Nu kanske jag framstår som en ovanligt kall och känslolös människa, men jag är så fruktansvärt trött på "någon annans fel"-attityden som råder i samhället. Senast igår hörde jag på radio om några ofattbart korkade ungdomar som stulit begagnade kanyler från ett sjukhus i Kungsbacka. Aldrig ställs frågan hur man kan vara så jävla dum så man använder smutsiga sprutor för att sticka sig själv med utan istället frågar man sjukhuset hur det kan vara så dålig säkerhet att det kan inträffa. Ni som har sett burkarna man slänger sprutor i vet att de har tydliga varningstexter vilket är tillräckligt för att hålla mig borta i alla fall.
Samma sak med mannen som nyligen dog i en kraftstation när han skulle stjäla koppar. Kraftbolagets säkerhet ifrågasätts, att mannen som dog hade gjort intrång och planerat en stöld är ointressant. När man går in på ett område där det sitter skyltar med budskapet "går du in här finns det risk att du dör" så får man fan skylla sig själv.
Jag vill inte ha ett samhälle som USA där instruktionsböckerna till potentiellt farliga produkter är dubbelt så tjocka som i andra länder, "stoppa inte motorsågskedjan med handen", "placera inte den här produkten högt upp då den kan falla ner i huvudet på ett barn", osv. Förvisso har det mest med "stämningen" (hah!) i detta advokaternas förlovade land att göra, men om vi inte börja avkräva lite sunt förnuft och eget ansvar från folk så finns det risk att vi hamnar där också.
Jag avslutar med en länk till Darwin Awards för där platsar båda fallen jag länkade till ovan. :p
Jag håller med dig till viss del. Samtidigt har vi massor med lagar vars syfte är att skydda korkade människor. Du måste ha säkerhetsbälte när du åker bil och hjälm när du åker motorcykel/moped. Det finnas massor med skydd i samhället för att mindre begåvade människor inte skall skada sig.
Ur ett utveckligsteoretiskt perspektiv är det naturligtvis bra att idioter dör så att de inte för sina korkade gener vidare.
Jag håller med dig till viss del. Samtidigt har vi massor med lagar vars syfte är att skydda korkade människor. Du måste ha säkerhetsbälte när du åker bil och hjälm när du åker motorcykel/moped. Det finnas massor med skydd i samhället för att mindre begåvade människor inte skall skada sig.
Fast jag skulle nog vilja säga att säkerhetsbälte och cykelhjälm är lika mycket till för att skydda oss från andra korkade människor, än att skydda just de som är korkade. Bara för att du kör bil eller cyklar som en gud, betyder ju inte det att Muhammad 19, eller Johnny 26, inte rammar dig i sidan i 200 med sin BMW/Volvo.
<xterm> The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?
Fast jag skulle nog vilja säga att säkerhetsbälte och cykelhjälm är lika mycket till för att skydda oss från andra korkade människor, än att skydda just de som är korkade.
Det jag menar är att smarta människor har hjälm och säkerhetsbälte eftersom man inser att en bil/motorcykel är en farlig sak och att det är bra att skydda sig.
Om jag blir påkörd spelar det ju inte någon roll om Muhammad, som kör på mig, har säkerhetsbälte eller inte.
Jag tror att skillnaden är att lagar kring bilbälte och hjälm är där för att tvinga oss att göra saker som annars lätt skulle hoppas över av bekvämlighet/lättja. Det är lättare att låta bli att ta på sig bältet än att göra det. De lagarna tvingar oss att göra saker, istället för de lagar som förbjuder oss att göra saker. (Om man nu inte vill börja vränga ord och hävda att lagen "förbjuder oss att åka bil utan bälte", dubbla negationer blir bara rörigt.)
Jag tror att skillnaden är att lagar kring bilbälte och hjälm är där för att tvinga oss att göra saker som annars lätt skulle hoppas över av bekvämlighet/lättja.
Du har en poäng. Samtidigt kan jag ibland tycka att folk får skylla sig själva om de inte använder den säkerhetsutrustning som finns.
En viss säkerhet måste ju däremot finnas runt t.ex. en kraftstation för att inte barn skall kunna ta sig in. Jag har för mig att det var en liten kille som dog för några år sedan efter att han klättrat in en kraftstation för att hämta en boll.
Om en inbrottstjuv skadar sig under ett inbrott skulle jag kunna bli åtalad för att jag hade en farlig trappa. Vet inte om det är sant men jag har fattat det som så och det är ju verkligen helt sjukt.
Sedan finns det ju en samhällsaspekt också. Om en person skadar sig kan det bli kostnader för samhället och då kan det vara bättre att lägga pengar på att förhindra skador.
Det jag menar är att smarta människor har hjälm och säkerhetsbälte eftersom man inser att en bil/motorcykel är en farlig sak och att det är bra att skydda sig.
Om jag blir påkörd spelar det ju inte någon roll om Muhammad, som kör på mig, har säkerhetsbälte eller inte.
Ja, fast din formulering "Det finnas massor med skydd i samhället för att mindre begåvade människor inte skall skada sig" verkar lite enkelspårig, eftersom det sällan är så enkelt. Smarta människor skadar sig garanterat lika ofta, generellt sett. Oavsett vad det beror på.
Aldrig ställs frågan hur man kan vara så jävla dum så man använder smutsiga sprutor för att sticka sig själv med utan istället frågar man sjukhuset hur det kan vara så dålig säkerhet att det kan inträffa.
Det är väl helt logiskt? Man får tycka vad man vill om hur smart det är, men om de här människorna blir smittade finns det stor risk att de sprider det till andra genom sprutdelning, sex eller på något annat vis.
Det är heller inga speciellt övertygande Darwins heller... rysk roulette med en landmina är en värdig darwinvinnare, stulna sprutor och elolyckor är ju bara småkrafs ;)
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e