över stålar från korten till eget konto, utan har liksom "räknat ut" att det funkar bättre så här?

Är kunden seriös annars?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

OveRRidE skrev:

Lämna över ärendet med den information ni har till kortutgivaren (banken). Ni har väl IP-nummer på transaktionerna?

Kortlösningen kommer från en tredje-part så det är de som har all form av loggning, vi får bara ta del av namn, tid, belopp och om transaktionen genomförts eller inte, men ja, jag förutsätter att tredje-parten har IP-nummer på transaktionerna. Vi fick en polisanmälan hit, men det hade nog varit bättre om den skickats till tredje-parten direkt. Jag är mest nyfiken vem som snor ett kort och sedan skänker bort pengar, ser ingen nytta i det, förutom om det inte är en tjuv som känner varmt för en organisation i Sverige.

Danne V skrev:

Det är inte så att det är sajtinnehavaren själv som tvättar stulna pengar på det här sättet? Dvs han har köpt snodda kort (eller snott själv), men vill av självklara skäl inte promenera in på en bank föra över stålar från korten till eget konto, utan har liksom "räknat ut" att det funkar bättre så här?

Är kunden seriös annars?

Kunden är väldigt seriös och stor så att det skulle vara dom som är involverade i detta har jag väldigt svårt att tro. De har ju ett 90-konto och det är väl väldigt hård bevakning på just 90-konton?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Okkido skrev:

Kunden är väldigt seriös och stor så att det skulle vara dom som är involverade i detta har jag väldigt svårt att tro. De har ju ett 90-konto och det är väl väldigt hård bevakning på just 90-konton?

Jamen då kan man utesluta min teori då.
Då är det väl nån stolle som lekt med morsan eller farsans kort, eller nån försmådd älskarinna som gett igen för gammal ost. :)

300 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
145 ms — ändringar (db)