webForumDet fria alternativet

Hur hanterar ni problem i ert liv?

Livsfrågor & relationer

6 svar · 826 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Livet känns ibland lekande lätt och ibland som en fasansfull återvändsgränd. För mig har livet varit fullständigt "problemfritt" fram till detta år. Med problemfritt menar jag det sätt som jag hanterar problemen, inte vad som faktiskt har skett. Nu är jag visserligen inte på botten på något vis (längre), utan tänker mer på preventiva åtgärder. Jag är dock väldigt medveten om mig själv på ett helt annat vis än jag var tidigare. Hur jag ska förklara det i elementära termer vet jag inte, men man kan väl kalla det personlig mognad. Jag tror däremot inte jag är överlägsen. Jag vet att jag är det. (Skämt åsido. ;))

Min empiriska filosofi genom mitt förhållandevis korta liv har blivit, mycket tack vare litteraturen, att a) åtgärda problemet eller b) släpp det och gå vidare. Jag fick beskrivet för mig på webForum att jag var långsint och det stämmer bra när jag tänkt på det. Jag ogillar det, och har därför försökt göra mitt bästa för att tvätta bort detta karaktärsdrag och utöva min filosofi ad infinitum.

Människor som sårar mig försöker jag numer hantera på ett diplomatiskt vis utan konfrontation med hårda ord som kan slå tillbaka på mig. Jag gillar filmen A Bronx Tale där någon trots upprepade påtryckningar inte ger Calogero sina utlånade pengar. Sonny säger till Calogero att "du blev ju av med honom för 20 dollar". Det talar för min livsåskådning. :)

Hur hanterar ni konflikter, problem och dylikt som uppstår? Hur gör ni för att inte gå under?

Som tips har jag några webbsidor som jag följer i ämnet:

Pick the Brain - Self improvement and motivation. Blogg om att öka motivationen och sitt eget välbefinnande.
http://www.pickthebrain.com/blog/

Wise Bread. Ungefär samma som ovan men också allmänna tips om tvätt, bilar, försäkringar med mera.
http://www.wisebread.com/

Lifehacker. Visserligen mycket it och produktivitetstips, men också en del sätt att öka sina dygder.
http://lifehacker.com/

Motivational and Inspirational Quotes about "Self Improvement". Beundransvärda aforismer om att berika sig själv och sitt välmående.
http://www.motivational-inspirational-corner.com/getquote.html?categoryid=46

Jag tar gärna emot tips på författare och klassiska verk med ett filosofiskt angreppssätt. Gäller all kultur för den delen. Nietzsche väntar härnäst för min egen del.

Sedan skulle jag också uppskatta kommentarer hur ni uppfattar mig. Dålig kritik som positiv. Jag försöker bli en renlevnadsmänniska; öka bildningen, äta sunt, minska på materiell egendom, hjälpa vänner och i allmänhet förbättra livskvaliteten genom att göra det som gör mig glad.

Lång tråd. Tanken var från början att bara be om lite boktips. :e

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Spontant Pace,
att du skapar en sån här tråd och dessutom förklarar din syn tyder på en aktiv vilja att förändras/utvecklas. Det tycker jag är en fin egenskap hos en människa! (y)

Jag försöker lära av varje konflikt som uppstår. Vilket agerande i konflikten bidrog jag till? Hur kan jag agera annorlunda nästa gång? Vad känner jag - vad gjorde mig arg eller sårad? Genom att ställa frågor försöker jag konkretisera vad det är jag har upplevt och bejaka de känslor jag har kännt.
Jag försöker också tänka på att det är agerande man kan kritisera inte personer. Jag kan tycka att ett beteende är dumt - vilket skiljer sig mycket från ett dömande "du är dum".

Gah... jag behöver åka till jobbet strax, jag får återkomma.

Boktips dock: Energitjuvar - Ingalill Roos
http://www.bokrecension.se/9172320532

Ibland

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Tack så jättemycket för tråden och öppningen att skriva lite om mig själv då! Jag har alltid haft problem, varit deprimerad och helt nyligen påbörjat en utredning om ADHD.

Sedan en god vän i australien bad mig söka hjälp för mina koncentrations svårigheter så har jag insett att jag inte bara är lat, jag måste helt enkelt vara intresserad av det jag håller på med också. Jag har alltid haft en jäkla vilja att arbeta med mig själv men har tills nu inte insett att vissa saker kommer jag inte kunna ändra på utan hjälp. (Tror att amfetamin i medicinsk form kan hjälpa till väldigt mycket här) Och samtalsterapi där man får av sig lite.

Det är jobbigt att komma på det här vi 29 års ålder men samtidigt väldigt skönt att äntligen ta tag i det.

Läsning som är ordentligt inspirerande som ger hopp om att vem som helst kan göra vad som helst. Richard Branson kunde ju för fan inte räkna om han inte var intresserad av det (dvs det var något verkligt (pengar) han räknade med) http://www.bookfinder4u.com/compare.bfu?isbn=0812932293

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Pace skrev:

Hur hanterar ni konflikter, problem och dylikt som uppstår? Hur gör ni för att inte gå under?

Försöker ofta undvika situationer och personer som jag vet att det kan bli konflikt med, som jag vet inte är mina vänner. För att inte gå under helt när det blir för mycket stress och press i tillvaron (som igår ;) ) använder jag humor, som gör iaf mig glad, även om ingen annan förstår den. Mina närmsta vänner och familj förstår mig och min knäppa tillvaro, så det är ju bra. :D

Sedan skulle jag också uppskatta kommentarer hur ni uppfattar mig. Dålig kritik som positiv. Jag försöker bli en renlevnadsmänniska; öka bildningen, äta sunt, minska på materiell egendom, hjälpa vänner och i allmänhet förbättra livskvaliteten genom att göra det som gör mig glad.

