webForumDet fria alternativet

Anime-natt på svt2, 7:e september

Film & TV

41 svar · 1 437 visningar · startad av visslaren

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg
Frågan#1

Den 7:e september kommer svt2 tillägna natten åt anime! Bland annat visas Spirited Away, Voices of a Distant Star och Perfect Blue.

Spirited Away är suverän och de som inte har sett den borde se den! Enda filmen jag har sett av de som visas dock. Men själv ska jag spela in Perfect Blue, Voices of a Distant star och Stormy Night. Har hört bra saker om dem. :)

22.25
En natt med anime

Japanska serieböcker, manga, och teveserier, anime, har blivit en storindustri, även i västvärlden. Men den manga och anime som syns i Sverige har i stort sett bara vänt sig till barn. I Japan är manga och anime också till för att roa vuxna, och det finns ett otal olika genrer för olika smakinriktningar. Många tecknade tv-serier visas på grund av sitt innehåll efter midnatt. För att visa vad anime också kan vara visar SVT en hel natt med tecknad japansk film.Petra Markgren Wangler och Simon Lundström, känd anime- och mangaintroduktör, presenterar filmerna.

(Dessa presentationer finns mellan varje film och har enligt tablån 5 minuter per tillfälle)

22.30
Spirited Away

(Sen to Chihiro no Kamikakushi) Hayao Miyazaki är sedan många år den japanska tecknade filmens förgrundsgestalt och känd även utanför Japan. För Spirited Away (2001) fick han otaliga utmärkelser, bl.a. en Oscar för bästa tecknade film och en Guldbjörn vid filmfestivalen i Berlin. Filmen handlar om en flicka, Chihiro, vars föräldrar har förvandlats till svin. För att rädda dem måste hon beveka andar som uppträder i olika skepnader. Hon får hjälp av Haku, en pojke med magiska egenskaper. Men vilka andar är goda och vilka är onda?

00.40
Anime Uncovered

Kanadensisk dokumentärfilm av Felice Gorica. Japansk tecknad film har gamla anor men fick ett uppsving tack vare Osamu Tezuka. Efter andra världskriget började han rita manga (serier i tidningar och böcker) och från slutet av 50-talet även animeserier. Han var inspirerad av Disney och inspirerade i sin tur andra japanska artister. Men anime är inte bara tecknad film utan även en livsstil. Många japanska ungdomar, och numera ungdom runt om i hela världen, träffas på särskilda möten för att klä sig som sina tecknade idoler, lyssna på musik och köpa prylar med anknytning till serierna.

01.10
Perfect Blue

Detta är regissören Satoshi Kons debutfilm. Han har även gjort tv-serien Paranoia Agent och hans senaste långfilm heter Paprika. Perfect Blue, 1998, är en tecknad thriller om popidolen Mima som börjar en ny karriär som skådespelerska. Detta uppskattas dock inte av alla. På internet dyker det upp hotelser mot henne och hon förföljs. Verklighet och fantasi flyter ihop.

02.40
Animation Runner Kuromi

Tecknad film i Japan görs av en mängd små studior. Denna film, gjord för videodistribution, ger en komisk inblick i hur det går till. Mikiko, kallad Kuromi, har gått en kurs på en animationsskola. På sitt första jobb på Studio Petit har hon den otacksamma uppgiften att samla in alla teckningarna till en kommande tv-serie. Hon har en deadline men animatörerna som ofta jobbar hemma har svårt att hålla tider. Regi: Akitaroh Daichi (2002).

03.25
Voices of a Distant Star

Science-fiction som utspelar sig 2046. Mikako ingår i en expedition som söker efter utomjordingar långt bort i universum. Hennes älskade är fortfarande på jorden, och varje SMS tar längre och längre tid på sig innan det kommer fram. Regi: Makomoto Shinkai (2002).

03.50
Kakurenbo

Skräckfilm av Shuhei Morita (2004). Filmen Kakurenbo, som betyder "kurragömma", handlar om en pojke som letar efter sin syster. Han kommer till en egendomlig ruinstad befolkad av onda andar.

04.15
Grrl Power

Komedi om tre flickor som driver en firma. De åtar sig vad som helst. Deras uppdrag: att få en motsträvig pojke att gå i skolan. Regi: Akitaroh Daichi (2004).

04.45-06.35
Stormy Night

(Arashi no Yoru Ni) Familjefilm. Under ett oväder möts två djur i ett skjul och blir vänner. De kan inte se varandra och vet inte att de normalt sett borde vara fiender. Den ena är en killing och den andra en varg. Regi av veteranen Gisaburo Sugii (2005).

