webForumDet fria alternativet

Beställa vara från USA

Konsumentråd

11 svar · 746 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag undrar om någon kan vad som gäller om man köper en klocka via e-bay, och tull/moms då? Jag ska köpa mig en klocka som kostar 10 000 mindre i USA än i Sverige, pågrund av dollarn och börjar fundera på om man skulle köpa den via nätet istället.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Uh. Lite off-topic; om klockan kostar 10.000 mindre i USA, vad kostar den här hemma då? Och vad är det för en klocka egentligen? :o

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Det e väl så att ifall du skickar efter något från USA så kan du åka på att betala tull/moms i vissa fall, Ibland slipper man och ibland så tvingas man betala...

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Brukar gå hyffsat bra att köra via eBay. Köper du av en privatperson brukar de vara snälla nog att skicka varan inslagen i presentpapper och skriva ner värdet på den...fast det är ju fult. ;)

Du kan be säljaren skicka klockan i ett pennfodral av metall, det brukar vara populärt hos klocksförsäljare för att undvika viss röntgen.

Rajjdan, slå mig inte nästa gång vi ses men det är en examenspresent till mig själv efter jag klarat 3 år med heltidsjobb och heltidsstudier :)

Det är en http://www.uret.se/tag-heuer-monaco-chronograph-black-dial-croco-leather-p-257.html

Jag har vänner i USA, de skulle ju kanske kunna köpa den å skicka den till mig, eller att de tar med sig den när de åker till Sverige / Europa

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

erka skrev:

Rajjdan, slå mig inte nästa gång vi ses men det är en examenspresent till mig själv efter jag klarat 3 år med heltidsjobb och heltidsstudier :)

Det är en http://www.uret.se/tag-heuer-monaco-chronograph-black-dial-croco-leather-p-257.html

Jag har vänner i USA, de skulle ju kanske kunna köpa den å skicka den till mig, eller att de tar med sig den när de åker till Sverige / Europa

Snygg var den iallafall...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

erka skrev:

erka, min vän. Jag kommer inte slå dig för något annat än din dåliga smak. ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

riktigt snygg TAG! ska bli en sådan senare, ganska nöjd med min nuvarande Omega :)

Letar btw. fortfarande efter en snygg watch winder...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

erka skrev:

Tullverket skrev:

Vad ska du betala vid importen?
Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

D.v.s. du ska betala moms + tull på varan, vilket i praktiken gör att det förmodligen lönar sig att köpa den i Sverige ändå.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

28 papp för en klocka .......... oj! Inte var den särskillt snygg heller.

Nöjer mig dock med klockan i Nokian.

Då är frågan hur man beräknar tullen

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du söker i Tullverkets Taric system.
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi

Det är dock ett helvete att hitta rätt vara så det löner sig troligtvis att maila Tullverket direkt.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)