Uppfattar dig som bra, det gör jag iofs om dom flesta, har svårt att se andra genom negativa ögon.. :)
Tycker det är intressant att läsa om olika kulturer och människor, och hur lika vi egentligen är varandra i grunden, för ofta förblindas man av det yttre man ser.

Boktips; Om humanism, finns det mycket litterärt att läsa, intressant tycker jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humanism

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Pace skrev:

Jag tar gärna emot tips på författare och klassiska verk med ett filosofiskt angreppssätt. Gäller all kultur för den delen. Nietzsche väntar härnäst för min egen del.

33 Strategies of War, Robert Greene (Wikipedia, sammanfattning)
48 Laws of Power, Robert Greene (sammanfattning)

The Happiness Hypothesis, Jonathan Haidt

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag kallar mitt sätt att se på mig själv och mitt sätt att forma min karaktär för CCCP (och ja, jag vet att det blir lite fånigt :OO), men det står för Character Critical Character Emprovement; jag är extremt självkritisk och extremt kritiskt mot min omgivning, vilket ibland ter sig i ett bryskt yttre. Det har dock lärt mig många saker, men på sista tiden nästan skadat mig mer än det gjort nytta, varför jag har börjat släppa lite på mina preferenser och självkrav.

Det är egentligen mitt bästa tips; även hur mycket man vill förbättra sig själv måste man se till att verkligen vara sig själv. Annars vet man inte vart man är påväg. Jag försökte länge förändra mig själv till nåt som jag inte visste riktigt vem eller vad det var.

Sen tycker jag för övrigt att man ska läsa Oscar Wilde's pjäser, dikter och livsöde, det är balsam för min själ. En livsnjutare, älskad, syndig och till slut hatad och martyriserad. Den tiden sätter liksom vår värld i ett annat perspektiv; sent 1800-tal var ändå inte så länge sedan.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Passar också på att tipsa om boken Första intrycket: hur ditt beteende påverkar andra som jag fann väldigt bra, med exempel genomgående hela boken.

Tack för er övriga tips, förresten. Ska bli intressant att läsa. :)

Rikard skrev:

Spontant Pace,
att du skapar en sån här tråd och dessutom förklarar din syn tyder på en aktiv vilja att förändras/utvecklas. Det tycker jag är en fin egenskap hos en människa! (y)

Tack. :r

Kan ju tillägga att jag trots det är fruktansvärt principfast och obstinat. Men jag har inga problem att ändra mina principer om någon bevisar dem felaktiga. Bättre principer skulle ju trots allt gynna mig, snarare än skada. Det är egenskaper jag värderar högt.

LoLo skrev:

Försöker ofta undvika situationer och personer som jag vet att det kan bli konflikt med, som jag vet inte är mina vänner. För att inte gå under helt när det blir för mycket stress och press i tillvaron (som igår ;) ) använder jag humor, som gör iaf mig glad, även om ingen annan förstår den. Mina närmsta vänner och familj förstår mig och min knäppa tillvaro, så det är ju bra. :D

Jag är tvärtom. Press och stress ökar min förmåga avsevärt och jag blir oerhört produktiv. Dessutom är jag väldigt lugn ("han skulle inte reagera om en atombomb slog ned jämte honom"), så jag trivs med stress. Har dock inte upplevt stress under mer än ett par månader, så jag kan inte uttala mig om varaktig stress.

Humor visste jag knappt att jag hade förrän en lumparkompis påpekade min fullständigt sjuka humor. Att få folk att skratta är det nog det finaste man kan göra, och jag har gjort det omedvetet fram tills då han sa det. Nu har jag vänt humorn till en fördel. Jag har märkt att humor kan trolla bort mycket av konflikter om man använder det rätt. Att skoja om sig själv, inte ta sig själv på för stort allvar, är också viktiga egenskaper. I konflikter är det avväpnande att tala illa om sig själv först av allt. Då är allt redan sagt, liksom. Det får andra att slappna av, släppa garden och må bättre. Självdistans och en förmåga till empati tror jag det är.

Konflikter undviker jag också så gott det går. Min största konflikt just nu är arbetsrelaterad, vilket jag inte kan undvika. Dock har jag valt att ta striden juridiskt eftersom jag behandlats felaktigt och har stöd i lag. Det blir förmodligen ytterligare en lokal förhandling (jag har haft fler tvister med företaget i fråga, och vunnit alla). Det är här principfastheten kommer in. Jag ger mig inte när jag vet att jag har rätt. Aldrig. Och där kom det obstinata in. Den som kränker min integritet ger sig in i en juridisk lek och kommer att lämnas barskrapad, basta.

OveRRidE skrev:

Det är egentligen mitt bästa tips; även hur mycket man vill förbättra sig själv måste man se till att verkligen vara sig själv. Annars vet man inte vart man är påväg. Jag försökte länge förändra mig själv till nåt som jag inte visste riktigt vem eller vad det var.

Problemet för mig har varit när jag inte riktigt vet var jag är på väg, alltså mina mål. Jag tappade dessa för ett tag och det påverkade mig oerhört destruktivt. Nu är jag på fötterna igen och tar det onda med det goda. När jag väl vet målen kan jag vara mig själv och dessutom aktivt förändra mitt beteende till det bättre för att nå målet.

Men jag är inte redo att offra alla egenskaper än. Öl är himlans gott fortfarande, så en riktig renlevnadsmänniska är jag inte. :birp

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)