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Det rockar ju fett... men nog diggar jag Ninja Scroll och Crying Freeman mest.. :)

Synd att man inte orkar vara uppe så länge och se alla..

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Tack visslaren! :bire

Även om jag föredrar vissa andra grenar inom genren så låter det ju helt klart som en riktigt intressant filmnatt för alla som gillar anime. Hade iofs hellre sett att de plockade ihop lite äldre rullar och milstolpar och inte (nästan) enbart kör med nya filmer.

En kväll som börjar lite mjukt med exempelvis "Valley of the Wind" och därefter övergår till natten med några avsnitt "ROLW (Record of Lodoss Wars)", följt av en smula "Berserk" och därefter avslutas med lite meninslöst våld i "Van Helsing", hade varit en perfekt natt i mina ögon. :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Spirited away ska ju tydligen vara något av ett mästerverk i genren - men jag vet inte om genren tilltalar mig. Kanske dags att prova?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Kul att Svt tar såna här initiativ. :)

@nders: helt klart. Vet att just Spirited Away brukar kunna uppskattas av folk som annars inte gillar anime. :)

Winterlord: Man får hoppas att de gör sånt här lite oftare och då visar lite äldre och från andra undergenrer. :)

Vore trevligt om de kunde avvara en tid, kanske 2 timmar så det hinns med en film eller så, varje vecka till detta, och kanske på lite bättre tid.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Nu är väl inte "Casshern" en mangafilm enligt gängse regler (den är inte ens tecknad, även om den ibland ser ut att vara det), men det är en förbannat bra och otroligt vacker skapelse, och väldigt sorgsen. Det är en av de vackraste filmer jag sett. Den baseras dock på en Animefilm från '73 med samma namn.

http://www.imdb.com/title/tt0405821/

visslaren, har du sett den?

Näpp, men ska se den rätt snart har jag tänkt. Köpte den för ett tag sen. Verkar bra. :)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Mononoke animen tycker jag man ska se innan man ser Spirit away. Samma skapare fast den har några år på nacken. Ninja Scrolls serien har jag precis skaffat mig. Såg OAVn för några år sen och bara "ehh?" Måste se serien först.

Kenshin OAVna är också något att rekomendera. Bra gjort, bra story till serien som är lite "roligare" än seriös.

Ska nog övertala ett gäng att se det ^^

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Tack för tipset Visslaren, älskar anime och iofs nästan all sorts film öht. Kanske dags att dra fram tv apparaten och koppla in den.. heh.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Låter som om man ska ha bra plats på hårddisken innan den 7é
Eller måste man sitta upp och ta det hela live?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Ska egentligen upp och orientera kl 10 dagen efter, såvida det inte blir dåligt väder. Men det är ju bara Spirited away av dessa som jag redan sett... :(
Jag tror jag ska försöka lära mig använda pojkvännens gamla video för att klara det här.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Man skulle väl kunna säga, äntligen har mina lydiga dagar som flitigt betalande Radio/TV-licens lönat sig :)

Men det dröjde länge.. kunde förmodligen ha köpt en hel bunt med anime vid detta lag..

Tänkte att det kunde vara lägligt att ploppa in en liten påminnelse här! Så att de som tänkt se/spela in lite anime under natten inte glömmer! :)

Kan förövrigt tipsa om Cowboy Bebop. Bra serie!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag vill hemskt gärna se anime-filmerna inatt. Å andra sidan har jag sovit 5 timmar i rad de senaste två nätterna, så jag är helt slut. Vet inte om jag fixar detta... :l

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Äntligen något jag får tillbaka för alla pengar jag lägger på tv-licens.
Gäller att ta och vila upp sig nu då och införskaffa lite chips, dip & cola och sen avnjuta massa anime jag missat.
Jag ser ju mest nya serier, och oftast lite råare som Berserker, Elfen Lied, Claymore m.fl. så jag brukar missa dom stora filmerna.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

laddar PVR:en :e

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Tungt!!!! Tack för tipset. Vilken är mest "fantasy"?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Förutom Spirited Away känns det inte så lockande för min del. Hmm.... kanske de där andra filmerna är lite mer lätttillgängliga än Akira och Urotsokidoji och sånt där. Annars hade ju nåt sånt varit fint.

Kan annars rekommendera "Full Metal Alchemist". Riktigt skitbra enligt mig!

Låter fint, har varit nyfiken på Full Metal Alchemist ett tag nu och funderar på att införskaffa volym 1. Kanske dags att göra det då. :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)