jag är har sökt en tjänst som utvecklare hos ett företag baserat i Dublin. Med lite tur får jag den :)
Men jag har ingen aning om hur Irland är som arbetsplats, så jag tänkte kolla runt lite för att se om det är någon här som kanske har erfarenhet av stället. Jag undrar lite saker som t.ex.:
- Hur är lönerna jämfört med i Sverige?
- ... och hur är levnadsomkostnaderna? Vad kostar mat, sprit, och andra viktigheter?
- Skattetryck/hur mycket av sånt som är gratis/subventionerat i Sverige får man betala för själv?
- Boende, vilka boendeformer är vanligast? Kostnader jämfört med Sverige (läs: Stockholm)? Hur rik måste man vara för att bo någorlunda centralt i Dublin?
- Annat man borde veta?
Om någon här har jobbat i Dublin (eller i Republiken Irland över huvud taget) tar jag tacksamt emot all information. Jag har googlat runt men jag har inte hittat något matnyttigt.
jag är har sökt en tjänst som utvecklare hos ett företag baserat i Dublin. Med lite tur får jag den :)
Men jag har ingen aning om hur Irland är som arbetsplats, så jag tänkte kolla runt lite för att se om det är någon här som kanske har erfarenhet av stället. Jag undrar lite saker som t.ex.:
- Hur är lönerna jämfört med i Sverige?
- ... och hur är levnadsomkostnaderna? Vad kostar mat, sprit, och andra viktigheter?
- Skattetryck/hur mycket av sånt som är gratis/subventionerat i Sverige får man betala för själv?
- Boende, vilka boendeformer är vanligast? Kostnader jämfört med Sverige (läs: Stockholm)? Hur rik måste man vara för att bo någorlunda centralt i Dublin?
- Annat man borde veta?
Om någon här har jobbat i Dublin (eller i Republiken Irland över huvud taget) tar jag tacksamt emot all information. Jag har googlat runt men jag har inte hittat något matnyttigt.
Tack på förhand,
/V
Har inte heller någon erfarenhet av att jobba där. Men jag skulle nog kunna tänka mig ta ett temp jobb där i någon månad. Jag tror det är relativt billigt att leva där och jag tror mat/sprit mm också är relativt billigt.
Har hört att det ska vara dyrt att bo i Dublin (och på Irland i allmänhet), högkonjunkturen har drivit upp priserna. Jag var där tidigare i augusti och råkade gå förbi flera mäklare - "vanliga hus" i Dublin kostade 750 000 - 1 miljon euro. (Nu måste man inte köpa hus ;) Men med såna fastighetsvärderingar kan man nog tänka sig att även hyrorna för lägenheter blir höga). Jag upplevde det som att mat kostade som i Sverige, möjligtvis lite mer.
Mina erfaternheter av storbritannien i allmänhet är att levnadsomkostnader tenderar att sjunka ordentligt när man rör sig bort från de stora städerna. I London, Manchester, Dublin, Glasgow är det tämligen dyrt att leva i svenska mått mätt. London i synnerhet.
Sen varierar det ju givetvis en del beroende på vad man önskar. Bostäder är dyra men bärsen billig ;)
Irland är inte Storbritannien. Men du har rätt i att boende är dyrt även där.
Jag har en del irländska kollegor som jobbar i Dublin, jag kan höra med dom angående dina frågor när jag får möjlighet. Jag var i Dublin ett kort tag i början av sommaren på jobb och jag fick intrycket av att priserna var nästan som här hemma, maten i personalmatsalen var både dyrare och risigare än vad man är van vid hemma och ölen var bara en aning billigare och lägenheterna i de finare områdena var som sagt väldigt dyra (det finns några riktiga gangland-områden i Dublins utkanter där det säkert är billigt men där vill man nog inte bo :)).
Men oavsett så skulle jag tro att det är kul att prova på att jobba på Irland, Dublin är en skön stad och irländare är trevliga. Jag håller själv på och letar lite efter möjliga projekt där.
Min syster och hennes familj bor på Irland en bit utanför Dublin och det är inte särskilt billigt där. Tror inte du kommer billigare undan där än i Sverige i alla fall.
Hmm, vart ska vi börja.
Du lär inte få något eget boende till att börja med, inte för att det är svårt att hitta boeende utan för att det är väldigt dyrt, ett litet rum (storlek av en friggebod) kan lätt gå loss på € 300. Du kommer alltså att få dela hus, eller på bo på hostel (billgaste rummen runt 20 € natten) med andra. En bra sida att leta boende på är https://www.daft.ie, där kan du söka på irlands motsvarighet till postnummer (Dublin n där n är en siffra) alla ojämna är norr om River Liffey och alla jämna söder, kan vara bra att veta så att du inte tittar på ett hus i Dublin 15 om ditt arbete är i Dublin 16.
När du väl är där ska du se till att få ett PPS-nummer, vilket är deras motsvarighet till personnummer. För att få PPS behöver du ha ett arbetsintyg (se till att adressen du bor på står med där också), vilket de brukar vara ganska snabba på att fixa till, detta får du på ditt lokala Social Welfare Office. Du behöver ta med pass (vanligt Svenskt leg. blir inte alltid godkänt), arbetsintyg vissa SWO-anställda vill även ha en räkning på desposition och första hyran. Utan PPS får du emergency tax på upp till 42 procent = inte kul. PPS-lappen du får i brevlådan ska in till arbetsgivaren.
Lönerna för utlänningar som är anställda där tenderar att ligga under de geomsnittlige irländarens lön, dock så är du i princip skattebefriad året ut, första året du är där. Omkostnaderna i övrigt är tyvärr väldigt dyrt då det är ganska mycket inflation, jag kunde se priserna gå upp i affären under den tiden jag bodde där, spriten är europas dyraste.
Det var väl det viktigaste. För mer information kan du besöka den här sidan som en av mina gamla kollegor har: http://dublinsvenskar.brolin.info/
Jag ska dit nu på fredag, ska söka jobb och annat på plats. Har redan ordnat med boende på hostel i ett par veckor. Jag ska bara stanna i ca 3 månader, är det lika bra för mej att bara bo på hostel under hela vistelsen? Har kommit undan rätt billigt tror jag, betalar ungefär 100 euro per vecka, plus smygavgifter på kanske 10 euro i veckan eller så...
Det verkar ju även vara massor med jobb lediga för svensktalande, jag har aktivt sökt jobb i irland i ungefär två veckor nu (monster.ie, jobs.ie mm) och har fått flera samtal och positiva gensvar, trots att jag inte har någon erfarenhet av någonting egentligen, annat än att jag kan svenska. Hur svårt kommer det att bli att ordna jobb på plats ?
Inte svårt alls, på plats är det väl enklast att få bartender/diskare/affärbiträdes jobb om du ser det till att endast knalla in nånstans att söka. Söker du via nätet kan du få i princip vlket helpdeskjobb som helst, dessa är dock lite svårare att få genom att bara knalla in. IBM i Ballycoolin (eller vilket annat företag som helst som ligger i Ballycoolin industrial estate, typ symantec, xerox eller creative) har väldigt många tjänster för svensktalande (även eBay och paypal ligger i närheten). Dock så får du räkna med att första månaden går åt till betald träning så speciellt mycket jobb inom databranschen får du nog inte under tre månader.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e