webForumDet fria alternativet

två streck i marken

Småprat

8 svar · 704 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Var ute och körde idag och passerade ett par såna här dragna kablar över marken som de lägger ut ibland. Mäter de hastigheten eller trafikintenisteten, och hur gör de sånt genom de här sträcken? Tiden det tar från att man kört över första sträcket till det andra? men då är det ju olika för olika bilar som har olika avstånd mellan däcken???

nån som vet?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har fått för mig att det bara är för att mäta hur många som passerar. Att det är två kablar är väl för att minska felmarginalen, antar jag.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Med en kabel kan man kolla hur många fordon som passerar.

Med två kablar så borde man ju kunna mäta ifrån vilket håll trafiken kommer och hastighet, fast det måste ju vara väldigt svårt att kolla hastigheten på en väg med mycket trafik.

och nej, avståndet mellan däcken spelar ju ingen roll.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Quid skrev:

Med en kabel kan man kolla hur många fordon som passerar.

Med två kablar så borde man ju kunna mäta ifrån vilket håll trafiken kommer och hastighet, fast det måste ju vara väldigt svårt att kolla hastigheten på en väg med mycket trafik.

och nej, avståndet mellan däcken spelar ju ingen roll.

Riktning är jag tveksam till efter det inte går att garantera att två bilar inte passerar samtidigt. Det är antagligen bara för att mäta trafikmängd. Och att det är två linor (bara en egentligen) gissar jag är på grund av att man inte behöver en terminator eller sändare i andra änden om man gör så? Men det är en gissning.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

och hur är det isf. med fordon med mer än två hjulpar?

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Mäter trafikintensitet på olika tider på dygnet.
Den räknar även axlar och kan vid normal hastighet +/- 15km/h även avgöra vad för typ av fordon.

Lustiga axelkombinationer och 2-axliga släp ställer till det lite bara, men till stor del korrekt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

De gjorde ett försök med hastighetsmätning för några år sen, då körde man över 10-12 slangar i ett svep - det slamrade på rätt bra. :e

Intresseklubben noterar för övrigt att apparaterna mäter passagerna genom tryckluft så att säga, luften i slangen trycks ihop när en bil passerar och i änden på slangen inne i apparaten sitter det nån tryckkänslig grej och räknar. Nu vet ni. ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om ni skall testa själva finns det en liten kul ventil i en gammal melitta bryggare. Den bryter strömmen när det inte finns mer vatten i kärlet. Den går alltså att använda tillsammans med en slang, när något passerar ges en slutning!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Lasp skrev:

Om ni skall testa själva finns det en liten kul ventil i en gammal melitta bryggare.

Är den sådär skitskojig eller bara medelkul? :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)