DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
visslaren skrev:
Låter fint, har varit nyfiken på Full Metal Alchemist ett tag nu och funderar på att införskaffa volym 1. Kanske dags att göra det då. :)
absolut! se bara till att ha gott om tid för du lär inte nöja dig med att se bara ett avsnitt i taget :)
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Danny skrev:
Förutom Spirited Away känns det inte så lockande för min del. Hmm.... kanske de där andra filmerna är lite mer lätttillgängliga än Akira och Urotsokidoji och sånt där. Annars hade ju nåt sånt varit fint.
Spirited Away är toppenbra! (y) Den ska du absolut se. De andra vet jag inget om.
Jag har precis sovit några timmar, så nu kanske jag orkar sitta uppe inatt! :) Vilka fler här inne tänker sitta uppe? (Eller testa sitta uppe om inte annat.)
Jag var sugen på det i imorse men nu märker jag att jag orkar verkligen inte vara upp mer :) sovit dåligt hela veckan så det ska bli skönt att sova ut :/
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg
Fia skrev:
Spirited Away är toppenbra! (y) Den ska du absolut se. De andra vet jag inget om.
Jag har precis sovit några timmar, så nu kanske jag orkar sitta uppe inatt! :) Vilka fler här inne tänker sitta uppe? (Eller testa sitta uppe om inte annat.)
Jag har också sovit några timmar under kvällen, sen åkte jag på lite huvudvärk så det blev ännu mer vila. Men känner mig rätt fräsh, så 00.40 sätter jag på 2:an och börjar maratonet.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Fia skrev:
Den är bra. Fast lite väl skum. Totoro är bättre tycker jag :) men jag tänkte man kunde se den igen, får se om jag orkar...
/red: får inte in tvåan så bra nu. Har inte kollat på TV på flera månader och det känns som att man borde justera antennen...
Vaken än så länge iaf...men frågan är om man pallar hela natten? ;)
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inläggHade tänkt att skippa Spirited Away, men så blev det ju inte. Nu sitter man här igen och förundras över Ghiblis mästerverk.
Visst är det en skum film, men det beror ju på alla dess annorlunda varelser som befolkar världen. Samma sak som gör filmen till det konstverk den är.
Winterlord skrev:
Vaken än så länge iaf...men frågan är om man pallar hela natten? ;)
Jo, det är ju den stora frågan. Brukar alltid bli tungt framåt vargtimmen. Så man får ta och bita ihop lite ikväll... Mest hänge det på kvaliteten på filermna. Men dom börjar säkert med dom bästa och avslutar med bottenskrapet. (Jag har bara sett Spirited Aways, så jag kan inte tala av erfarenhet)
Koplik skrev:
Hade tänkt att skippa Spirited Away, men så blev det ju inte. Nu sitter man här igen och förundras över Ghiblis mästerverk.
Haha, samma här! Jag vill ju egentligen inte se sönder den, men.. jag tittade visst ändå. :r
CcolioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Har faktiskt aldrig förstått poägen med anime. Vad är det som gör det så speciellt jämfört med annat tecknat?
colione skrev:
Har faktiskt aldrig förstått poägen med anime. Vad är det som gör det så speciellt jämfört med annat tecknat?
Jag kan bara tala för mig själv, men för mig handlar det mycket om jättehäftiga fantasi-världar och ett annorlunda (japanskt) synsätt på vad som är gott och ont. Om man tittar på Disney t ex, så vet man ju i princip alltid hur det slutar och uppläggen är så lika varann att man tråkigt nog i förväg kan räkna ut vad som ska hända.
colione skrev:
Har faktiskt aldrig förstått poägen med anime. Vad är det som gör det så speciellt jämfört med annat tecknat?
Min uppfattning är i första hand att anime inte skiljer sig från tecknat då det enbart är ett namn på japansk animation, istället för cartoon/tecknat film.
Sedan är ju animé mycket bredare än det generella tecknade och inriktar sig inte bara på barnfilmer utan också på äldre ungdomar/vuxna. Det finns ju animé som handlar om allt från att baka bullar till att slakta rymdmonster flera miljoner år i framtiden. Och båda av dessa serier kan utspela sig under ett 20-tal avsnitt eller upp till flera hundra avsnitt. Om man ser till det amerikanska utbudet av tecknat så blir det direkt mycket mer begränsat (inte för att jag undersökt det så djupt) men jag tror de flesta handlar om superhjältar och väldigt enkelspåriga, good vs evil.
Anledningen till jag ser på anime är för att dom kan vara väldigt emotionella och någorlunda djupa.
Nu säger jag inte att jag jämför Pokemon med Krig & Fred, eller något. Men jämfört med Justice League så föredrar jag t.ex. Kimi Ga Nozomu Eien.
Edit
Som Fia, så dras jag också till det japanska och det mer annorlunda synsättet än det standardiserade amerikanska. Då det blir kulturella skillnader och förhoppningsvis en del överraskningar.
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inläggApropå Paprika som nämndes i programmet nu, så kan jag varmt rekommendera den. Experimentell och udda är den, fast man blir rätt fashinerad och får svårt att slita sig.
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inläggPerfect Blue var ju tyvärr ganska seg. Tror jag sett den förr, och ingen favorit. Gäller att se något annat så man inte somnar då.
Koplik skrev:
Perfect Blue var ju tyvärr ganska seg. Tror jag sett den förr, och ingen favorit. Gäller att se något annat så man inte somnar då.
Jag håller med. Den var intressant, men samtidigt seg... :l
Voices of a Distant Star ser mer spännande ut, jag gillar sci-fi. Tror jag ska hålla mig vaken tills efter den.
Fia skrev:
Jag håller med. Den var intressant, men samtidigt seg... :l
Voices of a Distant Star ser mer spännande ut, jag gillar sci-fi. Tror jag ska hålla mig vaken tills efter den.
Känner likadant, stort fan av sci-fi så den bör jag se.
Sen får det nog bli läggdags då jag har tvättstuga vid 12-tiden imorgon.
Filmen som börjar nu kan vara intressant, anime om anime.
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inläggHmmm.... nej, så imponerad blev jag tyvärr inte av Voice of a Distant Star. Nu blir det sängdags!
Fia skrev:
Hmmm.... nej, så imponerad blev jag tyvärr inte av Voice of a Distant Star. Nu blir det sängdags!
Tråkigt nog. Blev lite besviken, det fanns så mycket bättre filmer dom kunde valt när dom väl gjorde satsningen.
Men men.. Sängdags här med.
Jag har tyvärr ingen TV, men Spirited Away är ett sant mästerverk. De andra filmerna känner jag inte till.
På vilket språk sände de filmerna? Jag föredrar personligen japanskt tal med engelska subbar, men det tror jag knappast att SVT körde med. Hoppas bara inte att de var dubbade till svenska...
Jag tror resten av filmerna inte var så mycket att ha. (De var säkert hyfsade, menj inget jag skulle anstränga mig för att se) Dokumentären däremot har jag sett en gång och jag hade gärna sett den en gång till.
Animé-lösheten botade genom att börja kolla på dessa videor och faktiskt försöka börja lära mig japanska.
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggJag somnade under friidrotten, så det blev dessvärre ingen anime för mig. :(